Gå til innhold

Skal gjøre nett-hverdagen enklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig, kjøpte en 320N i forrje uke, har vært problemer fra dag én. Fungerer relativt greit en kort periode (snakker timer) før den slutter å respondere via web grensesnittet/telnet, svarer kun på ping.

 

Omstart av router hjelper ikke, kun en god gammaldags resett, før det samme skjer omigjen.

 

Har forsøkt med firmware 1.003 (siste som er tilgjengelig fra cisco sine sider) og to dd-wrt versjoner.

 

Har mistet hele troen på produktet og har ingen som helst kvalitetsfølelse, hvordan klarer Linksys (Cisco) å rote det til å voldsomt?

 

Før denne routeren hadde jeg en wrtg 54g v7 som jeg hadde noe av de samme problemene med, omstart hver gang en trådløs enhet skulle tilkobles, LAN fysisk fungerte greit...

 

På tide å bytte produsent kanskje?

Lenke til kommentar

Har selv WRT610N, og har aldri hatt en mer stabil ruter. Vaert paa 2 aar i strekk naa, og aldri mista forbindelsen :)

 

Slenger meg på den. WRT54G v2.2 er beste routeren jeg har hatt. Dog er ikke den i bruk lengre, da jeg modemet fra NGT var av så laber kvalitet at jeg så meg nødt til å skaffe en WAG160N. Aldri noen problemer med den. Deilig modem :D

Lenke til kommentar

Helt enig, kjøpte en 320N i forrje uke, har vært problemer fra dag én. Fungerer relativt greit en kort periode (snakker timer) før den slutter å respondere via web grensesnittet/telnet, svarer kun på ping.

 

Omstart av router hjelper ikke, kun en god gammaldags resett, før det samme skjer omigjen.

 

Har forsøkt med firmware 1.003 (siste som er tilgjengelig fra cisco sine sider) og to dd-wrt versjoner.

 

Har mistet hele troen på produktet og har ingen som helst kvalitetsfølelse, hvordan klarer Linksys (Cisco) å rote det til å voldsomt?

 

Før denne routeren hadde jeg en wrtg 54g v7 som jeg hadde noe av de samme problemene med, omstart hver gang en trådløs enhet skulle tilkobles, LAN fysisk fungerte greit...

 

På tide å bytte produsent kanskje?

Jeg er overhode ingen router-ekspert. Kjøpte selv en Linksys WRT320N på fredag 8. oktober.

 

Det ble så mye skriverier, at jeg stappet det inn i spoileren under:

 

Jeg har Nextgentel bredbånd. Installerte programvaren på en PC med Windows Vista. Plugget inn kabler i den rekkefølgen installasjonen spurte etter.

 

Jeg var litt i tvil hvilken protokoll mot Nextgentel jeg skulle velge. Jeg har ADSL2+-modem-boks fra Nextgentel uten trådløs funksjon. Men Nextgentel-modemet har 4 stykk RJ-45. Tok så en kabel tilkoblet fra en av disse RJ-45-kontaktene. Plugget den så ikke til WRT320N-router før programvaren ba om det. Og da i den gule RJ-45-kontakten merket Internet.

 

Hvilken protokoll skulle jeg så velge når jeg kom så langt i oppsettet? En av protokollen som jeg husker Telenor benyttet tidligere kanskje ennå må logge seg på med passord, og en protokoll fungerer jo for det. Nextgentel trenger ikke slik pålogging, og følger en annen protokoll. Husker ikke hvilken PP... som er hva. Men, så tenkte jeg. Hva søren skal router måtte vite om det for. Det er vel bare modemet fra Nextgentel som skulle behøve det.

 

Så det endte opp med at jeg satte WRT320N til Telefon ADSL variant, men valgte ingen protokoll annet enn ren DHCP.

 

DHCP finner en i aller routere og den skal sørge for kontakt mellom de interne adressene på utsiden og innsiden (knytte disse sammen helautomatisk). Det fungerte jo helt glimrende.

 

Så om jeg finner ett praktisk valg for kun DHCP, og hvor det andre virker å rime, så skal jeg forsøke det først for framtiden.

 

Bannabein nettverket har ikke vært nede en eneste gang, og nå klokker vi inn på 15:40 hele 4 dager etterpå. Så langt dønn stabilt. Dette er en helt annen opplevelse enn med den drittboksen jeg hadde tidligere fra D-Link og modell DIR-655.

 

Jeg lot driverinnstallasjonen ta seg av å innstallere trailware-utgaven av Network Magic som også lå på CD-platen, for å ha nevnt det. Den går ut etter 7 dager. Men, jeg tviler på at den drar ned den allerede oppsatte internettforbindelsen min. Det hadde jo vært direkte ondskapsfullt av Cisco om så skulle være situasjonen.

 

 

Visste dere at med tredjeparts firmware kan en få denne WRT320N til å bli en Linksys E2000 i følge de avanserte brukerene som herjer på ett av tredjepartsfirmware forumene?

 

Jeg tar ikke sjansen på en slik konvertering, da den så litt vel avansert ut. Men for dem som tør å satse omtrent 600 kroner på en "brick'a"-router, må jo for all del sette i gang. Det er en risikosport, bare for å nevne det!

 

PS! Jeg har til og med ikke en gang søkt etter firmwareoppdatering for selve WRT320N, ennå! Likevel, virker den så stabilt, rett fra fabrikk (butikk).

 

Det var noen på det tredjepartsforumet som ymtet noe om at etter en stund så ble deres WRT320N ustabil også. Men så flash'et de den til E2000 og så ble den mer stabil etter det.

 

Jeg anbefaler dere som sliter, å forsøke DHCP først, før dere roter dere opp i noen vanskelige dilemma og knot.

Endret av G
Lenke til kommentar

finnes bra og dorlig hos stort sett alle produsenter. for meg er det ingen merker som har skilt seg mer ut som dorlig en d-link sine billigprodukter, for de har jeg hatt utrolig mye pes med.

D-link var utrolig dårlig før. De nyere produktene deres er ofte OK, men det er en viss feilrate på utstyr de sender ut.

Her fikk jeg f.eks en DIR-655 som var død. Buffalo virker som de har god kvalitetskontroll og god radiodel i sine routere.

Linksys er en god blanding av elendige og gode produkter.

Lenke til kommentar

Fra Cnet.com:

Review:

 

The Cisco Linksys E2000 shares the same design and desktop software as other new routers from Cisco, such as the Valet Plus and the E3000. Novice users won't have any problem setting it up and advanced users can also take advantage of its robust Web interface. In addition, the E2000 has the best performance we've seen.

 

Unfortunately, the router also shares the same major drawbacks as others in Cisco's Linksys E and Valet series: its easy-to-use desktop software doesn't work with its Web interface, and you'll need both to take advantage of all of its features. The router also doesn't come with a USB port and it can only work in either the 2.4Ghz or 5Ghz bands at a time, rather than both at the same time.

 

At the street price of around $90, however, those who want a fast and friendly router for their home need not look any further than the E2000.

 

Design and ease of use

The Linksys E2000 looks good with its sleek plate-shaped chassis. All of its antennas are hidden within the chassis, so the router seems much smaller. Its flat design helps it stay grounded on any surface; it's also wall mountable.

 

On the back, the E2000 has four Gigabit LAN ports (to host wired network devices) and one WAN port (to connect to an Internet source, such as a cable modem). Also on the back are a recessed Reset button (that restores the router to its factory default settings when pressed) and the power jack. There's no USB port, so there's no network storage or print-serving capability.

 

 

The Cisco Connect software makes setting up and managing the Linksys E2000 router a no-brainer for even the least computer-savvy users.

 

On the front, the router has an array of sleek-looking blue LEDs to show the status of the ports, and the Internet connection and wireless connection. In the middle of these lights is the Wi-Fi Protected Setup button that initiates the 2-minute window time for hooking the WPS-enabled wireless device to a wireless network.

 

It's very easy to set up the router with the included CD, which contains the setup and managing software called Cisco Connect. The CD walks you through steps of how to unpack the router and connect it to the modem with the cable. After that, the software takes about 5 minutes to do the configuration for you. This includes establishing the connection to the Internet, creating a wireless network name (SSID), encrypting the wireless connection, and picking a password (or the encryption key).

 

The network's name is picked at random, but it's always something short and catchy such as "RedHorse" or "BusyMonkey." You can change this name if you want, but you won't even need to memorize it. When you want to add another computer, be it a PC or a Mac, to the wireless network, just insert the CD and again the software will take care of the rest. At most, you just have to interact with the application via two or three mouse clicks.

 

If you have computers that don't have an optical drive, such as Netbooks, you can make a copy of the Cisco Connect software from the CD to a thumbdrive and use it via a USB port. For other devices, such as a wireless printer or a handheld device, the setup software shows the wireless network information together with the encryption key for you to enter them manually. You can also use the Wi-Fi Protected Setup function to connect those that are WPS-enabled.

 

It's worth noting that the software runs directly from the CD (or the thumbdrive) without installing anything on your computer. This means you don't have to clutter your computer with extra software.

 

Now for most users, there's no need to do anything else. Advanced users, however, might want to check out the router's Web interface. The first time you do this, you'll need to run the Cisco Connect software and go to its "Advanced" section, which will reveal the log-in information and will launch the Web interface for you. Once you have memorized the log-in username and password, you can always go to this Web interface by pointing a browser to the default IP address: 192.168.1.1. The Web interface allows you to further customize and access to the router's other advanced functions.

 

The Web interface is also the only way you can use the E2000 in situations where no Internet connection is needed; for example, when you want to set up an isolated network. The setup software will not finish the initial automatic setup process when it can't detect a connection to the Internet.

Hide Review Next page

 

 

Features

Though we liked the setup and software and the Web interface, we were disappointed by the fact that they don't work together. For example, once you have logged into the Web interface and made some significant changes, such as the admin's password or the wireless network's name, the desktop software will stop working. To use the software again, you'll need to reset the router run the setup process from beginning.

 

This wouldn't be a big deal if you could use just the Web interface to manage all features of the router. Unfortunately, this is not the case. Certain features, such as the parental control and a few others, are only available when you use the desktop software.

 

Like other high-end routers, the E2000 offers guest networking, which allows you to create a separate network for guests. Those connected to the guest network can have access to the Internet but not your local recourses, such as files or printers. Unfortunately, you can't set more than 10 guests at a time. Guest networking, by the way, can only be managed using the Cisco Connect software and is not available through the router's Web interface.

 

The Linksys E2000 is a dual-band router but not a true dual-band one. This means it can only work in either 2.4Ghz or 5Ghz bands, but not both at the same time. You can only switch to use the 5Ghz band using the Web interface.

 

The Web interface also gives access to the router's "Applications and Gaming" feature that lets you set port forwarding and triggering for specific applications such as games, remote desktop, or FTP and HTTP servers. You can also assign static IP addresses to certain computers in the network, making the port forwarding much more relevant and easy to do. If you want to create a VPN connection, an FTP access, or a remote desktop connection to a certain computer in the network, you will find this handy and convenient.

 

Like most recent routers, the Linksys E2000 supports all available wireless encryption standards including WEP, WPA, and WPA2. The router allows for VPN passthrough for all existing VPN protocols including IPsec, L2TP, and PPTP, meaning that having the router at home, you can use a VPN client to access your office via a VPN connection.

 

Performance

We had mixed feelings about how the router's desktop software and Web interface don't work with each, but we were completely impressed by the E2000's performance. The router easily and categorically topped our charts.

 

In tests with the 2.4Ghz frequency band, the router hit 74.2Mbps for Max Throughput, significantly faster than the second-fastest D-link DIR-825, which scored 57.44Mbps. In the Max Throughput test, we prime the router in settings and distance that are optimal for wirelesses throughput performance. Note that this is the actual sustained speed and at this speed, the E2000 can finish transmitting 500MB of data in just over 50 seconds. In the Range Test, when the router was put 100 feet away from the client, it still scored 51.3Mbps, by far the fastest on our chart. Finally in the Mixed Mode test, where the router was set to work with both N and pre-N wireless clients, it registered 71.3Mbps, about double the average number of the other 2.4Ghz routers.

 

The E2000 did equally well, if not better, in the 5Ghz band. In the Max Throughput test, it scored 93.4Mbps, again topping the chart by a large margin. And in the Range test, at 73Mbps, the E2000 led the rest of the routers by a wide margin.

 

The router also passed our 48-hour stress test without any problem. During this test, the router was set to transfer a large amount of data back and from between multiple clients, and it didn't disconnect once.

 

We did notice, however, that the router got rather warm, especially on the bottom, after being used for an extended amount of time. It's recommended that it should be used in an open area.

Lenke til kommentar

Denne 'nye' serien med routere fra Cisco / Linksys er bare en gjenutsending av eldre routere...

Den eneste forandringen er at de har fått endret litt på bootloader (NVRAM) og firmware.

 

WRT160Nv3 = E1000 and M10

WRT310Nv2 = M20

WRT320N = E2000

WRT610Nv2 = E3000

Ah kjipt, jeg hadde håpet disse var det beste nye, og hadde allerede nesten bestemt meg for en E3000. Men nice artikkel sitert av 'G', som viser at E2000 fungerer bra. Men strengt tatt kan N-nettverk være raskere enn 74/93 Mbit.

 

Men finnes det noen modeller som virkelig er av høst 2010-kvalitet og ikke rebranda 2009-modeller? Kan dere anbefale noen?

Lenke til kommentar

Denne 'nye' serien med routere fra Cisco / Linksys er bare en gjenutsending av eldre routere...

Den eneste forandringen er at de har fått endret litt på bootloader (NVRAM) og firmware.

 

WRT160Nv3 = E1000 and M10

WRT310Nv2 = M20

WRT320N = E2000

WRT610Nv2 = E3000

Ah kjipt, jeg hadde håpet disse var det beste nye, og hadde allerede nesten bestemt meg for en E3000. Men nice artikkel sitert av 'G', som viser at E2000 fungerer bra. Men strengt tatt kan N-nettverk være raskere enn 74/93 Mbit.

 

Men finnes det noen modeller som virkelig er av høst 2010-kvalitet og ikke rebranda 2009-modeller? Kan dere anbefale noen?

 

Dette lurer jeg og på. Men, E1000 modellen (tror jeg det var) bruker vist det nyeste brikken/brikkesettet fra broadcom hvis jeg ikke husker helt feil. Da er det altså E1000 v2. Men den utnytter sikkert ikke all funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...