Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Står vi fritt til å velge nettleverandør?


Anbefalte innlegg

Kanskje en noe vag emnetittel, men jeg kom ikke på noe spesielt beskrivende for øyeblikket.

Saken er altså den at vi har hatt en aktiv fiberlinje til husstanden vår i nesten 3år nå! (Bank i bordet og kryss i taket!)

 

Når vi bestemte oss for å investere store summer for å få bygget ut fiber til huset vårt (ble vell noe mellom 15´000kr for alt dilldallet) så var jo det med tanke på at fiber uten tvil var fremtiden, kunne gi oss en mer stabil nettlinje, med potensiale for langt høyere hastigheter og ikke minst lavere responstider enn den halv dårlige og gamle kobberlinja vi hadde fra før av, som ikke klarte mer enn toppen 12-14mbit på grunn av avstand til sentralen og kobbertykkelsen og kvaliteten. Så etter trofaste 8-9år med Telenor ISDN og ADSL så bestemte vi for å smelle penge på bordet og få lagt fiber til huset!

 

Det var da Nittedalsnettet i samarbeid med Hafslund Telekom som skulle bygge ut fiberkoblingen, noe som først skulle ta 2-3 mnd, som ble til 4-6 og som til slutt endte på nesten 1år. Og her var vi på nippet til å avblåse hele greia, for kommunikasjonen underveis var heller laber, det ble gitt ut alt for lite info og alt for mange lovnader som ikke komme opprettholdes og hele holdningen til Nittedalsnettet var generelt uprofessjonell som fikk oss noe skeptiske til hele greia, men plutselig var ting på plass og følelsen av å ha fiber for første gang er intet annet enn DEILIG!

 

 

Vi kjørte full pakke fra Nittedalsnettet, med IPTV, IP-telefoni og Internett, da ble det hele billigere, vi støttet lokalsamfunnet og vi hadde kun en leverandør å forholde hos til så vi forhåpentligvis slapp scenarioer vi hadde opplevd tidligere hvor Telenor skylder på Telio og Telio skylder på Telenor osv.. Men der tok vi visst grundig feil!

 

For til tross for at vi forholder oss til Nittedalsnettet, betaler Nittedalsnettet osv.. Så ble tilsynelatende hvert fall TV-løsningen, og jeg mistenker også IP-telefonien levert fra Homebase, så Nittedalsnettet ble liksom bare et ubrukelig ledd mellom oss og Homebase, hvertfall når det gjaldt TV-løsningen. Var det problemer kunne Nittedalsnettet sjeldent, om aldri hjelpe oss og vi endte bare opp med å måtte ta alt direkte med Homebase uansett.

 

 

Etter kort tid etter at alt endelig var på plass får vi beskjed om at Hafslund Telekom meldte seg ut og la alt ansvar av drift osv over på Nittedalsnettet, en stund etter dette igjen så melder Nittedalsnettet seg selv konkurs (mener å huske at det var konkurs det var snakk om) og ansvaret av driftingen falt over på et selskap som het Pronea som vi aldri hadde hørt om som visstnok bygger ut endel fiber i Nord-Norge av alle ting? Her ble det påstått at vi Nittedalsnett kunder skulle fases over på Oslo Bynett etterhvert som var et åpent nett, hvor vi fritt kunne velge TV-leverandør, IP-telefoni leverandør osv.. Fritt selv! Men dette skjedde aldri og nå har Pronea gitt stafettpinnen over til Homebase som når har tatt over ansvaret for all drifting.

 

 

Med andre ord så har vi blitt kastet veldig mye frem og tilbake, og dette var jo ikke akkurat hva vi hadde tenkt oss og ønsket når vi valgte å investere store summer i utbyggingen av fiber til husstanden vår, for å toppe det hele så har kommunikasjonen og supporten underveis vært nokså laber, det er stort sett aldri noen spesiell kundebehandling å få og vi har ikke vært spesielt imponert eller fornøyd med Homebase sin TV-løsning alle disse årene og det at de nå skal ta over all drifting er ikke noe vi setter oss spesielt positivt til.

 

 

 

Det vi nå lurer på er hvem som egentlig eier fiberlinjen som går til husstanden vår? Er det Homebase, er det Hafslund Telekom som la den, er det oss? Går vi inn på Hafslund Telekom sine nettsider så står det at de eier fibernettet som strekker seg igjennom hele Nittedal, og det har aldri vært noen andre enn Nittedalsnettet og Hafslund Telekom som har bygget ut fiber her i kommunen, vil det si at det er Hafslund Telekom som eier selve fiberkoblingen?

 

Grunnen til at vi lurer er fordi vi selv ønsker å bytte leverandør, vi vil bort fra dette kaoset og heller gå tilbake til større selskaper som Telenor som vi aldri opplevde noe større problemer med, men samtidig så vil vi jo ikke gå tilbake til den eldgamle kobberlinja og ADSL som før.. Men tidligere så sto vi jo selv fritt til å velge om vi ville ha NextGenTel, Telenor eller noen andre, om vi ville ha Telenor eller Telio som IP-telefoni leverandør, og vi kunne velge Norsk Kabel-TV, Canal Digital eller andre som TV-leverandør, alt dette uten å måtte tenke på hvem som eide kobberlinjen som var strekt til huset vårt, som ble levert av Telenor tilbake i tida?

 

Er det andre ting som gjelder med fiberlinjen vår, eller kan vi i realiteten si opp avtalen vår med Homebase og kontakte la oss si Telenor, fortelle at vi alt har en fiberkobling til husstanden vår og lure på om de kan levere Internet til oss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer helt ann på hva avtalen du har med de som originalt la inn fibertilkoblingen er. Normalt pleier det å være en bindingstid der du er forpliktet til å ha abbonement hos de du kjøpte hos - men etter det står du normalt fri til å bytte leverandør om du ønsker.

 

Jeg sier normalt som sagt... dette må du nesten bare spørre din nåværende leverandør om for å være sikker.

 

Du vil også selvfølgelig være begrenset i leverandører av hvem som faktisk tilbyr internett på dette nettverket. Nextgentel for eksempel har så langt jeg vet (sist jeg sjekket) enda ikke gått over å tilby internett via fiber (dog jeg hører det er noe som kommer i relativt nær fremtid). Antallet mulige leverandører er altså ikke nødvendigvis så stort, men hvis de i de tilbyr fibertjenester i det hele tatt som del av sitt sortiment så er det stor sjanse for at de kan tilby det på din linje også. Det er verdt å ringe og høre i så fall.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Nå er ikke NextGenTel noe aktuelt alternativ uansett, dro de frem som et eksempel da jeg vet at når vi kjørte ADSL over den gamle kobberlinja så var blant annet NextGenTel et tilgjengelig alternativ her i Nittedal som vi sto fritt å bytte over til fra Telenor om vi ønsket det, til tross for at Telenor da var de som koblet opp linja i sin tid.

 

Bindingstiden på Internet, IP-telefoni og IPTV-løsningen levert fra Nittedalsnettet var i utgangspunktet på de vanlige 12månedene, også måtte vi naturligvis ut med en god slant for utbygging og etablering.

 

Er vell uansett lovbestemt i Norge at du som privatperson ikke kan binde deg i mer enn 12mnd, det gjelder vell også i slike tilfeller? Så jeg kan med 100% sikkerhet si at vi ikke er bundet opp mot Nittedalsnettet som leverandør på noen som helst måte lenger, det er tross alt i Desember 3år siden vi fikk dette på plass.

 

Hvorvidt vi blir bundet på nytt hver gang vi blir kastet til nye leverandører og eiere aner jeg ikke, men det ville i så fall være helt absurd og neppe lovlig om vi ikke godtar det? Sånn sett så skal vi ikke ha noen binding opp mot Homebase som da drifter alt per dags dato (Internett + TV + Telefoni).

 

 

 

Skal forhøre meg med blant annet Telenor, som er de vi har best (mest stabil) erfaring med når det kommer til Internett og telefoni, det som er litt tricky med valg av fiberleverandør er jo det at skal du ha IPTV så følger det med fiberleverandøren, sånn som Lyse Fibernett = Altibox, Telenor fibernett = Telenor Canal Digital løsning, Pronea = Homebase eller GET osv..

 

Så "drømme løsningen" som ville ha vært Telenor Internett over fiber, Altibox IPTV over fiber + Telio IP-telefoni over fiber må vi vell se langt etter?

 

 

Men du mener at om bindingstiden opp mot Nittedalsnettet er over, så burde vi kunne kontakte diverse leverandører som BBSE, Viken Fiber, Telenor Fiber, Hafslund Telekom (leverer vell dog bare til bedrifter?), Lyse .. Bare for å ha nevnt noen som leverer Internet osv over fiber, så skal de mest sannsynlig kunne benytte seg av den oppkoblingen som alt ligger til rett, så det ikke blir en ny 15´000 - 20´000kr affære fordi det må legges opp på nytt?

Lenke til kommentar

Nei, det som vil skje er at sansynligvis blir det salg via wholesale (dvs. de som eier utstyret i sentralen leier det ut til de osm vil levere tjenesten). Jeg spekulerer bare som sagt utifra generell erfaring at de som først tilbyr fiber vil sansynligvis kunne tilby det til deg, med mulig unntak av de selskapene som bygger ut fiberet selv og kanskje av tekniske årsaker vil unngå wholesale. Du må nestne bare ringe litt rundt og forhøre deg med de selskapene du er interessert i, men jeg tror det vil være relativt gode muligheter.

 

Vedrørende å ha TV fra et selskap, telefon fra et annet og TV fra et tredje så er det helt opp til hvilke abbonementsmuligheter hvert enkelt selskap gir deg. Som regel så er det vanskelig å få TV via fiber som ikke er spesifikt støttet av de som du har det generelle internettabbonementet ditt hos. Dette er det ofte en del tekniske grunner til - men sikkert litt også pga. leverandørene vil pushe folk over til å bruke sin egen løsning. Telefon tjenesten står du dog litt friere til. Telefon er også ofte knyttet til internettabbonementet, men det er såpass mange gode IPtelefon tjenester nå som står fritt til å kombineres med tredjeparts nettleverandører at det burde ikke være noe problem. På TVdelen er egentlig problemet at det ikke enda har kommet noe særlig utvalg av frittstående tredjeparts nett-TV leverandører. Det kommer nok på sikt det også - men for nå bør du nok se litt på hvilke TV tjenester som internett-leverandøren din tilbyr - for du vil nok være låst til de mulighetene de har når du først har internett hos dem.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Nei, det som vil skje er at sansynligvis blir det salg via wholesale (dvs. de som eier utstyret i sentralen leier det ut til de osm vil levere tjenesten). Jeg spekulerer bare som sagt utifra generell erfaring at de som først tilbyr fiber vil sansynligvis kunne tilby det til deg, med mulig unntak av de selskapene som bygger ut fiberet selv og kanskje av tekniske årsaker vil unngå wholesale. Du må nestne bare ringe litt rundt og forhøre deg med de selskapene du er interessert i, men jeg tror det vil være relativt gode muligheter.

 

Vedrørende å ha TV fra et selskap, telefon fra et annet og TV fra et tredje så er det helt opp til hvilke abbonementsmuligheter hvert enkelt selskap gir deg. Som regel så er det vanskelig å få TV via fiber som ikke er spesifikt støttet av de som du har det generelle internettabbonementet ditt hos. Dette er det ofte en del tekniske grunner til - men sikkert litt også pga. leverandørene vil pushe folk over til å bruke sin egen løsning. Telefon tjenesten står du dog litt friere til. Telefon er også ofte knyttet til internettabbonementet, men det er såpass mange gode IPtelefon tjenester nå som står fritt til å kombineres med tredjeparts nettleverandører at det burde ikke være noe problem. På TVdelen er egentlig problemet at det ikke enda har kommet noe særlig utvalg av frittstående tredjeparts nett-TV leverandører. Det kommer nok på sikt det også - men for nå bør du nok se litt på hvilke TV tjenester som internett-leverandøren din tilbyr - for du vil nok være låst til de mulighetene de har når du først har internett hos dem.

 

-Stigma

 

for å si det enkelt, etter og jobbet i landets største leverandør, Telenor, og opplevd alt som kan og vil gå galt så har jeg gjort med opp en mening, og det er at jeg blir hos den leverandørn jeg er hos uansett pris!!!!!, så lenge det fungerer så betaler jeg!! heller det enn og være uten nett alt ifra 4 til 9 uker pga fuckups fra telenor eller andre sin side!. enkelt sakt, fungerer det, så la det være som det er!.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...