Gå til innhold

Dette betyr den nye loven


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette er totalt 100% tafatt. Dette er klassisk Norsk politikk. Vi skatter ting ned i dass.

 

Jeg har ingenting i mot å betale for ting, kun fordi det er en elektronisk "ting" jeg kjøper, uansett pris så skal det slenges på en avgift? Også skal vi i tillegg forskjellsbehandle det videre med f.eks bøker og aviser?

 

Det er vel "litt" lite gjennomtenkt dette også. Tanken var sikkert "ehh.. fillern.. vi har ingen skatt på stash folket kjøper elektrnoisk. Det må vi gjøre noe med"..

 

Jeg blåser i konkuransen fra utlandet. Hvis de har bedre produkter og priser enn her i Norge så er ikke det VÅR feil. Vi bør jo ikke bli straffet pga det..

 

Men klart.. hvis dette avgiften faktisk kan gå til noe nyttig som f.eks og utvikle nye teknoligkse ting i landet hadde jo det vært et helt annet bilde. Men det blir vel som veiavgiften som en gang skulle gå til veiene i Norge.. som plutselig ble gjort om til årsavgift da ikke 1 kr. gikk til veiene..

 

for et land vi bor i.. og folk lurer på hvorfor det finnes pirater..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror det kommer til å dra seg til med proxy bruk framover ja! :D

Så slipper leverandøren å betale moms til Norge, hvis man syns det er så innmari dårlig gjort å kreve dette.

 

Ellers kan jeg tenke meg to scenarioer;

#1: Selgere kommer til å øke prisene for norske forbrukere.

#2: Selgere kommer til å nekte salg til norge.

Lenke til kommentar

Dette fungerer fint innanfor EU idag, prøver ein å bestille ein elektronisk tjeneste innanfor EU idag så får du spørsmål om eit VAT nummer før transaksjonen er gjennomført.

 

Å ikkje innføre dette, vil gjere det umogleg for norske næringsdrivande å drive butikk som konkurrerer med utanlandske selskaper. Eg kan ikkje konkurrere mot utanlandske selskaper som tilbyr same teneste til norske kundar når eg må leggja på 25% på min teneste. Det blir totalt feil på alle måter. Det som er enda verre er jo at pengane forsvinner til utlandet og ikkje kjem tilbake til felleskassa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det som er enda verre er jo at pengane forsvinner til utlandet og ikkje kjem tilbake til felleskassa.

 

Ja, for at Norge ikke får noen av pengene man betaler når man kjøper produkter fra andre land er jo helt på trynet.

 

Hva blir det neste, andre land klager på at de ikke får noe av oljen vår gratis fordi vi eksporterer det?

Lenke til kommentar
Det som er enda verre er jo at pengane forsvinner til utlandet og ikkje kjem tilbake til felleskassa.

 

Ja, for at Norge ikke får noen av pengene man betaler når man kjøper produkter fra andre land er jo helt på trynet.

Så meningen med dette er at vi som kunder skal betale mer til selgeren, ikke at pengene skal komme Norge til gode?

Lenke til kommentar

Greit å ha i bakhodet at de 150 millionene (som vil øke fra år til år) må hentes fra et annet sted, om ikke via denne momsen. Det er greit å finne et alternativ i så måte, ellers kunne alternativet blitt økt moms på mat for å unngå denne momsen.

 

Blogget litt om det: http://flagglima.com/?p=2630

 

Med utgangspunkt i denne regjering, syntes jeg et alternativ måte å hente inn inntekten kan være å innføre avgifter på det som er miljøfiendtlig i stedet (ettersom de skal være "grønn). Det betyr dyrere spill, musikk o.l. solgt over disk.

 

Spørsmålet er hvor stor den avgiften måtte vært for å gi 150 mill i året...

 

Ellers kan man si "stem *sett inn parti*" som vil kutte avgifter! Men det blir mer en idealdiskusjon fremfor et reelt alternativ for de som styrer nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så.. når jeg kjøper playtime til World of Warcraft må jeg betale ekstra penger slik at slottet skal få nytt tak?

 

Til helvete med Norge.

Hvorfor skal du betale mva på en CD du kjøper over disk, men ikke på musikk du kjøper over internett? Mva er en avgift på forbruk og det gir ingen mening å ha forskjellig avgiftssats på det som egentlig er samme produkt, men som blir levert gjennom forskjellige kanaler.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du betale mva på en CD du kjøper over disk, men ikke på musikk du kjøper over internett? Mva er en avgift på forbruk og det gir ingen mening å ha forskjellig avgiftssats på det som egentlig er samme produkt, men som blir levert gjennom forskjellige kanaler.

 

Fordi Internett har tilført verden en ny dimensjon når det gjelder ting som lar seg digitalisere, og det er mye som skjer der som ikke lar seg kontrollere på samme måte som før. CD-er burde vært momsfritatt for lengst. Man kan jo like gjerne spørre hvorfor man skal betale moms på musikk og film og spill, men ikke på bøker. Den ene feilen rettferdiggjør ikke den andre.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...