Gå til innhold

Anmeldelse: Pro Evolution Soccer 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir nok testet ut når jeg begynner å gå lei FIFA. Foretrakk PES fra 2003 til 2008 og jeg savner serien litt, den hadde en sjarm som FIFA ikke har. Det er litt vanskelig å sette fingeren på hva. Hver kamp føltes unik og ML var lenge lysår foran FIFAs karrieremodus. Nå som FIFA har tatt igjen mye så blir nok det mest spillt i år også, men jeg føler at PES fortjener en sjanse.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å mestre det nye pasningssystemet, men det åpner også mange nye muligheter for å regissere ballens ferd akkurat slik du ønsker. Det blir også litt ekstra tilfredsstillende når alt stemmer og ballen ender i noten.

 

Vanskelig å mestre? Dette falt helt naturlig for meg, og så lenge du peker på spilleren du vil sentre til, så er det vel ikke noe spesielt annerledes enn før. Ingen av vennene mine (som ikke spiller spesielt mye fotballspill) hadde problemer med dette pasningssystemet. Intuitivt og greit, og gir mange nye muligheter.

 

Jeg ville mye heller ha foretrukket å få hjelp i andre situasjoner, som for eksempel i egen sekstenmeter, der spillerne for det meste virker totalt handlingslammet. At det handler om å få en fot på ballen og få klarert den er det bare du som vet, mens spillerne selv gjerne insisterer på å la ballen gli gjennom hele feltet, eller kanskje å dempe den ned før den til slutt klareres, om ikke motstanderen allerede har nappet den ut av beina.

 

Trodde et øyeblikk at jeg leste en FIFA-anmeldelse. Aldri hatt problemer med å klarere ballen på første touch her. Virker som det er anmelderen som er handlingslammet, og ikke spillet. Du vet at det finnes en knapp for å klarere ballen?

 

I løpet av testingen har jeg spilt mye online, hvor det ble i overkant mange 0-0-kamper, mens godt og vel halvparten av målene som ble scoret kom ved å løpe helt ned til dødlinjen og legge 45 grader ut i feltet til en ventende motspiller som kom halsende etter.

 

Ja, slik er det hvert eneste år før man mestrer spillet. Det virker rett og slett ikke som om anmelderen mestrer spillet godt nok. Da blir det fort mye 0-0. Det var det også de første kampene mot venner, men etterhvert fikk vi en vanvittig bra flyt i spillet, og målene begynte å renne inn på alle mulige måter.

 

Regel nr 1 for å bli god i PES er å legge fra seg hele FIFA-tankegangen, og heller begynne å tenke fotball ned til minste detalj. Greien med PES er at man plutselig ser lyset, og da innser man hvor genialt spillet egentlig er. Det er vanligvis et spill som blir bedre og bedre jo mer man spiller det. FIFA blir man bare mer og mer frustrert over, og går lei rimelig raskt.

Lenke til kommentar

Vanskelig å mestre? Dette falt helt naturlig for meg, og så lenge du peker på spilleren du vil sentre til, så er det vel ikke noe spesielt annerledes enn før. Ingen av vennene mine (som ikke spiller spesielt mye fotballspill) hadde problemer med dette pasningssystemet. Intuitivt og greit, og gir mange nye muligheter.

 

Det er vanskelig å mestre, ikke vanskelig å lære. At det er intuitivt betyr ikke at man mestrer alle nyansene fra første stund.

 

Du vet at det finnes en knapp for å klarere ballen?

 

Ja.

 

Det virker rett og slett ikke som om anmelderen mestrer spillet godt nok. [...]

Regel nr 1 for å bli god i PES er å legge fra seg hele FIFA-tankegangen, og heller begynne å tenke fotball ned til minste detalj. Greien med PES er at man plutselig ser lyset, og da innser man hvor genialt spillet egentlig er. Det er vanligvis et spill som blir bedre og bedre jo mer man spiller det. FIFA blir man bare mer og mer frustrert over, og går lei rimelig raskt.

 

Jeg har spilt Konami sine fotballspill siden International Superstar Soccer, så jeg håper du stoler på meg når jeg sier jeg vet at det ligger ulik tankegang bak spillene. Jeg har også i perioder foretrukket PES-serien, men mener de ikke lever opp til sine glansdager nå. Jeg kan også forsikre om at dette ikke er et tilfelle av at jeg har spilt for lite PES, bare så det er sagt. Ellers er det bare fint at noen storkoser seg med det. :)

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...