Gå til innhold

Slik blir Google TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nå kan du endelig få tilgjengeligheten til videoer på internett med skjermstørrelsen og kvaliteten til TV/hjemmekinoanlegget ditt!"

Old news, HTPC funker greit, det eneste jeg ser som value-add fra dette er om det gjøres enkelt nokk for alle å bruke, samtidig som det er åpent nok og med nok alternativer for oss g33ks.

 

Selv har jeg brukt PCen min med et godt headsett som mitt primære underholdningssystem i 6-7 år, og har ikke sett på TV kanaler annet enn i forbipassering eller når jeg er på besøk hos noen som ser på TV på over 5 år. I fjor bodde jeg på en hybel hvor jeg hadde 42" full HD TV med kabel-TV (inkludert i hybelen), og skrudde det aldri på...

 

Det jeg ønsker meg er egentlig et program eller en nettside som gir meg tilgang til alt av medier (eventuelt en for hver type lyd/bilde/video) med global samtidig tilgjengelighet og gode søkefunksjoner med filtrering og tags, og gjerne alternativ tre-struktur. (EDIT: det trenger ikke være gratis, bare at prisene er akseptable)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

"Nå kan du endelig få tilgjengeligheten til videoer på internett med skjermstørrelsen og kvaliteten til TV/hjemmekinoanlegget ditt!"

Old news, HTPC funker greit, det eneste jeg ser som value-add fra dette er om det gjøres enkelt nokk for alle å bruke, samtidig som det er åpent nok og med nok alternativer for oss g33ks.

 

Nå skal jeg kanskje ikke peke på deg spesielt, men g33ks generelt er komfortabel med å sette opp sin egen pc og laste ned filmer og serier gratis fra Internett. Ikke bare krever det ganske høy teknisk kompetanse og god tid, men det er også ulovlig.

 

Programvare som gjør det mulig å kontrollere sin egen mediahverdag, inkludert film, tv, Internett, spill, bilder og musikk, og samtidig gjør det enkelt,lovlig og billig har et stort potensiale.

 

Når det kommer som en integrert del av TV'en så vil dette endre hverdagen i svært mange hjem.

Lenke til kommentar

om jeg har harddisken full av filmer i full-hd på PCen, vil det ikke være noe problem å få det kobla sammen med google-tv?

 

hadde det vært tilfellet at jeg kan "skaffe meg" filmer på PCen og se de via denna på TVen uten å bort på PCen å trykke for å spole/skifte film/skrive hadde det vært nydelig.

 

(vet det finnes slike systemer fra før, men er dette tilfellet med google-tv?)

Lenke til kommentar

"Nå kan du endelig få tilgjengeligheten til videoer på internett med skjermstørrelsen og kvaliteten til TV/hjemmekinoanlegget ditt!"

Old news, HTPC funker greit, det eneste jeg ser som value-add fra dette er om det gjøres enkelt nokk for alle å bruke, samtidig som det er åpent nok og med nok alternativer for oss g33ks.

 

Nå skal jeg kanskje ikke peke på deg spesielt, men g33ks generelt er komfortabel med å sette opp sin egen pc og laste ned filmer og serier gratis fra Internett. Ikke bare krever det ganske høy teknisk kompetanse og god tid, men det er også ulovlig.

 

Programvare som gjør det mulig å kontrollere sin egen mediahverdag, inkludert film, tv, Internett, spill, bilder og musikk, og samtidig gjør det enkelt,lovlig og billig har et stort potensiale.

 

Når det kommer som en integrert del av TV'en så vil dette endre hverdagen i svært mange hjem.

 

Spørsmålet er jo da om de programmene man vanligvis ville lasted ned og sett ulovlig vil være tilgjengelig for oss her oppe på berget.

Dette må jo være det største og beste steget mot å "bekjempe" piratkopiering, nemlig å gjøre det tilgjengelig, lovlig, for alle som er villig til å anskaffe det på lovlig vis...

Lenke til kommentar

"Nå kan du endelig få tilgjengeligheten til videoer på internett med skjermstørrelsen og kvaliteten til TV/hjemmekinoanlegget ditt!"

Old news, HTPC funker greit, det eneste jeg ser som value-add fra dette er om det gjøres enkelt nokk for alle å bruke, samtidig som det er åpent nok og med nok alternativer for oss g33ks.

 

Selv har jeg brukt PCen min med et godt headsett som mitt primære underholdningssystem i 6-7 år, og har ikke sett på TV kanaler annet enn i forbipassering eller når jeg er på besøk hos noen som ser på TV på over 5 år. I fjor bodde jeg på en hybel hvor jeg hadde 42" full HD TV med kabel-TV (inkludert i hybelen), og skrudde det aldri på...

 

Det jeg ønsker meg er egentlig et program eller en nettside som gir meg tilgang til alt av medier (eventuelt en for hver type lyd/bilde/video) med global samtidig tilgjengelighet og gode søkefunksjoner med filtrering og tags, og gjerne alternativ tre-struktur. (EDIT: det trenger ikke være gratis, bare at prisene er akseptable)

 

hvis du ønsker å ta med NRK stoff så er det slik at NRK ikke legger ut alt de viser på vanlig tv. av enn elle anen grunn nekter de å lage en løsning som gjør at bare norske seere kan gå på nett-tv ( NRK uttrykt) for å se det som bare vi har lov å se.

spesielt irriterende er det når enkelt episoder av et programkonsept ikke ligger der

Lenke til kommentar

Jeg har fler punkter å svare på her ser jeg, jeg merker disse {#}

"Nå kan du endelig få tilgjengeligheten til videoer på internett med skjermstørrelsen og kvaliteten til TV/hjemmekinoanlegget ditt!"

Old news, HTPC funker greit, det eneste jeg ser som value-add fra dette er om det gjøres enkelt nokk for alle å bruke, samtidig som det er åpent nok og med nok alternativer for oss g33ks.

Nå skal jeg kanskje ikke peke på deg spesielt, men g33ks generelt er komfortabel med å sette opp sin egen pc og laste ned filmer og serier gratis fra Internett. Ikke bare krever det ganske høy teknisk kompetanse og god tid, men det er også ulovlig.{1}

 

Programvare som gjør det mulig å kontrollere sin egen mediahverdag, inkludert film, tv, Internett, spill, bilder og musikk, og samtidig gjør det enkelt,lovlig og billig har et stort potensiale.{2}

 

Når det kommer som en integrert del av TV'en så vil dette endre hverdagen i svært mange hjem.

 

Spørsmålet er jo da om de programmene man vanligvis ville lasted ned og sett ulovlig vil være tilgjengelig for oss her oppe på berget.

Dette må jo være det største og beste steget mot å "bekjempe" piratkopiering, nemlig å gjøre det tilgjengelig, lovlig, for alle som er villig til å anskaffe det på lovlig vis...{3}

1. Å bruke PC'en til mediasenter er IKKE ulovlig. At du automatisk antar at alle geeks og nerder utelukkende eller hovedsaklig anskaffer seg media på ulovligvis er en skjemmende overgeneralisering.

Om det jeg ønsker å se er tilgjengelig for meg som norsk konsumer på lovlig vis benytter jeg meg av lovlige kanaler. Unntaket er "try before you buy" konseptet, der jeg er usikker på om det er noe som er verdt pengene og jeg vil ta vare på. Om det finnes i lokal video-utleie leier jeg ofte der når det er mulig heller enn å laste ned.

Om det jeg ønsker å se ikke er tilgjengelig i Norge laster jeg det ofte ned, for så å kjøpe det når det kommer ut i Norge dersom det er noe å ta vare på. (jeg har kjøpt mange sesonger av mange serier på denne måten)

 

2. Jeg er har vært betalende kunde av spotify i snart 2 år, som er et godt eksempel på en slik tjeneste, men langt fra perfekt. Jeg supplementerer med noe kjøpt musikk (på CD eller via iTunes), eller nedlastninger når jeg ikke finner musikken på noen av disse (det hender en del for noen sjangere). Om et tilsvarende tilbud kommer for TV serier og filmer (global samtidig tilgjengelighet er et udiskutabelt must) betaler jeg gjerne en del mer for det enn jeg gjør for spotify. 500kr i månden (eller akseptabel pr stykk pris) ville jeg gått med på uten å nøle om tilbudet var bra (dette er mer enn mange betaler for gode TV-pakker).

EDIT: Og når det gjelder spill har jeg hatt en Steam konto i... Er det over 6 år nå? Siden CS:S kom ut... Og har kjøpt mange spill der.

 

3. Fullstendig enig, som sansynligvis går frem fra 2. :)

 

"Nå kan du endelig få tilgjengeligheten til videoer på internett med skjermstørrelsen og kvaliteten til TV/hjemmekinoanlegget ditt!"

Old news, HTPC funker greit, det eneste jeg ser som value-add fra dette er om det gjøres enkelt nokk for alle å bruke, samtidig som det er åpent nok og med nok alternativer for oss g33ks.

 

Selv har jeg brukt PCen min med et godt headsett som mitt primære underholdningssystem i 6-7 år, og har ikke sett på TV kanaler annet enn i forbipassering eller når jeg er på besøk hos noen som ser på TV på over 5 år. I fjor bodde jeg på en hybel hvor jeg hadde 42" full HD TV med kabel-TV (inkludert i hybelen), og skrudde det aldri på...

 

Det jeg ønsker meg er egentlig et program eller en nettside som gir meg tilgang til alt av medier (eventuelt en for hver type lyd/bilde/video) med global samtidig tilgjengelighet og gode søkefunksjoner med filtrering og tags, og gjerne alternativ tre-struktur. (EDIT: det trenger ikke være gratis, bare at prisene er akseptable)

hvis du ønsker å ta med NRK stoff så er det slik at NRK ikke legger ut alt de viser på vanlig tv. av enn elle anen grunn nekter de å lage en løsning som gjør at bare norske seere kan gå på nett-tv ( NRK uttrykt) for å se det som bare vi har lov å se.

spesielt irriterende er det når enkelt episoder av et programkonsept ikke ligger der

Jeg ser ikke på NRK, i det hele tatt. Årsaken er at jeg ikke ser på "TV", og NRK har ikke fanget oppmerksomheten min på nettet. Jeg vet det har gått enkelte programmer eller serier jeg kunne tenkt meg å se, men å låse tiden min til en fast sendetid er uaktuelt. Jeg har blitt anbefalt noen ting som er på NRK nett-TV av familie, men har ikke rotet meg til å kikke på det ennå. Generelt er intrykket mitt av norsk TV at det meste er kopier av utenlandske ting, og det som ikke er det, er hovedsaklig uinterresant for meg. Unntakene fra dette så langt jeg har oppfattet er noen dokumentarer, der flesteparten er historiske.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Høres jo genialt ut, men er skeptisk tilhva vi får av innehold på disse i Norge, og det blir nok ikke bedre med at det nye statsbudsjettet foreslår skatt på slike nett tjenester.

 

Hehe. Skatt ja, har fått med meg det. Jeg må bare le. Dette skaper bare mer piratvirksomhet. Det samme gjelder høye avgifter på røyk og snus -> mere smugling.

 

Men enig med deg, høres genialt ut. Men om det skulle bli skatt på denne tjenesten så finnes det vel alltid en måte å fikkse det på.

Lenke til kommentar

Wassiboy, har ikke rukket å se på statsbudsjettet ennå, takk for linken.

- Nordmenn kan bli utestengt

Kulturpolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Ib Thomsen, sier til Nettavisen at han frykter dette kan betyr at norske forbrukere kan utestenges fra utenlandske nettjenester.

 

- Mange av disse vil trolig ikke forholde seg til et særnorsk system som medfører ekstraarbeid for dem, og alternativet kan da bli at en ikke ønsker å ha noe med annerledeslandet Norge og at en stenger folk ute, sier Thomsen.

Dette var min andre eller tredje tanke, litt vanskelig å si.

Jeg tenkte i alle fall:

* WTF? Seriøst?

* 25% dyrere med digital distribusjon er et kraftig anti-miljø forslag.

* Dette kan føre til at vi blir stengt ute fra fler ting på nettet enn vi allerede er!

* Politikerne har både veldig dårlig kontakt med befolkningen og dårlig peil på teknologi.

d€_$b (<- typisk politiker)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Wassiboy, har ikke rukket å se på statsbudsjettet ennå, takk for linken.

- Nordmenn kan bli utestengt

Kulturpolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Ib Thomsen, sier til Nettavisen at han frykter dette kan betyr at norske forbrukere kan utestenges fra utenlandske nettjenester.

 

- Mange av disse vil trolig ikke forholde seg til et særnorsk system som medfører ekstraarbeid for dem, og alternativet kan da bli at en ikke ønsker å ha noe med annerledeslandet Norge og at en stenger folk ute, sier Thomsen.

* Dette kan føre til at vi blir stengt ute fra fler ting på nettet enn vi allerede er!

Dette er med respekt å melde bare skremselspropaganda fra FrP. Dette forslaget betyr ikke noe annet enn at Norge blir behandlet på samme måte som EU-land. Utenlandske nettbutikker trenger altså ikke lage noe spesialopplegg for norske kunder.

 

De eneste som i så fall eventuelt ville trekke seg, er de utenlandske nettbutikkene som tidligere har nektet å levere til EU-kunder "fordi det var så mye plunder med det" - og jeg kjenner ikke til noen som har agert på denne måten.

 

Det finnes forøvrig mange nettbutikker (bl.a. i USA) som gir F i å beregne MVA når de selger til europeiske eller norske kunder, og jeg tviler sterkt på at et vedtak i det norske Stortinget kommer til å forandre på det.

Lenke til kommentar

Nå følger vel EU en felles mal for alle medlemmene av EU, noe som gjør det enkelt å forholde seg til for internasjonale aktører, men når det skal komme et eget system for bitte lille Norge, så blir det en vurdering om de tjener like mye på oss som det koster å stresse med det, og da er det ikke sikkert at det blir så enkelt.

 

Dessuten kommer det også til å gi oss en ytterligere utsettelse på produkter som skal lanseres i Norge, som om vi ikke var langt nok nede på prioritengslisten allerede. Norge er jo som regel blant de siste landene som får tilgang på produkter i Europa, og det kommer ikke til å hjelpe når selgeren av dette produktet må opprette en egen mva-konto og sette til sides 20% av inntektene på bestillingene for deretter å innbetale dem til den norske stat ved årsoppgjøret...

 

Tipper at WiMP gnir seg i hendene om dagene nå, kanskje Spotify forsvinner som aktør her på berget...

Lenke til kommentar

Nå følger vel EU en felles mal for alle medlemmene av EU, noe som gjør det enkelt å forholde seg til for internasjonale aktører, men når det skal komme et eget system for bitte lille Norge, så blir det en vurdering om de tjener like mye på oss som det koster å stresse med det, og da er det ikke sikkert at det blir så enkelt.

Det er vel ikke noe til hinder for at Norge kan følge den samme malen som EU?

Hvert EU-land har sine egne MVA-regler og MVA-satser og innbetalingskontoer for MVA, så disse mekanismene er allerede på plass i mange nettbutikker.

 

"Dommedagsprofetier" for Norge har jeg hørt så mange av at de nå nærmest preller av som vann på gåsa. Men, tar man ikke sorgene på forskudd, så risikerer man at det ikke blir noe av dem.

Lenke til kommentar

det jeg hørte om moms forslaget er at det blir som godt som umulig å handheve .

 

Hvordan kan norske myndigheter kontrollere at at de utenlandske selskapene sender inn "momsen" ?

Det påståes på den ene siden at EU har et slik system. på den andre siden påståes det slet ikke fungerer.

 

Siden det kun er småpenger det dreier seg om og Norge AS har tidens største fortjeneste forstår jeg ikke vitsen.

Lenke til kommentar

Velkommen til Google-TV. Det er bra med konkuranse, selv om det ikke er så mye nytt i forhold til f.eks. XBMC o.l.

 

Når det gjelder MVA på digitalt innhold. Tenk deg hvis alle tenker som Norge så må alle landets nettbutikker ha programvare for å håndtere moms på bestillinger fra alle verdens land. En bestilling fra Peru skal håndteres forskjellig fra en fra Kongo. Bra for alle verdens programerere i alle fall.

 

De vil ikke kunne gjøre noe med data jeg laster ned (gjerne kryptert) via en proxy i utlandet som er betalt via en konto i utlandet (f.eks. paypal o.l.)

Lenke til kommentar

"Nå kan du endelig få tilgjengeligheten til videoer på internett med skjermstørrelsen og kvaliteten til TV/hjemmekinoanlegget ditt!"

Old news, HTPC funker greit, det eneste jeg ser som value-add fra dette er om det gjøres enkelt nokk for alle å bruke, samtidig som det er åpent nok og med nok alternativer for oss g33ks.

 

Nå skal jeg kanskje ikke peke på deg spesielt, men g33ks generelt er komfortabel med å sette opp sin egen pc og laste ned filmer og serier gratis fra Internett. Ikke bare krever det ganske høy teknisk kompetanse og god tid, men det er også ulovlig.

 

Programvare som gjør det mulig å kontrollere sin egen mediahverdag, inkludert film, tv, Internett, spill, bilder og musikk, og samtidig gjør det enkelt,lovlig og billig har et stort potensiale.

 

Når det kommer som en integrert del av TV'en så vil dette endre hverdagen i svært mange hjem.

 

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

Du trenger verken god tid eller høy kompetanse for å se filmer og serier gratis.

- Pc for man som kjent kjøpt klar til bruk.

- Internett er lett å koble til.

- Og 5 minutter på Google og du har gratis film og serier, i HD kvalitet om du vil.

Ikke det at jeg driver med sånnt men jeg vet at det er lett å få det til.

Og var det HTPC du snakket om så er heller ikke det noen stor sak siden HTPC er et nokså løst begrep.

 

Det jeg tror kan fjerne en del piratvirksomhet er:

- En tjeneste som tilbyr film og serier i HD kvalitet.

- Stor utvalg.

- Fastpris som ikke er for høy.

- At det er gjort enkelt.

- At tjenesten er norsk.

Om Google kan tilby det og momsen blir fjernet så er Google TV velkommen hos meg.

 

Det er som kjent moms på norske elektroniske tjenester og nå skal de legge på moms på elektroniske tjenester fra utlandet. Det skal ikke mye til for å skjønne at det da blir ennå mer piratvirksomhet. Med andre ord så bidrar den norkse stat med å øke piratvirksomheten. Problemet er at norge styres av gammle, tørre og kjedelige politikere som tror at Hollywood er en fornøyelsespark og som tror at VHS fortsatt er det dominerende filmformatet. Finansminister Sigbjørn Johnsen er 60 år for svarte (og han kler seg som en idiot, ja ble faktisk ganske flau på hans vegen). Tipper at en hvilken som helst 10 åring vet mer om elektronikk og internett enn hva han gjør.

Endret av wassiboy
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...