Gå til innhold

Samsung Wave 2 er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så langt er de to eneste forskjellene jeg kan se, skjermen og OS-versjon.

 

- Den nye og rimeligere skjermen har potensiale til å gjøre telefonen billigere. (i hvert fall billigere å produsere.) En av ringvirkningene er at telefonen blir 6 mm lengre, 4 mm bredere og 17 gram tyngre.

 

- Ny Bada vil neppe påvirke produksjonskostnadene. La oss bare håpe at den første bølgen får mulighet til å oppgradere til 1.2.

 

Ser dere flere forskjeller? Ja, bortsett fra at den kommer i normal og speilvendt utgave. :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bada minner mye om Android. Både under skallet og på overflaten. Under skallet bruker den en i likhet med Android en Linux-kjerne. Drivere er nok forskjellig, men det er sikkert mange flere likheter mellom programvareoppbygning og tilleggsmoduler enn bare kjernen. På overflaten har vi Touchwiz som er akkurat det samme GUI-et som Samsung bruker på Android-telefonen Galaxy S. Med andre ord nesten prikk likt utseende. OS-ene sies å yte omtrent likt (på den samme 1 GHz prosessoren), men Samsung hevder at Bada gjør at de står friere til oppbygning av programvaren og dermed kan skreddersy Touchwiz bedre med OS-et og få det til å kjøre smidigere enn å kjøre Touchwiz på Android.

 

Det skulle ikke forundre meg om en kodeanalyse avslørte at over 90% av koden til Bada også finnes i Android. Ser man på Windows Phone 7 vs Android/Bada så forventer jeg 0% kodelikhet. iOS har et fjernt slektskap med Linux/Unix så der forventer jeg ~5% kodelikhet med Android/Bada.

 

Den største forskjellen nå i Bada sin tidlige barndom er at Samsung App er ganske begrenset ennå. Omtrent som Android var for ett år siden. Men dette er nok noe som tar seg opp med tida.

Lenke til kommentar

Så Google i ryggen = livets rett? :roll:

 

Bada har verdens største (målt i omsetning) elektronikkselskap i ryggen. Samsung omsetter for ca 7 ganger mer enn Google, 5 ganger mer enn Canon og Intel, nesten 3 gagner mer enn Microsoft og over dobbelt så mye som Sony og Siemens. Samsung omsetter faktisk for mer enn hele Norges statsbudsjett. Jeg tror det skulle være ryggstøtte nok. ;)

 

Forøvrig blir det ikke "nok et OS" for utviklerne siden Bada kjører samme OS-kjerne som Android. Det er derfor betydelig lettere å legge til støtte for Bada når det først kjører på Android eller omvendt. Mye lettere enn å porte f.eks et iOS-program til Windows Phone 7.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Forøvrig blir det ikke "nok et OS" for utviklerne siden Bada kjører samme OS-kjerne som Android. Det er derfor betydelig lettere å legge til støtte for Bada når det først kjører på Android eller omvendt. Mye lettere enn å porte f.eks et iOS-program til Windows Phone 7.

Vel, alle Android apps kjøres i en virtuell Java VM, de kjører ikke i et linux miljø. API osv kan jo også være vidt forskjellige. Ser ikke hlt at linuxkjernen i bunnen skal gjøre porteringen noe enklere.
Lenke til kommentar

Simen, versjonshåndtering av software er mer enn nok om man ikke må styre med alskens plattformer med sine forskjellige APIer i tillegg. Hvem ønsker vel et nytt OS som ikke tilfører noe vesentlig nytt? Hva er vitsen?

 

Webapps blir det neste store, i mellomtiden har vi lokale Android-apps. Å komme med Bada nå har ingen hensikt.

Lenke til kommentar

Å, beklager, ser det har vært 1 annen mobil med OS'et....Wave 1 ;-)

 

Fra et bedriftsøkonomisk ståsted må det være tungt å introdusere et nytt OS nå. Man må rett og slett håpe at kundene ikke vet forskjellen. Og sett med teknobrillene virker det som et unødvendig OS.

 

Jaja, vi får se hvor Bada legger seg på popularitetslista utover vinteren.

Lenke til kommentar

Dette er den femte telefonen med Bada og Samsung ryktes å ha et sterkt veikart for flere Bada-telefoner.

 

Det trenger ikke være økonomisk tungt å innføre et nytt OS nå. Husk at det aller meste er gjenbruk (Touchwhiz fra Android), Linux-kjernen, kamerafirmwaren og sikkert flere ting.

 

Samsung trenger ikke håpe at kundene ikke vet forskjellen. Samsung trenger bare å levere en god totalpakke. Noe de fleste er enige om at de gjorde med Wave S8500. Amobil omtaler den også som "en av årets mest spennende telefoner". Den selger vist i bøtter og spann også. Jeg leste om en målsetning på 1,5 millioner Bada-telefoner, men fikk ikke med meg datoen. Det er mulig det kan ha vært i løpet av 2010.

 

Har du noe spesielt i mot Bada siden du går så hardt inn for å sverte det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Har du noe spesielt i mot Bada siden du går så hardt inn for å sverte det?"

 

Som allerede sagt, jeg synes det er unødvendig med enda et OS som kun vil føre til å segmentere markedet enda mer.

 

Hvis det er et proprietært Samsung-OS så er det MS og Apple en gang til. Hvis det er åpent og andre fabrikanter kan bruke det så spør jeg igjen hva det gjør så mye bedre enn Android at man absolutt måtte lage et OS til.

 

Vi får bare se om utviklerne gidder bry seg om dette OS'et.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...