Gå til innhold

Test: Corsair HS1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At dette er et USB-headset betyr at det bare kan kobles til en PC med USB-port, ikke sant? Så jeg kan ikke koble det til for eksempel mobilen min, anlegget hjemme eller TV-en? Hva er i så fall fordelen med det USB-headset, og hvorfor skulle jeg kjøpt et slik i stedet for et "tradisjonelt" headset med mini-jack?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USB er digitalt og blir ikke påvirket av støy på samme måte. Ved digital overføring er det enten signal eller ikke, dårlig signal vil du aldri oppleve. På mikrofon synes jeg det er et must å ha USB, men mulig jeg bare har vært uheldig med de 5 forskjellige lydkortene og 3 forskjellige mikrofonene jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Litt av greia med et USB-headsett er at prosessoren må jobbe mer enn om det hadde vært en egen lydbrikke som gjorde jobben. Som nevnt i testen opplevde vi snaue 2 FPS mindre med HS1 enn med et X-Fi-kort. Hva som låter best kommer an på hvordan ting er utført, før eller siden må det digitale signalet bli analogt uansett, ikke minst kommer det an på hva slags lyd man liker...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

USB er digitalt og blir ikke påvirket av støy på samme måte. Ved digital overføring er det enten signal eller ikke, dårlig signal vil du aldri oppleve.

 

Ved USB er bare lydkortet flyttet ut av pc'n og til den eventuelle USB-enheten, det må analogt ut fra den og til headsettet uansett.

Også lyder det likt på så å si alle maskiner, da du har samme lydkort, forsterker, kabling og headset hele veien.

 

Og digitalt signal kan ha feil i seg det og da det er ikke CRC-sjekking eller lignende vanligvis, så du kan få informasjonstap aka dårlig signal.

 

Og hvorfor kan dem ikke gjøre som på det Icemat Sibir(tror jeg det heter) headsettet, der du får vanlige jack-kabler til både headset og mikrofon, og heller at dem legger ved et usb-lydkort.

Så ufattelig teit å låse deg fast til en løsning.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte CyperSnipa sitt 5.1 hodesett her om dagen.

Ikke akuratt superlyd. En del bedre enn det Zalman settet jeg testet for noen år siden.

CyperSnipa har også USB tilkopling, og 4 høytallere i hver klokke.

 

Det fungerer nesten. Det blir litt for liten plass til at man virkelig kan separere hvor lydene kommer fra.

 

Det store problemet med USB tilkopling er at man kun har maks strømmen som en USB kontakt kan lever å leve med. Det legger ett lokk på volumet. Selv om CyberSnipa spilte høytnok, men da med at for mye forvrenging. Bassen i det gjorde også at uten bassforbedring, så stod faktisk klokkene å ristet på ørene mine. Ikke behagelig.

 

Bære konforen var i hvertfall god.

 

Men å sammenligne CyberSnipa mot mine normale AKG K 242 HD som er kjørt via en Creek OBH-21 SE hodetelefonforsterker, så er det ikke mye dette USB hodesettet kan stille opp med når det kommer til kvalitet. Ikke det at jeg hadde forventet det heller.

 

 

Tror dette blir det samme problemet med Corsair sitt, selv om det er litt dyrere enn CyberSnipa sitt.

 

For de som faktisk er opptatt av lyd kvalitet, så er nok ett skikkelig sett stereo hodetelefoner og separat mikrofon det beste alternativet. Eller aller best ett skikkelig surround anlegg :)

Lenke til kommentar

Kan noen svare med på hva "ingen spesielle" betyr?

 

Betyr det ingen spesielle negative sider/noe negativt det er verdt å nevne?

 

ELLER at headsettet ikke er noe spesielt, det skiller seg ikke ut, glir inn i mengden osv.?

 

Takk :)

Det betyr at det ikke var noen fremhevede ulemper med produktet som ville gjort at du ikke ville kjøpt det.
Lenke til kommentar

Men å sammenligne CyberSnipa mot mine normale AKG K 242 HD som er kjørt via en Creek OBH-21 SE hodetelefonforsterker, så er det ikke mye dette USB hodesettet kan stille opp med når det kommer til kvalitet. Ikke det at jeg hadde forventet det heller.

Alternativt så finnes sennheiser HD-280pro som også leveres med mic, rundt prisen av HS1. AKG 242 er jo i en litt annen klasse uansett :cool:

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke battlefield bad company 2 det beste spillet å teste lydkort vs CPU på, da det til forskjell fra andre spill benytter lite av lydhardwaren annet enn grunnleggende lydmiks.

 

Lang artikkel om den avanserte lydprosesseringen i Bad Company 2

 

Dog er det jo interessant for å måle overhead på USB, som du nevner og for å gi usb-lydkort en "fair" fight.

 

Ville gjerne sett en test i både BFBC2 og et annet spill som utnytter dedisert lyd HW mere.

Lenke til kommentar

Men å sammenligne CyberSnipa mot mine normale AKG K 242 HD som er kjørt via en Creek OBH-21 SE hodetelefonforsterker, så er det ikke mye dette USB hodesettet kan stille opp med når det kommer til kvalitet. Ikke det at jeg hadde forventet det heller.

Alternativt så finnes sennheiser HD-280pro som også leveres med mic, rundt prisen av HS1. AKG 242 er jo i en litt annen klasse uansett :cool:

 

Kommer personlig aldri til å røre ett Sennheiser produkt igjen. Har HD595, og selv om lyden var god, så var den rett og slett kjedelig. Hadde det mye morsommere med ett Philips hodesett til 1/3 av prisen. (Grado og Beyer Dynamics har heller ikke falt i smak)

 

Bestillte AKGs K 701 i går, blir moro å teste ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...