Gå til innhold

Anmeldelse: Civilization V (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig føler jeg at spillet er en 7/10. Bra ja, men ikke så bra som alle sier. Virker som om alle er blinde og MÅ gi den høy karakter fordi ellers er du en "idiot" innen Turn-Based miljøet.

 

 

Spillet er utrolig ensidig, det ender opp at selvom du spiller andre land så føles det ut som samme runde du hadde forige gang.

 

Ble lei etter 3 spill.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner meg sånn igjen i anmeldelsen. Dette spillet er livsfarlig, har virkelig vurdert og avinstallere det.

 

Men jeg er forsåvidt enig med AvidGamer, det virker ikke som at det betyr sånn i overkant mye hvilken nasjon du velger. Har dog ikke fått prøvd alle nasjoner, så kan godt være jeg har vært "uheldig" og valgt like nasjoner.

 

Men likevel, "bare en tur til" er farlige greier.

Lenke til kommentar

Personlig føler jeg at spillet er en 7/10. Bra ja, men ikke så bra som alle sier. Virker som om alle er blinde og MÅ gi den høy karakter fordi ellers er du en "idiot" innen Turn-Based miljøet.

 

 

Spillet er utrolig ensidig, det ender opp at selvom du spiller andre land så føles det ut som samme runde du hadde forige gang.

 

Ble lei etter 3 spill.

 

Spill Civ IV, der har hver leder en egen spillestil. Feks. Genghis Khan er Agressiv og Imperialistisk hvis jeg ikke tar feil, husker ikke helt.

 

Jeg liker Civ IV bedre enn Civ V personlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Total War kampanjen er mye bedre. Mye dypere.

 

Civ 5 og alle de andre er så simplisifiserte, sånn slagmark messig.

 

 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Civ 5 lider mest av elendig AI. Både mht. valgene de andre lederne gjør i henhold til diplomati og ved kriger.

 

Dette alene gjør at jeg bare ville gitt 6 av 10. Kommer det en god AI på plass er 9'eren rettferdig.

 

Personlig liker jeg dårlig Civ 4 (mest pga. stack of doom) så jeg synes Civ 5 er en forbedring og slett ingen fordumming (selv om en del av tingene i Civ 4 er blitt fjernet).

 

Civ 5 har en del småbugs enda, men det viktigste er at AI'en må bedres!.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dere som sier at AIen må forbedres... Hvilke vanskelighetsgrad spiller dere på?

Problemet er at AI'en er den samme på alle vanskelighetsgrader.

 

Det er ressurser, forskning, happyness etc som endres ved skifte av vanskelighetsgrad. Under krig vil AI gjøre samme på alle vanskelighetsgradene (dvs flytte brikker på samme måte), den blir ikke "smartere".

 

Ved vanskelighetsgraden "Prince" går ting (forskning, bygging, happyness etc)i samme tempo for deg som for AI spillerene. Setter du lettere vil du få fordeler, vanskeligere gir deg ulemper i forhold til AI.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Personlig føler jeg at spillet er en 7/10. Bra ja, men ikke så bra som alle sier. Virker som om alle er blinde og MÅ gi den høy karakter fordi ellers er du en "idiot" innen Turn-Based miljøet.

 

 

Spillet er utrolig ensidig, det ender opp at selvom du spiller andre land så føles det ut som samme runde du hadde forige gang.

 

Ble lei etter 3 spill.

 

CIv-spillene har aldri hatt veldig stor forskjell mellom nasjonene, personlig synes jeg ikke det er noen stor hemsko.

 

AtW

Lenke til kommentar

Civilization vil jeg si er så godt som perfekt på alle områder, utenom to, og begge er nevnt før.

 

AI (hovedproblemet)

og elendig diplomati

 

AI'en er virkelig så kraftig elendig at jeg lurer på hva som har skjedd hos Shafer og gjengen. Overgangen fra at AI'en ikke lenger kan plassere alle unitsene sine i en stack har ikke gjort godt.

 

Diplomati er vel heller ikke tilstedeværende. Hvis du har x færre units enn en annen nasjon vil den angripe, uansett. Om dine units er uendelig høyt techa, har veldig høy level og derfor masse skills eller er det perfekte counteret til AI'en sine units har ingenting å si. Heller ikke hvilken civics, wonders og andre bonuser man har heller.

Hvis du har mange units i forhold til en annen nasjon vil den oppføre seg som underdog og være mer lydig. Der går grensen.

 

Men, bortsett fra det (og et litt svakt soundtrack) så er spillet herlig :) Løsningen blir vel enn så lenge å spille Multiplayer, og så satser vi på at noen patcher kan ordne litt opp i rotet.

Lenke til kommentar

Som en garvet civspiller,som har spilt alle siden eneren,mener jeg at Civ5 har et stort potensiale.Gi spillet 1-2 ar med patching og modding,"I will be back!"Har avinnstalert spillet selv og er atter tilbake til Civ4..Spiller det med modden"A new dawn"....Anbefales!!

Takker for tipset! Har selv spilt alle Civ-versjoner siden Civ I (som jeg brukte flere dager på å laste ned de 8 diskettene til over 2400bps modem), og Civ 5 er en gedigen skuffelse. AIen er så ubrukelig at man i praksis vinner på walk over.

 

Som du sier - vi får gi det et par år med patching. :/ Ser helt klart potensialet i en del av de nye påfunnene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Må si meg enig med de som klager på AI'en. Dataen er forferdelig dårlig til å krige, fungerer nesten ikke. Jeg misliker også brukergrensesnittet, veldig uoversiktlig i forhold til 4'ern.

 

Håper det kommer Fall from heaven 2 (3???) til Civ 5 forresten :) (2'ern til civ4 er beste spillopplevelsen jeg har hatt på veldig mange år)

Lenke til kommentar

Alt oppslukende intil feilene blir så store at du irriterer deg.. Joda, chieftain er simpelt, men at den største fordelen med Civ serien absolutt ikke fungerer er fulstendig uakseptabelt. Diplomatien er totalt borte eller hjernedød.. Bytte 1 luxury med en du vil ha? Nei erru gærn, da skal AI ha ALLE dine luxury + gull + open borders +++++ .. Hæææ? Men, vi kan godt bare gå med på open borders.. ??? AI'en legger heller ikke merke til hva du gjør med andre ai'er som de er i krig med med mindre du har en secret pact.. Dvs om du ser en "stor" nasjon valse over en liten en og du vil være snill, så er den lille like pissed på deg som hjelper den som den som angriper.. Hjelpes, trodde diplomati var en av hjørnestenene i Civ serien, var jo bedre i eneren og toeren jo...

 

Skuffende til de grader, men avhengighets dannende til tider.. Dilemma? ja :-).. Men ville ikke gitt det mer enn 5 av 10 max.. Samt en del jævla irriterende bugs, autosave virket ikke og alt+tab= defeat.. ARGH.. venter på patch..

 

Råd: Styr unna dette for et års tid intil patchene er på plass, som er rådet fra andre i denne tråden..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...