Gå til innhold

Bredbåndsveksten flater ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er på tide at Norge bygger ut fiber for fullt. Jeg betaler gledelig litt mere skatt for det, ikke det at vi allerede betaler mer skatt enn det vi får tilbake for da... (Og Telenor er en del av staten, da staten eier mesteparten av aksjene i selskapet).

 

Og en standard burde vært 30/30 Mbit/s til ca. 249 kr per måned.

 

Jeg bor også i en kommune der maks er 4 mbit/s ned og 0.4 mbit/s opp. I nabokommunen har de fiber med opptil 100 Mbit/s, fordi BKK har bygget ut fiber til alle som bor der. BKK ville også bygge ut i min kommune, men de fikk avslag (!) av Telenor, som eier bredbånd i Norge (de eier linjenettet). WTF.

Lenke til kommentar

For å hoppe litt tilbake til artikkelen. Jeg synes grensen mellom bredbånd og smalbånd på 128 kbps er kunstig. Behovet endrer seg fra år til år og grensen burde enten være dynamisk med en slags båndbreddeindeks a la konsumprisindeksen, eller det burde vært flere grenser og man burde fulgt med på endringene mellom hver klasse.

 

Selv om få passerer grensen 128 kbps så kan det godt hende at mange passerer 1 mbps eller 10 mbps.

Lenke til kommentar

HaEke: Vel det regnestykket stemmer om du har fiber men om du fortsatt sitter med de gamle vanlige tlf linjene så må du dekke tapet i det.

 

 

Når det kommer til saken til frihetensregn, telenor eier mye av ledningene som ligger rundt i bakken og henger i lufta så om BKK skal låne av telenor så kan jeg skjønne at telenor er vrange, det gjelder alle slike aktører hafslund også f.eks for å nevne en.

Men det er kommune/stat som godkjenner slike ting, tror nok ikke telenor kan bestemme hvor folk skal grave ned sine egne ledninger, men om BKK skal bruke telenor sine systemer så skjønner jeg det.

Men ikke noe rart dette landet er dyrt å skakk kjørt når ingen samarbeider, man ser jo det når man skal grave strøm eller opplegg til fiber, nå når de skal lage ny grøfter så har de begynt med så kalt K grøft, det er slik at alle de som skal ha noe ned i bakken kan melde seg på så slipper man å grave opp samme jord stykket 10 ganger samme året mot for bare 1 gang.

Men hvis det kommer til kanaler/rør under en vei, fy faen da er de jaggu meg vanskelige, da setter alle seg helt på bak beina.

 

Jeje, mich has das über 4,1Mbit, kunne ønsket høyere hastighet, men det er egentlig dyrt for lav fart i Norge syns jeg.

 

Btw, noen som har problemer med redigering å må bruke "full redigering" eller hva det heter?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Telenor eier enorme mengder "mørk" fiberinnfrastruktur som lurker rundt. BKK fikk nok ikke tillatelse til å benytte seg av denne når de skulle "bygge ut".

 

Det er vanlig å tro at det er lite fiber rundt om kring og at å "bygge ut" betyr å grave ned kilometervis med kabel. For de aller fleste betyr "bygge ut" å sette utstyr på sentralen for å koble til fiberen, og så trekke fiber fra lokale bokser inn i husstandene (typisk korte distanser, jeg har 15m kabel i luftstrekk til stolpen ved boksen de 6-7 boligene rundt meg er koblet til).

 

Dette er faktisk overraskende fort gjort, men eier av kabelen må tillate bruk. Og dette er stort sett Telenor (selv i kraftkommunene) og i noen tilfeller Lyse, foruten noen få lokale utbyggere.

Lenke til kommentar

Det er på tide at Norge bygger ut fiber for fullt. Jeg betaler gledelig litt mere skatt for det, ikke det at vi allerede betaler mer skatt enn det vi får tilbake for da... (Og Telenor er en del av staten, da staten eier mesteparten av aksjene i selskapet).

 

Og en standard burde vært 30/30 Mbit/s til ca. 249 kr per måned.

 

Fin tanke, men er du klar over hvor mye det koster å legge fiber? :p

 

Det er ikke bare å legge de i en grøft akkurat. Å få staten til å legg så mye penger i noe, kanskje spesielt noe som dette, blir en heller vanskelig og tidkrevende oppgave.

 

 

Edit:

Når du har 1 Mbps har du circa 128 Kb/s

Nei.

 

b = bit

B = byte

 

Jeg har selv litt vanskelig med å henge med når folk bytter mellom bit og Byte hele tiden. Bedre blir det ikke når man bytter mellom kilo og mega like ofte..

 

I tilleg er det vanskelig å rekne skikkelig med i hodet. Mtp. at byte er 8 bit. Så da blir ikke K, nøyaktig 1.000 og M nøyaktig 1.000.000

 

Så kan man heller ikke vite om den som skrev det har rett med mindre man ser litt nærmere på det.

 

Kan vi holde oss til bit fra nå av?

 

Morsomt nok klikka internett litt når jeg skulle legg til at Kb/KB har ulike verdi alt ettersom om man snakker om øverføring eller lagring.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Jeg bor også i en kommune der maks er 4 mbit/s ned og 0.4 mbit/s opp. I nabokommunen har de fiber med opptil 100 Mbit/s, fordi BKK har bygget ut fiber til alle som bor der. BKK ville også bygge ut i min kommune, men de fikk avslag (!) av Telenor, som eier bredbånd i Norge (de eier linjenettet). WTF.

 

Neppe Telenor som stoppet BKK sin fiber utbygging, det som har skjedd med BKK er at de to største eierne valgte og stoppe satsningen på fiber til privatmarkedet og heller ta ut pengene i form av utbytte.

 

De to eierne var Bergen kommune og Statkraft.

 

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Eieren-forsyner-seg-fra-BKK-915552.html

Lenke til kommentar

Tuller dere? Er det så mange som ikke vet forskjellen på 1 Mbps og 1 MB/s?... Når du har 1 Mbps har du circa 128 Kb/s, mens hvis du har rundt 10 Mbps har du 1 MB/s i nedlastningshastighet.

Du er da ikke så mye bedre selv.

 

1 Mbps = 1 Mb/s = 128 kB/s

 

Selv om du bare har feil på stor og liten bokstav så er det enda feil. Og skal du først rette på noen så gjør det rett selv.

 

SSB burde forresten oppdatere definisjonen sin av bredbånd, den er alt for smal for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...