Gå til innhold

Lensbaby for Nikon-optikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For at optikk skal fungere som såkalt tiltoptikk, må den kunne tegne en større bildesirkel enn det som er absolutt minimalt for å dekke bildebrikken. Det sier seg selv at det må være slik,

Stemmer dette? Er det ikke bare shift som krever større bildesirkel? Tilt gir vel bare varierende avstand til fokusplanet over brikken, mens bildesirkelen egentlig står i ro. Shift flytter optikkens akse og bildesirkelen plant med brikken.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

>Kan det tenkes at den vil også kunne fungere på Nikon DX med FX optikk?..

 

I alle fall ikke med fokus til uendelig. Du trenger plass til adapteren. Derfor vil det kun fungere med kamerahus med kortere avstand mellom objektiv og sensor enn det Nikon har.

 

M.v.h.

 

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar

Kan det tenkes at den vil også kunne fungere på Nikon DX med FX optikk?..

Nei - ikke helt - den skulle i så fall hatt F-fatning i den andre enden også - og hvis den hadde kommet med F-fatning i enden ville den fungert som mellomring i og med at den gir mer avstand - du ville mistet fokus på uendelig.

 

Ville vært genialt til tilt-makrobilder, da! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Så hvis jeg skjønner det riktig: Den tar Nikon objektiver, men fungerer ikke på Nikon-kameraer?

Korrekt. Den kan kjøpes til Sony NEX-fatning og micro Four Thirds-fatning, og tar Nikon-objektiver.

 

Så - har du et kamera med Sony NEX- eller micro Four Thirds-fatning, så kan du kjøpe en sånn tiltovergang og sette på kameraet ditt, og så kan du sette Nikon-optikk på tiltovergangen igjen.

Lenke til kommentar

Hm, hva er egentlig forskjellen på å ha et Nikon-objektiv eller en sånn Composer-sak foran der?

Composeren er ikke så gal optisk, men det gir ut-av-fokus-områder om du så stiller det rett fram. Dersom terrenget passer og du treffer med tiltingen kan du få alt (eller ekstremt mye) i fokus.

 

Med muligheten for Nikon-objektiver har du også fleksibiliteten til å velge nettopp det objektivet som passer best til aktuell bruk, alt over fisheye skal fungere. Da kan du bruke tiltingen til å få sylskarpe bilder over et område som aktuelt objektiv/blender ikke ellers kunne dekke fra gitt perspektiv/avstand.

 

Etter et par dager med begge muligheter, så tror jeg nok at jeg kan komme til å plassere Composer-delen av settet jeg kjøpte på finn.no før jul, men vi får se. Tilt Transformer + Nikonobjektiv er bare råkul. Man kan definitivt ta artsy-partsybilder med en sånn kombo, men man kan og, med tolmodighet, ta bilder med høy teknisk kvalitet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...