Gå til innhold

Kingston kjører i gang med USB 3.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enheten skal være bakoverkompatibel med USB 2.0 og leveres med en USB 2.0 Y-kabel, noe som enkelte USB 2.0-porter trenger for å ta imot USB 3.0-minnepinner.

Hva? Er den ikke direkte kompatibel med alt av USB 1.0, 1.1 og 2.0 -porter? Betyr det at den bruker mer enn de 2,5 Watt som USB 2.0 porter tilbyr? (USB 3.0 leverer inntil 4,5 Watt)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det er dumt med bakoverkompatibilitet?

 

De fleste vil ikke bruke det eller plages av det, men det er jo kjekt for de få som skulle trenge det en gang i blant. Mange systemansvarlige finner antikvariske maskiner som er i bruk og trenger f.eks å hente ut gamle data for overføring til nye PCer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor mener du det er dumt med bakoverkompatibilitet?

 

De fleste vil ikke bruke det eller plages av det, men det er jo kjekt for de få som skulle trenge det en gang i blant. Mange systemansvarlige finner antikvariske maskiner som er i bruk og trenger f.eks å hente ut gamle data for overføring til nye PCer.

Ingen som har hevdet det er dumt, men stikk nå fingeren i jorda og være realistisk.. Når var siste gang du koblet til noe utstyr som krevde 1.0 USB? Forrige gang jeg var borti en USB 1.0 port var i 2003.

Lenke til kommentar

Ingen som har hevdet det er dumt, <..>

Joda:

På tide de kommer seg forbi 1.0 og 1.1 støtten og går videre med støtte for kun 2.0 og 3.0

 

Sist jeg koblet en minnepinne til en USB 1.1 port må være rundt et år siden og jeg er usikker på om jeg vil gjøre det noen gang igjen. Men ser likevel ikke på muligheten for å koble til 1.0 og 1.1 som noen ulempe. Noe Cruentius tydeligvis synes. Det er derfor jeg spør hvorfor han mener bakoverkompatibilitet er dumt.

 

Så kommer teknobabbel 3.0 specs bla bla bla... opptil 10 ganger så rask. Det betyr vel at jeg har inntil 1Gbit internettforbindelse også det da? Eller må jeg nøye meg med de 20Mbit jeg betaler for?

Ut i fra markedsføringen skulle man forventet 4800 Mbit/s (10 ganger mer enn USB 2.0 sine 480 Mbit/s) og reklamert på produktet når det ikke holder det markedsføringen lover. Uriktige påstander i markedsføringen er straffbart i henhold til norsk lov (markedsføringsloven).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ingen som har hevdet det er dumt, <..>

Joda:

På tide de kommer seg forbi 1.0 og 1.1 støtten og går videre med støtte for kun 2.0 og 3.0

 

Sist jeg koblet en minnepinne til en USB 1.1 port må være rundt et år siden og jeg er usikker på om jeg vil gjøre det noen gang igjen. Men ser likevel ikke på muligheten for å koble til 1.0 og 1.1 som noen ulempe. Noe Cruentius tydeligvis synes. Det er derfor jeg spør hvorfor han mener bakoverkompatibilitet er dumt.

 

Så kommer teknobabbel 3.0 specs bla bla bla... opptil 10 ganger så rask. Det betyr vel at jeg har inntil 1Gbit internettforbindelse også det da? Eller må jeg nøye meg med de 20Mbit jeg betaler for?

Ut i fra markedsføringen skulle man forventet 4800 Mbit/s (10 ganger mer enn USB 2.0 sine 480 Mbit/s) og reklamert på produktet når det ikke holder det markedsføringen lover. Uriktige påstander i markedsføringen er straffbart i henhold til norsk lov (markedsføringsloven).

Om du klarer å trekke konklusjonen dit hen at han synes det er dumt, så må du søke proffesjonel hjelp andre plasser enn her inne på forumet.

Den har jo bakoverkompatibilitet til 2.0

Istedet for å være problemorientert, så vær løsningsorientert. Om du må ha data over på en maskin med USB 1.0 port og ikke klarer det, så finn på noe annet å gjør. Om den første pennen som kommer med USB 3.0 støtte ikke kan brukes på en USB 1.0 port og du tilter på det, så får du sikkert hjelp på samme plass som tidligere i dette innlegget...

Lenke til kommentar

Om du klarer å trekke konklusjonen dit hen at han synes det er dumt, så må du søke proffesjonel hjelp andre plasser enn her inne på forumet.

Den har jo bakoverkompatibilitet til 2.0

Istedet for å være problemorientert, så vær løsningsorientert. Om du må ha data over på en maskin med USB 1.0 port og ikke klarer det, så finn på noe annet å gjør. Om den første pennen som kommer med USB 3.0 støtte ikke kan brukes på en USB 1.0 port og du tilter på det, så får du sikkert hjelp på samme plass som tidligere i dette innlegget...

Jeg forstår fint hva Simen1 mener. Usaklighetene dine hadde det også vært fin om du la fra deg, Simen1 trenger neppe hjelp av noen som helst med å forstå det som ble skrevet tidligere i tråden.

 

Jeg stiller meg egentlig litt spørrende til hvordan du tolket det som ble sagt.

 

"På tide de kommer seg forbi 1.0 og 1.1 støtten og går videre med støtte for kun 2.0 og 3.0"

 

Jaha? Det som blir sagt her kan vel oppsummeres som "Det er på tide de blir kvitt støtte for 1.0 og 1.1". På samme tid mener du altså at denne personen ikke synes det er dumt med støtte for 1.0 og 1.1? Pleier du å kvitte deg med ting du mener er en fordel å ha?

 

Det blir som å spørre om å få telenor til å sperre deg ute fra GSM-nettet bare fordi telefonen din støtter HSDPA.

Lenke til kommentar

Om USB3.0 kan levere 4.5w strøm slik at man kan lage raskere minnepinner med større kapasiteter er det jo litt "dumt" om man ikke skal benytte seg av muligheten. Akkurat nå er det vel flest USB2.0 pinner på markedet og de kan jo stort sett brukes i alle USB porter. Bakover-kompatible USB3.0 minnepinner vil vel etterhvert bli et nisjeprodukt. Når dagen kommer at man ikke får tak i data fordi USB1.0 ikke støttes av noen tilgjengelige produkter er nok de aller fleste fornøyde med sine LightPeak2.0 produkter :)

Lenke til kommentar

Jeg liker faktisk tankegangen om produkter som kun støtter High Speed USB2.0 og oppover for at produsentene skal slippe å måtte ta med de "kretsene" som gir dette. Altså rydde det ut av kontrollerbrikken, om dette i det hele tatt lar seg gjøre.

 

Krever kanskje også omskrivning av USB-driverne til operativssystemene, uten at jeg vet det sikkert. Om så er så kan denne tankegangen være vanskelig å implementere, uten velvilje fra Microsoft, Apple med flere, og for ikke å glemme de alltid villige Linux-utviklerne.

 

Tanken er god siden Full Speed USB2.0 og lavere er skikkelig kjipt å bruke likevel.

 

Vi har minnepenner på markedet som støtter de gamle hastighetene, og da synes jeg vi gjerne kunne hatt det produktet som Cruentus og jeg søker.

 

EDIT:

For alt jeg vet slipper kontrollerbrikken å bruke de ekstra nano-/millisekundene på å måtte sjekke for hastighetsstøtten på de lavere hastighetene. Men, det var bare en digresjon likevel, da vi sikkert ikke vil føle det på kroppen likevel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det eg er interessert i å vite er om den vil være like rask, eller raskere enn de raskeste usb 2.0 pinnene som er på markedet i dag.

 

Ser forresten at komplett har 32GB modellen til 999,-

Endelig ett godt spørsmål.

 

Det hadde også vært interessant å få klarhet i om det vil dukke opp USB3.0 minnepenner som oppleves som tregere i bruk enn enkelte USB2.0 minnepenner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om Simen vil tolke min uttalelse som "dum" eller at det var "dumt" så får han heller gjøre det.

Men det var ikke det jeg skrev eller sa det var.

Sier kun at det er på tide å gå videre og bruke usb2 og usb3 som er vesentlig raskere.

Om folk vil bruke 1.0 og 1.1 så bruk en adapter.

På samme måte som da man gikk fra NMT til GSM nettet på mobiltelefoner, analogt til digitalt bakkenett for tv, coax til tp kabel på nettverket, Vel der er mange vendepunkter i historien og de ferreste vil man tilbake til.

Lenke til kommentar

Dessverre er det ikke så enkelt som å si "Kjøp nytt OS, oppgrader maskinen" osv osv.

På jobben hos oss for eksempel, vi kan ikke kjøre SP3 på Win XP, vi kan ikke oppdatere OSet heller, så om maskinen ikke kan håndtere XP SP2 grunnet drivere osv så er den totalt ubrukelig for oss.

 

Årsaken er at vi har ett program vi må benytte oss av i produksjonen, og dette programmet har en USB Dongle som anti pirat, denne funker IKKE med nyere OS enn XP og ikke etter noen av de siste oppdateringene.

Det kjøpe nytt er heller ikke så attraktivt da vi ikke snakker ett fire sifferet beløp for programmet men minimum 5 sifferet og investeringsviljen er heller ikke særlig høy.

 

Slik er det for flere bedrifter, og enkelte kan sitte på gammele maskiner med USB 1.0 uten mulighet til å steppe opp til noe raskere for samme grunn, ergo er det greit at det finnes bakoverkompatabilitet på noen produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...