Gå til innhold

Eizo for hjemmeunderholdning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes Arsæll kunne bidratt med en dose kildekritikk.

 

Foris FS2331 er utviklet for å gjøre mange ting meget godt.

Hvilket vil si en haug med kompromisser som gjør at den middels til alt i stedet for knallbra til én type bruk.

 

Skjermen er laget for å appellere til hjemmebrukere for spill, visning av film, fotoredigering og lesing av ebøker, til en konkurransedyktig pris, heter det i en pressemelding fra selskapet.

".. heter det i pressemeldingen." også henger det litt i løse lufta. Her hadde det også passet med kildekritikk. Denne skjermen egner seg ikke til fotoredigering (grunnet VA-panel og 16:9-formatet) og ikke til lesing av ebøker (grunnet 16:9-formatet, LCD-teknologien, svært dårlig bærbarhet og ingen tilrettelegging for lesing av ebøker med tilkoblinger og menyer). De krydrer altså pressemeldingen med lovnader som ikke har noe med realiteten å gjøre. Sagt på en brutalt ærlig måte: løgn.

 

For hjemmevideovisning tilbyr Foris FS2331 flere funksjoner for realistiske filmvisning. "Contrastenhancer" skal korrigere gammanivåene i både mørke og lyse bilder, og øke LCD-skjermens dynamiske kontrast fra 3,000:1 til 10,000:1 med detaljer i mørke filmscener.

For det første er 3000:1 dynamisk kontrast elendig og for det andre er økningen på 3,33 ganger sannsynligvis bare svada siden det bare er gamma som justeres for å tyne frem mer i de mørke og lyse områdene. Skjermens maksimale lysintensitet delt på minimale lysintensitet endres ikke når man endrer gamma.

 

Med andre ord en svadapressemelding basert på en sann historie.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
For hjemmevideovisning tilbyr Foris FS2331 flere funksjoner for realistiske filmvisning. "Contrastenhancer" skal korrigere gammanivåene i både mørke og lyse bilder, og øke LCD-skjermens dynamiske kontrast fra 3,000:1 til 10,000:1 med detaljer i mørke filmscener.

 

Og... Når skal folk skjønne at det bare finnes én korrekt måte å presentere et skjermbilde på..?

Dette gjelder spesielt når man snakker om film.

Lenke til kommentar

Det er skuffende at denne skjermen har 16:9-oppløsning, samt at den kunne hatt DisplayPort og kanskje DeepColor. 2xHDMI + DVI er uansett unødvendig når HDMI og DVI har det samme bildesignalet. Høyttalerne er bare med for at Eizo skal kunne skryte av at det er med, de er ikke brukbare til stort mer enn å spille av feilmedlingslyder.

 

Uansett så er skjermene til Eizo veldig gode, og er dermed trygge kjøp forutsatt at kjøperen klarer å velge riktig Eizo-skjerm til bruksområdet sitt. Produsenter som Dell, HP og Acer har til tider en og annen skjerm som er veldig god for pengene (i den lavere prisklassen), men det er vanskelig å vite hvilken som er god uten spesifikk kjennskap til de enkelete modellene. To skjermer som på papiret ser veldig like ut kan ha totalt ulik innmat og panel, pluss at de fleste leveres med glansbelegg og 16:9-oppløsning. Produsenter som Eizo og Nec kan nesten sammenlignes med å kjøpe BMW, som kunde kan du stole på at det er kvalitet. Det er på ingen måte garantert at Eizo til en hver tid har verdens beste skjerm til en målgruppe, men skjermene er blant de beste.

 

F.eks. Eizo FlexScan S2401/2402 har jeg fått mange til å kjøpe (pluss at jeg har én selv), og alle har vært fornøyde. Flere av de har faktisk kommet til meg i ettertid og takket. For de som er ute etter et TN-panel til en kontor-PC, nettsurfing, koding eller lignende er den glimrende. Horisontal innsynsvinkel er det beste jeg har sett på TN-panel, responstiden er god, men dette er ingen grafikerskjerm, og de vil de aller fleste oppdage veldig raskt. Baklyset er helt jevnt og fint, ingen lys stripe langs kantene, men sortnivået er som forventet på en slik skjerm. Den er definitivt verdt prisen på 3200 kr og er en knallgod skjerm til bruksområdet sitt.

 

Selv så vurderer jeg Eizo 24" FlexScan SX2462WH WideScreen når økonomien tillater det. Det er ingen ColorEdge, men jeg tror fargene er bra nok til mitt bruk.

 

 

Filmer mastres vel den dag i dag på de heftigste billedrørene som er å oppdrive. Er det i det hele tatt teoretisk mulig å komme i nærheten av slike ytelser med LCD?

Det stemmer at mange regissører gjør det ja. Skal aldri si aldri men selv de beste grafikerskjermene av LCD kan ikke måle seg med profesjonell CRT på sortnivå, naturtro farger og responstid, og det er et godt stykke frem til de kan måle seg. Profesjonelle bilderør er av en helt annen kvalitet enn billige konsumentprodukter, men har den store ulempen at de må mye oftere kalibreres sammenlignet med grafikerskjermer av LCD. Når CRT blir avløst på dette feltet kan bli interessant å se.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...