Gå til innhold

Sigma tar spranget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette her virker veldig kult.

 

Nytt Sigma-site her.

 

Hvis de tidligere Foveonsensor-erfaringene holder, så kan man gange pixeltallet med to og få detaljer tilsvarende en ~30Mpx Bayer-sensor - uten alle diffraksjonsproblemene og annet. Denne kan potensielt banke alt annet av nåværende speilreflekser i detaljer - detaljnivå kan være bedre enn samtlige av konkurrentene - fullframehus som Canon 1DsmkIII, Nikon D3x, Sony A900 og Leica M-9 inkludert! Og på en crop-sensor!

 

Blir spennende å høre om mer - støynivå, detaljnivå, høy-ISO performance og annet.

 

 

Dette kommer virkelig til å gi de andre produsentene noe å tenke på - når man ikke kan gå så mye opp i pixelantall - så er veien å gå å hente mer informasjon ut av hver pixel.

 

Gleder meg virkelig til å se de første testbildene. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Tja, man kan jo sige at Sigma i hvert fald ikke har gjort det nemmere for sig selv, med den måde det er kommet frem. :tease:

 

Men set fra bruger-siden så er logikken i stakket RGB-pixelsensorer jo mere 'rigtig'. :thumbup: Så hvis de kan styre det, så er det noget for andre at tage alvorligt.

Ikke at jeg tror Sigma nogensinde bliver stor selv, men måske de kan få en fed forretning på at licens-produktion af deres teknologi hos canikon.

 

Foveon/Sigma har også haft meget svært ved at 'sælge' det i megapixelræs.

For uanset om de tæller hele pixels, eller suppixels, er det ikke fair...

De KUNNE vælge at kalde den "15 mega full RGB pixels" eller "46 mega three-layered subpixels", hvis de ville være mere korrekte.

Tilsvarende er det jo OGSÅ marketings-fusk når non-foveon taler om fx "15 Mega pixels", her burde de sige fx "15 Mega Bayered subpixels".

Men det er jo anelse mindre svindel for non-foveon, da man her jo interpolerer farver fra nabo-pixler. For nok er det bare et gæt, men et ret kvalificeret gæt. Men at gættet ikke altid er rigtigt, det ser vi af de pudsige artefakter man kan få med non-foveon.

 

Tilføjelse:

...Men jeg synes at I og andre er helt urimeligt hårde når I slår ned på at Foveon betegner deres 5 millioner x 3 sensor-punkt-farve-udlæsninger som 15Mpixel når alle andre betegner 15 millioner x 1 sensor-punkt-farve-udlæsninger som 15Mpixel. I burde være ligeså meget efter de andre, med deres helt tilsvarende fusk.

Hos BEGGE lejre er der tale om at man tæller hver subpixel (enkelt farve) som en hel pixel.

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Dette var jo en spennende release. ..., så får vi se om det leverer varene. Etter det jeg husker skal det forrige ikke være noe godt å jobbe med heller (tregt etc). ..., men med dagens prosessorer, skal det jo godt gjøres å kødde det til.

 

Her nevnes det ikke noe om video, og det er absolutt helt greit; med den sensoren, er dette et kamera for gode bilder. Spennende.

Lenke til kommentar

Øker de sensorstørrelsen til fullframe men beholder pixeltettheten ville det vært en 7200x4800 - en 34.56Mpx Foveon-sensor med (antatt) ytelse som en ~70Mpx Bayer-sensor. *drool* :dribble:

 

Men - det skjer nok ikke på en stund.

 

 

Men - hvilke andre hus kommer den annonserte cropsensoren til å være i? Hvis de får høy lesehastighet på data, ok høy-ISO performance og gjerne også HD-film, helst uten nevneverdig rolling shutter, så ville dette være en übersensor av dimensjoner. Vel - selv uten de punktene vil den være kul - med oppløsningsevnen.

 

Hvem vet - kanskje Nikon med flere kunne tenke seg sensoren i husene sine? :)

Lenke til kommentar

Ingen sensorstabilisering faller godt sammen med satsingen på stabilisering i objektivet. Så langt ser det ikke ut som det blir noen videofunksjon eller live view.

 

Hvis video og live view kommer på plass kan det være en meget salgbar sensor. De kjøperne jeg kan se for meg er Nikon, Pentax og Samsung. De har kjøpt sensorer fra andre ved flere anledninger. Canon, Olympus og Panasonic passer ikke på grunn av mindre bildesirkel. Sony vil neppe kjøpe siden de lager sine egne brikker. Kanskje Leica og Ricoh også er potensielle kjøpere?

 

Redigert: Canon kan forresten også tenkes å være kjøpere. De trenger bare å croppe bildet 3% på hver side så unngår de at liten bildesirkel på EF-s skaper problemer og at det blir forskjell i synsvinkel mellom deres APS-C kameraer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvem vet - kanskje Nikon med flere kunne tenke seg sensoren i husene sine? :)

 

Hvis Sigma har/hadde fått til Foveon sensoren på en skikklig måte så hadde sikkert andre vært interessert.

 

Alt er vell avhengig av prosesseringen av all den dataen. SD-14 med 4,6MP hadde rimelige store RAW-filer. God ISO opp til 400 og grei på 800 er utrolig bra for å være Foveon, mer trur jeg ikke man skal forvente. Man kan håpe.

 

Denne sensoren i et hus som Fuji X100 ville vært digg. Filmfølelse uten styret med film.

Lenke til kommentar
Alt er vell avhengig av prosesseringen av all den dataen. SD-14 med 4,6MP hadde rimelige store RAW-filer. God ISO opp til 400 og grei på 800 er utrolig bra for å være Foveon, mer trur jeg ikke man skal forvente. Man kan håpe.

Store RAW-filer vil det bli, ja. Man kan få "vanlig" størrelse på jpg-filer (de skal bare prosesseres kraftig i kameraet), men RAW-filene vil bli schwære - blir det 12 bit/farge blir det 12*3*4800*3200 = 69.12MB(!!!) med ukomprimerte bildedata pr. RAW-fil. (Har selv bikket 40MB med RAW-filer på min 5DmkII..)

(8 bit pr. kanal blir 46.08MB, 10 bit blir 57.6MB og 14 bit (I wish) med fargedata pr. kanal vil gi 80,64MB med ukomprimerte bildedata pr. RAW-fil.)

60MB/s blir lett litt snaut her! :D

 

Det stiller kraftige krav til prosessering og lagringsmedie - tipper det blir dual-prosessorer - minst!

 

Liveview - håper virkelig det blir liveview - det er for meg etterhvert et must.

 

Heh - må si jeg blir temmelig interessert i sensoren, selv om jeg neppe konverterer fra Canon av den grunn. ;)

 

 

Og - hvem bryr seg om dårlig høy ISO-performance når man kan få opp mot mellomformatnivå med detaljer på en crop-sensor! :D

Lenke til kommentar

Får Sigma det til denne gangen tro?

Foveon X3 burde jo ha mange fordeler, ikke bare oppløsning men fravær av mange artefakter Bayerfilter algoritmene kan framprovosere.

Hvordan blir fargegjengivelsen tro?

Vil kamerakvaliteten relatert til støv og fuktighet kunne hevde seg mot Olympus, Pentax, Nikon og Canon mon tro?

Har egentlig Sigma noen værbeskyttede objektiv som kan passe?

Det blir spennende å følge med i hvert fall.... :yes:

Lenke til kommentar

Dette var veldig spennende ja.

 

Det var lurt av dem å øke sensorstørrelsen. Alle objektivene deres er laget for Nikon-sensor uansett. Dessuten er jo folk veldig opptatt av sensorstørrelser, og mange ville sikkert latt vær å kjøpe dette kameraet om det hadde hatt den gamle sensorstørrelsen.

 

 

Oppløsningen vil nok være veldig god, etter som den gamle kunne konkurrere med 10-12mpx-sensorer. Jeg er også sånn sett mer spent på signal/støy-forholdet.

 

 

Nå som Sigma har flere objektiver som er blant de beste i klassen (17-50/2.8, 50/1.4) kan jeg ikke få meg til å synes at det skulle være noe dumt å prøve seg på dette kameraet, men det gjenstår målinger og brukstest. Og så har det jo ikke stabilisering da :hrm:

 

De som faktisk har et gammelt SD-kamera og noen objektiver må jo være ganske fornøyd med dette, selv om man kanskje ikke trenger å anta at kameraet blir rasende billig med det første.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...