Gå til innhold

Casio radbrekker bildene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sett flere bilder på nettet der folk har gått helt berserk med HDR-innstillingene. Bildene ser helt unaturlige ut. Her et et eksempel på noen bilder:

http://www.hot-lyts.com/blog/showcase/15-beautiful-hdr-pictures/

 

Fargemetningen og kontrasten er så sterkt overdrevet at bildene ser mer ut som tegninger. Hvis det var poenget så, jaja. Men jeg trodde HDR skulle gjenskape det øyet klarer å oppfatte som skjermen og bildeformatet ikke klarte å gjengi korrekt.

Lenke til kommentar

Har aldri helt skjønt hvorfor folk reiser til severdigheter og oppfører seg som om det å ta bilde av alle de mest berømte tingene, som du kan finner millioner av bilder av på nettet, er det aller viktigste på turen. Men et kamera som viser deg noen andres bilde av det (kamera mener) du skal ta bilde av før du selv tar bilde av det? Dette tar jo kaka! :ohmy:

Lenke til kommentar

Jeg synes dere er veldig kategoriske. Noen liker faktisk denne sjangeren av HDR. Ikke meg, men jeg synes ikke vi skal latterliggjøre de som liker det heller.

Er vel såkalt "fotosnobberi". Finnes alltid bedrevitere som skal forsøke å definere hva som er akseptabelt og ikke. Trist at en slik artikkel kommer på trykk og enda tristere når det er "redaktør" som står for den. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hvis Casioen hadde gitt bildet i midten ville det jo vært supert. Kunne godt tenke meg en funksjon som tok flere eksponeringer og merget dem for ekstra dynamisk rekkevidde. Sånn grusom overmettet HDR legger jeg på samme hylle som hipstamatic, sepiatone osv. Man får hygge seg med det hvis man vil, men det er jo bare pynt. Effekten blir motivet i stedet for det som faktisk er i bildet.

Lenke til kommentar

Synes artikkelen var ganske så fornøyelig, jeg. Litt fotosnobberi, men det får vi tåle. Er enig i at overdreven USM/HDR ser ganske så forferdelig ut - etter min mening er dette i kategorien "var morsomt de første tre gangene man gjorde det i Photoshop, men så var det nok". Litt som emboss og andre fancy leketing - morsomt de første gangene - men ser ganske så begredelig ut. (Edit - vel - som endelig bilderesultat - emboss kan være ganske så fin i layers i PhotoShop.. ;) )

 

Den vanlige HDR-funksjonen er derimot nyttig, og kan gjøre mye rett ut fra kamera for de som ikke gidder/kan etterbehandle. Men - er enig i at HDR ART er noe mig. I mine øyne. Andre kan - som andre påpeker - nok like det. Men igjen finnes det også folk som liker Banos. :sick:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke er direkte uenig med mye av innholdet i artikkelen, så må jeg jo si at da jeg så ingressen (kalles det det i CMS-verden?), så tenkte jeg at dette måtte være skrevet av en 9. klassing på arbeidsuke, eller i beste fall en nykommer med russeavisbakrunn. Journalistisk lavmål. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg synes dere er veldig kategoriske. Noen liker faktisk denne sjangeren av HDR. Ikke meg, men jeg synes ikke vi skal latterliggjøre de som liker det heller.

 

tjah, samtidig kan man si at denne kamera latterliggjør nettopp denne sjangeren av HDR. Det å skape godt HDR (selv med helt berserk-nivå) tar enn god del tid og kreativitet. men her reduseres det heile til "knips-ferdig"

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere bilder på nettet der folk har gått helt berserk med HDR-innstillingene. Bildene ser helt unaturlige ut. Her et et eksempel på noen bilder:

http://www.hot-lyts.com/blog/showcase/15-beautiful-hdr-pictures/

 

Fargemetningen og kontrasten er så sterkt overdrevet at bildene ser mer ut som tegninger. Hvis det var poenget så, jaja. Men jeg trodde HDR skulle gjenskape det øyet klarer å oppfatte som skjermen og bildeformatet ikke klarte å gjengi korrekt.

De var noget overdrevet ja. HDR bildene av det rommet ser ut som typisk 3D rendringer, de skarpe skyggene under stolene og få andre steder hjelper sikkert til her. Det nederste er rendret med for sterkt lys. Fordelen med det i midten er at du får med mer detaljer.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke er direkte uenig med mye av innholdet i artikkelen, så må jeg jo si at da jeg så ingressen (kalles det det i CMS-verden?), så tenkte jeg at dette måtte være skrevet av en 9. klassing på arbeidsuke, eller i beste fall en nykommer med russeavisbakrunn. Journalistisk lavmål. :thumbdown:

 

Ikke bare ingressen, har du lest GPS delen? Herregud for en lavmålsartikkel.

 

Hvis dette var ett forsøk på å være morsom så feilet den grusomt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...