Gå til innhold

Pentax K-5 endelig offisiell!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"av en type vi nesten fryktet Pentax var i ferd med å slutte å produsere"

 

Akam-redaksjonen flesker til igjen..... Det er kun litt over et år siden K-7 kom og i mellomtiden har Pentax kommet med 645D. Kunne vært interessant å få vite av Akam hva årsaken er til at de "nesten" fryktet at et kamera som K-5 ikke skulle komme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aiaiai!

Jeg ble imidlertid litt skuffet over, hvis bildene stemmer, at det er PRIKK LIKT K-7 i utseende. Ikke at K-7 var et stygt kamera, tvert imot, men blir det ikke litt kjedelig? Det blir litt som da Apple lanserte "nye" iPhone 3GS i fjor...

 

Men uansett, så tror jeg dette blir mitt første speilreflekskamera! :D

Lenke til kommentar

Spesifikasjonene er til å sikle rått av. Hvis de første testene ikke avdekker noen store ulemper så regner jeg med dette blir mitt neste kamera (opp fra K200D). Men en brukt K-7 til halve prisen kan jo også friste.

 

alkofil: Nå er det ikke akkurat mange i denne ambisjonsklassen (prosumer) som velger kamera ut i fra utseendet. Likevel: Jeg setter pris på valgfrihet og kunne gjerne tenkt meg flere fargevalg enn bare sort.

 

Gleder meg til å se sammenligningstester mot Canon 7D og Nikon D300s.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dette ser ut til å kunne bli et godt tur-, reportasje- og ekspedisjonskamera. Hvorfor kunnne ikke Olympus gjort noe tilsvarende for 4/3´s? Nå blir det spennende å følge utviklingen av objektiv, adaptere og konvertere for et slikt system...

Nå synes jeg utvalget av objektiver for Pentax er rimelig godt. Hvilke objektiver er det du føler mangler?

Lenke til kommentar

Hei Simen.

Helt rett at Pentax har mange svært gode objektiv. De har en lang, rik, optisk optisk tradisjon å øse erfaringer av, men til et værbestandig kamera synes jeg ikke optikken virker spesielt robust, støv- eller vanntett. Kanskje jeg har oversett noe, men finner egentlig ikke mer enn 2 off-road objektiv (kit-objektivene til K-7)….?

 

 

Dette ser ut til å kunne bli et godt tur-, reportasje- og ekspedisjonskamera. Hvorfor kunnne ikke Olympus gjort noe tilsvarende for 4/3´s? Nå blir det spennende å følge utviklingen av objektiv, adaptere og konvertere for et slikt system...

Nå synes jeg utvalget av objektiver for Pentax er rimelig godt. Hvilke objektiver er det du føler mangler?

Lenke til kommentar

Beklager. Det visste jeg ikke. Trodde bare det var WR-serien som egnet seg på Vestlandet og i ørkenen…. :roll:

WR-serien ble introdusert som et rimeligere alternativ til dem som vil ha et værbestandig system men som ikke nødvendigvis har bruk for eller råd til å investere i gromoptikken til Pentax. Optisk sett er vel ytelsen ganske nøyaktig den samme som de tilsvarende ikke-WR-objektivene.

 

DA* er gromoptikk som ikke står tilbake for gullring-optikken til Nikon eller den værtettede L-optikken til Canon, hverken når det kommer til robusthet eller optisk kvalitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette er jo nesten K-7 på nytt, men med ny CCD brikke. 14 til 16Mpx, Full HD film og litt høyere ISO trinn virker å være det hele. K-5 er dermed så likt K-7 at det blir opp til den nye CCD brikkens egenskaper å bevise om dette kameraet har noen mening i forhold til nåværende pris på K-7.

 

Jeg hadde personlig håpet på litt mer ekstra med K-5 i forhold til K-7;

Ny type dør for tetting av HDMI & USB slottene (f.eks. samme som er på SD kort siden)

vridbar skjerm,

litt større hus,

noe bedre SD-kort innstikk mekanisme,

dual SD (evt oppevaring av SD kort i huset),

brukerdefinerte valg i "Info"-menyen etc.

 

Det blir uansett artig å følge med på omtalene fremover.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kanskje det er på tide å oppgradere K10D'en, den har vært en tro tjener.

Det kan du nok trygt gjøre. Jeg byttet ut min K10D sist jul med K-x. Savner størrelsen og grepet så klart, men resten er jeg utrolig fornøyd med. Men blir nok K-5 nå, bare håper på manuel videokontroll, men begynner å få sterke tvil :/

Lenke til kommentar
Ikke at K-7 var et stygt kamera, tvert imot, men blir det ikke litt kjedelig?
Jo, i forhold til K10/20 synes jeg det er stygt. Og Simen, design betyr alltid noe selv om det ikke nødvendigvis alltid (kan) får førsteprioritet. Utseendet på K-7 var noe jeg holdt hardt mot å kjøpe det. I min bok suger retro og gjenkommende moter fra barndommen.
Lenke til kommentar

Autofokus ser ut til å være kraftig oppgradert, gjennom økt lysfølsomhet på sensorene.

Et par andre AF-forbedringer kommer i tillegg. Først mulighet for å begrense følgefokus til å bare bruke fem punkter aktivt. I tillegg skal det nå være mulig å velge mellom fokus prioritet og hastighets prioritet for følgefokus.

 

Resultatet ser vi tydelig i en video på denne oversatte sida http://translate.google.com/translate?js=n&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=es&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.pentaxeros.com%2Fforum%2Findex.php%3Ftopic%3D36329.0

. K-5 går her store ringer rundt K-7.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg utvalget av objektiver for Pentax er rimelig godt. Hvilke objektiver er det du føler mangler?

 

Det måtte vært DA* vidvinkel. Ellers har jeg inntrykk av at de Tokina-konstruksjonsdelte 16-50 og 50-135 kanskje ikke er heeelt så godt ansett som 60-250, 200/2.8 og 300/4, men det kan jo variere litt hva folk synes. Pentax har ikke samme mengde voldsomme objektiver som Olympus har, men så er det jo heller ikke de de fleste velger å kjøpe, og Pentax skal ha skryt for å gjøre DA*-objektivene tilgjengelig for folk flest.

 

Og K-5 er drømmekamera, det betyr jo noe det og :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...