Gå til innhold

UiO tester ut Ipad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leser minst 3 ganger treigere på bakgrunnbelyst skjerm en i en good old book + får vondt i øynene

Helt uenig.

Jeg er veldig fornøyd med min iPad. Har lest flere bøker, og bruker den daglig til å lese artikler på bussen.

Bakgrunnbelysningen tilpasser jeg hvor lyse omgivelsene jeg leser i er.

 

Ja, nei, det ryktes jo om flere i administrasjonen på UiO som har fått for seg at iPad kan brukes som en "full datamaskin". Men dessverre er måten man overfører filer til dem på et stort sikkerhetshull (*host* dropbox *kremt*).

Kan også overføre filer via iTunes, via mail eller andre online tjenester som iDisk.

Lenke til kommentar

Har selv en iPad, og den en er et fint surfebrett samt underholdningsenhet. Med en HTC Desire som mobiltelefon savner jeg mange ting som er begrenset i iOS, og liker ikke at store iPad kan gjøre minder enn min lille mobil.

 

Uansett, en ting jeg hadde i tankene når jeg vurderte å kjøpe iPad var skole. Jeg søkte litt, og fant ut at iPad ikke er særlig godt egnet til dette.

 

Apple sine iWork-apps for iPad er relativt geniale med tanke på at det er en touch-enhet. Problemet er at muligheten for sync er helt fraværende. Det eneste man kan gjøre er å "eksportere" dokumentet slik at man kan finne det i iTunes, sende det på e-post eller dele via iWork.com (i praksis det samme som å dele via e-post). Selv bruker jeg Dropbox, noe som gir meg de samme dokumentene på min Ubuntu-PC hjemme, min Windows-PC på skolen og min HTC Desire (brukes bare til å se på dokumenter). Hadde iWork for iPad støttet Dropbox e.l. hadde det umiddelbart blitt mye bedre. Nå bruker jeg Quickoffice for iPad, som har Dropbox-muligheten. Det funker greit, men Quickoffice er mer begrenset enn iWork, dessuten er det ikke ekte sync med Dropbox, dvs dokumentene ligger ikke lagret lokalt og blir syncet ved endringer, men man blar direkte i server-mappen og laster ned et dokument, redigerer det og laster det så opp igjen. Dette går mye tregere enn ønsket. Og hvis jeg ikke har nett, er ikke mine dokumenter tilgjengelige... Mangelen på filbehandler og felles filsystem mellom applikasjoner i iOS er veldig hemmende for mange apps. Jeg savner virkelig mulighetene på Android der programmer snakker sammen uten problemer.

 

Mangelen på skikkelig multitasking gjør det også svært tungvindt hvis man f.eks holder på å skrive en oppgave, og ønsker å sjekke Wikipedia eller andre sider på nettet. Da må man ut av Quickoffice, inn på nett, finne info, klippe-lim (funker sånn halvveis, knotete), lukke nett, åpne Quickoffice (som må laste ned dokumentet på nytt fra Dropbox, lime inn. Jeg blir ofte sittende med netbook OG iPad på pulten på skolen pga dette. På Android kan jeg hoppe mellom programmer i sin aktive tilstand uten delay. Klipp-og-lim er uansett dårlig på touch.

 

Jeg regner med at Apple ikke mener "Notes"-applikasjonen som særlig seriøs. Ingen muligheter, og eneste mulighet for overføring er via iTunes eller mail. Altfor tungvindt for oss som jobber på flere enheter. Virker som om Apple tror at folk bare jobber på iPad og ikke trenger å jobbe på samme dokumenter på andre enheter.

 

Konklusjon: iPad i skolesammenheng er sånn passe.

 

Hvis det finnes skreddersydde apps så ser jeg for meg at den kan være genial. Jeg bor i Spania, og når jeg har spansk så bruker jeg et par kjekke apps som gjør at jeg bruker mest iPad i spansken. Kan se for meg at iPad kan være genial i fag som kjemi. Har dog ikke funnet apps for dette (har ikke søkt særlig mye). Mulig iPad blir en venn i kjemien etter hvert.

 

Sist men ikke minst: Mangelen på ÆØÅ er selvfølgelig et problem. Å holde inne a og o tar altfor lang tid, så jeg skriver heller aa for å osv. M.a.o kan jeg ikke bruker iPad til å skrive ting som skal leveres inn på norsk. Dette + begrenset multitasking fikses når iOS 4 kommer til iPad. Gleder meg til det. Håper at Apple innser at det å måtte bruke iTunes til å overføre småting som notater osv er helt håpløst. Sånt burde gå trådløst ut i "skyen". La iTunes ta seg av musikk og film (kjøp av multimedia), og fiks noe annet for å administrere iPad og iEnheter. Som Ubuntu-bruker liker jeg iTunes ekstra dårlig pga jeg må kjøre iTunes i VirtualBox for å få gjort noe særlig med iPad. Er skremt over hvor tungvint noe så enkelt som å overfør litt bilder, et dokument e.l. er via iTunes. Det burde kunne gjøres som vanlig USB-disk, slik min HTC Desire kan. Legg inn en musikk-fil, og musikkprogrammet finner den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva menes med:

'Universitetet i Oslo "gir bort" en Ipad til masterstudenter...'

. Når en setter enkelt ord eller sammenhengende ord, slik som "gir bort", i anførselstegn betyr det hva som er inne i mellom anførselstegnene ikke er til å ta bokstavelig eller at det er ord brukt av en 3. person og forfatteren ønsker å spesifisere at han ikke enig at utsagnet er korrekt.

 

Hvordan kan "gir bort" ikke være ment bokstavelig? Er ipad'ene lånt? I så fall, hvorfor ikke bare skrive lånt?

 

 

Håper studentene ikke er tvingt til å bruke ipad'ene framfor vanelige bøker. Hadde det vært meg hadde jeg kun brukt ipad'en til personelige ting!

Ikke det at jeg noen har prøvd en ipad, men jeg kan ikke se for meg at det kan være mer praktisk en en skikkelig bok!

Lenke til kommentar

Hadde seriøst vurdert å skifte kurs, eller nekte å ta imot hvis jeg hadde blitt prakket på et kvalmende dårlig brett fra apple, hadde vel puttet det oppi en blender eller noe slikt, hvis jeg hadde hatt muligheten, sett bort ifra boten man hadde fått da :)

Rolig nå, da. Man får ikke kreft av iPad. Ikke dør man heller.

 

Hadde iPad kostet det den var verdt med tanke på bruksformål og lagringskapasitet, sånn ca. 1500-2000 kr, så ville jeg si at iPad muligens kunne være et fint ekstra (og frivillig) hjelpemiddel. Men man kommer ikke utenom notatblokker, penner eller PC.

Lenke til kommentar
Apple sine iWork-apps for iPad er relativt geniale med tanke på at det er en touch-enhet. Problemet er at muligheten for sync er helt fraværende. Det eneste man kan gjøre er å "eksportere" dokumentet slik at man kan finne det i iTunes, sende det på e-post eller dele via iWork.com (i praksis det samme som å dele via e-post). Selv bruker jeg Dropbox, noe som gir meg de samme dokumentene på min Ubuntu-PC hjemme, min Windows-PC på skolen og min HTC Desire (brukes bare til å se på dokumenter). Hadde iWork for iPad støttet Dropbox e.l. hadde det umiddelbart blitt mye bedre. Nå bruker jeg Quickoffice for iPad, som har Dropbox-muligheten. Det funker greit, men Quickoffice er mer begrenset enn iWork, dessuten er det ikke ekte sync med Dropbox, dvs dokumentene ligger ikke lagret lokalt og blir syncet ved endringer, men man blar direkte i server-mappen og laster ned et dokument, redigerer det og laster det så opp igjen. Dette går mye tregere enn ønsket. Og hvis jeg ikke har nett, er ikke mine dokumenter tilgjengelige... Mangelen på filbehandler og felles filsystem mellom applikasjoner i iOS er veldig hemmende for mange apps. Jeg savner virkelig mulighetene på Android der programmer snakker sammen uten problemer.

 

...

 

Jeg regner med at Apple ikke mener "Notes"-applikasjonen som særlig seriøs. Ingen muligheter, og eneste mulighet for overføring er via iTunes eller mail. Altfor tungvindt for oss som jobber på flere enheter. Virker som om Apple tror at folk bare jobber på iPad og ikke trenger å jobbe på samme dokumenter på andre enheter.

Jeg har hørt at så lenge du bare har iPad, iPod, iPhone, iMac og MacBook så snakker alt sømløst sammen. Og det er selvfølgelig intensjonen til Apple også. De som vil ha noe annet får velge en annen plattform. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...