Gå til innhold

Retrodesign i vinden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lekkert kamera! Jeg liker designet til NX10/5 også, men de tiltaler nok ganske forskjellige kundegrupper.

 

Samsung 20mm/2,8 har en pen størrelse, men det kommer ikke i nærheten av fristelsenivået til Panasonic 20mm/1,7. Sistnevnte er mer enn ett trinn mer lyssterk og har en mer tiltalende synsvinkel på grunn av større crop-faktor.

 

Kit-zoomen ser derimot mer fristende ut med sin kompakte størrelse.

 

18-200 har de nok taktisk utelatt fra bildet. Den regner jeg med ser litt for stor ut med disse smekre kameraene og objektivene ved sin side.

 

Genial ring på de nye objektivene. Det tror jeg kan bli et godt salgsargument for den litt avanserte fotografen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kitobjektivet syns jeg ser virkelig interesant ut.

 

Samsung er først ute med å ta konsekvensen av det opplagte, nemlig at det kreves kompromisser for å redusere størrelsen. Det ser ut som om de har greid å slanke kit-objektivet betraklig ved å redusere zoomomfanget pittelitt. De snur litt opp ned på inngrodde forestillinger om hvordan en standard kit-zoom "må" være.

 

Resultat er noe så unikt som noe som ser ut som ei noenlunde lommevennlig pakke bygget på APS-formatet.

 

Om forbrukeren veit å verdsette dette, det er jeg usikker på. Men Samsung skal i hvert fall ha kred for at de går litt andre veier.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jada. Olympus har gjort mye for å redusere størrelse. Bla ved å introdusere et nytt format. Ære være dem for det.

 

Men her har altså Samsung oppnådd mye av det samme, uten å redusere sensorstørrelse.

Trikset er å redusere vidvinkel med 2mm, noe som gir radikalt mindre frontelement.

 

Jo, men poenget er at olympus sine objektiver ofte er vesentlig mindre enn andre objektiver også med 4/3-sensor.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...