Gå til innhold

Nok en Nokia-sjef forsvinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tullprat at Nokia skal gi opp software! Symbian er det mest batterieffektive systemet på touch for øyeblikket, og kommende MeeGo tror jeg vil posisjonere Nokia blant de hippeste igjen.

 

Men det er nemlig ikke slik at vi som forhandlere ikke selger Nokia mer, hvis noen går rundt og tror det.

 

Som en kommentar til artikkelen: Færre finner og flere arrogante amerikanere? Herlig, nå skal alt gå "så" mye bedre...

Lenke til kommentar

Jepp. Og husker jeg ikke helt feil så var antallet artikler mye høyere før. Mulig jeg er blitt bortskjemt med Gizmodos 30 daglige artikler, men det er ingen hemmelighet at 4-5 artikler i uken er alt for lite Amobil. Bortsett fra testene, så har jeg ingen grunn til å besøke Amobil lenger, for "nyhetene" her er de samme som hos Gizmodo/Engadget, bare at de kommer én uke for sent.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske vi kunne fått litt mere nyheter, tester, gravende journalistikk og den slags som spesifiserer seg litt på mobiltelefoner, og ikke alle disse andre nyhetene dere gang på gang må kopiere og "google translate" over til Norsk.

 

Sommerferien er over.

Sommerferien er kanskje over, men du leser fortsatt Amobil. Amobil leverer gode mobilomtaler, men på andre områder er det for tynt, desverre. Gravende journalistikk sier du, da er du nok på helt feil sted. Det sagt, så er Amobil det beste vi har her i landet, ihvertfall om du ikke vil betale for lesingen.

Lenke til kommentar

Jeg er mest bekymra for hva dette betyr for MeeGo.

 

Nokia selger flere telefoner enn noensinne, men det er faktisk ikke det som setter prisen på aksjene. Det er noe flåsete sagt Steve Jobs som setter aksjekursen. Medieomtale betyr alt på aksjemarkedet, og Nokia selger flest telefoner og øker salgene, men aksjekursen faller fordi journalister gang på gang skriver om Nokias fall. Nå forventer alle at Nokia skal inn med ny ledelse og Ta Grep.

 

Det vanligste grepet ny ledelse tar er å kutte forskning og produktidéer og kreve "tenk nytt". Da må jeg si at jeg er redd MeeGo henger i en tynn tråd.

 

Synd, for MeeGo har et enormt potensiale. Når andre snakker om high end smarttelefoner og mener Android, føler jeg antageligvis det samme som dersom Android-eiere hører S40-telefoner omtalt som high end.

 

Det er ingen tvil om at Nokia har gjort noe fryktelig galt. Ikke i følge salgstallene... Men brandet har tapt seg voldsomt - og før eller senere VIL det medføre lavere salg.

 

Jeg har selv ingen positiv binding til brandet "Nokia". Det som trakk meg til N900 var åpenheten i Maemo. Android kan ikke måle seg der, så dersom MeeGo kuttes, vet jeg overhodet ikke hva jeg skal kjøpe neste gang.

Lenke til kommentar

Har du en kilde på at Nokia selger mer enn noen gang? Hvis det virkelig er tilfelle, er økningen i salgsvolum det samme som konkurrentene har?

 

Ja , på det første spørsmålet, nei på det andre.

 

Blant kildene er en relativt ny artikkel her på amobil som bak ordene har tall som viser at Symbian som største smarttelefon-OS vokser i volum. Artikkelens fokus er typisk nok at Nokias salgstall raser. Men de salgstall som nevnes er altså markedsandelen. De vokser slett ikke like raskt som konkurrentene - men de har altså aldri solgt mer enn nå.

 

Gartners tall for Symbian sier:

2009: 80,878.6 tusen solgte enheter.

2008: 72,933.5 tusen.

 

 

Nokia er den sterkeste aktøren i de raskest voksende markedene - den tredje verden. De er den svakeste av de store aktørene i USA. Og USA er det viktigste markedet i mediabildet. Så bildet av Nokia er grusomt dårlig i media - som påvirker aksjeprisen helt katastrofalt. Jeg tror også de tjener mindre per telefon solgt, og den totale omsetningen har falt, mener jeg. Edit: neida, omsetningen har ikke falt, kun profitten: kilde

 

Ikke desto mindre har den avtroppende toppsjefen vært med på litt av en opptur. Men de har ikke vært gode i media.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Strengt tatt så har de minsket veksten i forhold til konkurrentene, så det er nok rett å ta grep. Jeg håper bare ikke det går ut over åpen kildekode-strategien og MeeGo-satsningen. Og jeg synes det er generelt alt for høy skriking om at Nokia er i ferd med å kræsje så lenge de faktisk enda har den høyeste omsetningen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hehe... Ja, men dersom et fly som er i ferd med å miste oppdrift er høyt nok oppe, blir det til en satellitt.

 

Naturligvis kan Nokia kræsje, men det er langt ned og de er fortsatt på vei oppover, bare ikke like raskt som "alle" andre. De har sannsynligvis litt tid på seg før de er marginalisert i verdensmarkedet.

 

Ikke det at jeg mener at de kommer til å skjerpe seg, men de har muligheten til det om de vet å benytte den.

Lenke til kommentar

Fra den Gizmodo-artikkelen er det vel verd å nevne denne illustrasjonen:

Nokia vokser i alle markeder unntatt Nord-Amerika? (Antall solgte enheter, Q2 2010 vs Q2 2009)

 

+12% i Europa.

+26% i Sør-Amerika.

500x_screen_shot_2010-09-15_at_5.24.25_pm.jpg

 

Men som det er påpekt andre steder, i tek-media er det de amerikanske bloggerene som leder an. Derfor framstår Nokia som en stor taper i alt av artikler.

Lenke til kommentar

Amobil har heller ikke dekket nyansettelsen av Peter Skillman, som vil være leder for design og grensesnitt i Meego. Peter Skillman hadde samme ansvar for WebOS, og vi så hvor lekkert det endte opp.

 

http://news.cnet.com/8301-30686_3-20016430-266.html

 

http://www.engadget.com/2010/09/18/nokias-peter-skillman-talks-design-priorities-gives-us-hope-fo/

 

http://www.eweek.com/c/a/Mobile-and-Wireless/Nokia-Hires-Former-Palm-Design-Guru-for-MeeGo-868024/

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...