Gå til innhold

Windows XP fases ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha brukt W7 (64b) i litt over et halvt år må jeg si at det er 2 steg frem og ett tilbake i forhold til XP. Det er hele tiden småting...

Det første enn må gjøre er å få W7 til å slutte å mase hele tiden. Jeg skal jo tross alt bruke PCen til å jobbe på.

 

Og dette menysystemet der en hele tiden kommer tilbake til samme stedet en har vært... Kan bare hate det ! Og dette at W7 fjerner snarveier til andre PCer/NAS om noen skulle nappe ut pluggen og de er offline... :(

 

Og mange 32 bits programmer (har jo ikke annet da ingen programmer jeg bruker finnes i 64b) går ned fra tid til annet med rare feilmeldinger.

 

Alt i alt er W7 relativt bra, MEN, kunne vært mye bedre om Microsoft hadde tatt inn over seg at det faktisk er brukeren av PCen som vet best !

 

Tror nok dette gir ekte XP CDer økt verdi :) !

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

XP er fortsatt bedre, mye hardere avsluttningsmuligheter for programmer enn Windows 7 som har modellen med å VENTE på at programmet skal avslutte for å nevne en del.

Så XP sitter på en god del fordeler over Win 7, i tilegg er OSet mer robust over hardware feil enn hva Windows 7 er.

 

DX11 og TRIM i XP og da har du hatt ett av de råeste OSene for entusiastene, den saken er ikke diskuterbar en gang.

Lenke til kommentar

morten_b, brukeren vet slett ikke best og det er vel nettopp det XP er et bevis på. Verifiseringskontroller som UAC finnes i alle operativsystemer med respekt for seg selv (dog stort sett bedre implementert enn i Windows), og om man er skikkelig hardcore må man logge inn som egen bruker for å gjøre systemendringer. Hvis du opplever at maskinen "maser" på deg er det du som gjør noe feil.Husk at XP var noe ræl i omtrent tre år før det fikk et skikkelig fotfeste. Husker jeg tviholdt på W2K lenge etter at XP kom. Et OS og programvare forøvrig må få tid til å "sette" seg skikkelig, og en produsent har ikke nødvendigvis de beste løsningene med en gang. Det er derfor det kommer nye versjoner og servicepakker etterhvert, nettopp for å rette opp de bommertene de har gjort. Hvis du har problemer med 32bits/64bits kan du jo vurdere å kjøre en VM med 32-bits OS?

Lenke til kommentar

Det er ikke så nøye om de slutter med driverstøtte i 2012. XP vil jo uansett ha driverstøtte til komponenter laget før den tid, og det er jo på eldre maskiner XP hovedsaklig vil være i bruk. XP fyller hele 11 år omtrent samtidig med da de slutter å lage nye drivere. Utrolig hvor lenge dette OSet har holdt seg i markedet. Markedsandelen er fortsatt over 50%.

Lenke til kommentar

Passende at de slutter med driverstøtte til XP i desember 2012, er jo tross alt da verden går under, trenger ikke pc'er etter det xD

 

Eller kanskje mayafolket visste at Microsoft ville slutte med drivarstøtte, og at verda ville gå under på grunn av det. :ph34r:

 

DX11 og TRIM i XP og da har du hatt ett av de råeste OSene for entusiastene, den saken er ikke diskuterbar en gang.

 

Så, kvifor ta det opp i eit diskusjonsforum? Lag deg ein blogg og ikkje tillat kommentarar i staden.

 

XP er fortsatt bedre, mye hardere avsluttningsmuligheter for programmer enn Windows 7 som har modellen med å VENTE på at programmet skal avslutte for å nevne en del.

 

Ctrl+Shift+Esc, Processes, finn prosessen, End Process. Kan det bli hardare enn det? Og om du velger Shut down og eit program ikkje vil avslutte, tilbyr Windows 7 ein tvangsknapp (hugsar ikkje kva den heiter, og har ikkje tenkt å finne det ut), og eg har til gode å oppleve at denne ikkje løyser problemet. XP gjer det same, men der må du trykke End now for kvart enkelt program, i staden for å gjere det med alle.

 

Etter over eit halvt år med Windows 7 har eg ikkje tenkt å gå tilbake. XP har sine bruksområde, gamal maskinvare og/eller gamal programvare. Og kan du kome med meir konkrete eksempel på at XP handterar maskinvarefeil betre (ja, eg har tenkt å diskutere den ikkje diskuterbare saka di)? Eg har framleis ikkje fått blåskjerm (eller tilsvarande) på grunn av feil på komponentar eller drivarar til desse. Noko som ikkje var så uvanleg med XP.

Lenke til kommentar

XP er fortsatt bedre, mye hardere avsluttningsmuligheter for programmer enn Windows 7 som har modellen med å VENTE på at programmet skal avslutte for å nevne en del.

 

Jeg håper du mente dette som en spøk? Windows har ikke og har aldri hatt en skikkelig drep-funksjon. Husker med gru årene da programmer nekta plent å lukke seg før etter et par timer. For ikke å snakke om utskriftsdialogen.. Ganske vanlig scenario: "Oisann, den utskrifta på 30 sider ble feil, nå må avbryte" *klikk* venteventevente... vente mer.. ok, printeren stoppa, men dokumentet ligger fremdeles i køen og nekter å flytte seg. Dermed kan man heller ikke skrive ut nye jobber før den gamle er borte.. Tja, reboot, da. Hirr. Jeg vet ikke hvordan denne prosessen er blitt med 7, men opp til Vista er den helt bedriten.

 

I *nix-systemer har man en killall-kommando som kverker den aktuelle prosessen tvert. Ikke noe spørsmål, ikke noe venting. Den kan også trigges direkte fra systemmonitor for de som vil gjøre det grafisk. "Drep prosess" = *poff*. Windows har aldri hatt en fullgod tilsvarende funksjon.

Lenke til kommentar

@cmyrland: Vell du har rett, Linux og Unix gutta har de kraftigste "Slakt prosessen NÅ!" implenteringen.

Men Windows 7 vs Windows XP så er faktisk XP sterkere, MS gjorde den svakere for de var redd for at bedriftsgutta skulle miste arbeid om en applikasjon ble slaktet for hardt...

 

Men når du går inn i prosesslista for å drepe ett program, så betyr ikke det at du vil vente til programmet har lyst til å dra, du vil ha det ut MED EN GANG!

XP har i allefall klart jobben innen 5 sekunder, Windows 7 i den siste testen hos meg feilet hardt og brutalt og endte med å få hele systemet til å gå i stå og da var det bare å ta strømmen.

Slik som det føltes så var det som om gamle avslutt prosess fra XP hadde i Windows 7 blitt det samme som "Avslutt program" var i XP, altså upålitelig.

Lenke til kommentar

Enig i at W7 er et bedre valg når man skal kjøpe ny PC, men hvor lenge vil XP være trygt og ok på eldre maskiner? Jeg har noen maskiner med XP som skal få Ubuntu når XP ikke lengre er drivverdig.

MS gir ut sikkerhetsoppdateringer til WinXP til juni/juli 2014, så du her god tid. Dette fungerte fint for Win2k, helt denne gikk ut på dato i sommer. I løpet av de neste fire årene, så er det jo en god mulighet for maskinene er ukurante, uansett?

Lenke til kommentar

Angående det å avslutte programmer så raskt som mulig, har jeg funnet et programm som gjør nytten.

 

Ved å bruke Task Killer, kan jeg avslutte et programm umiddelbart.

 

 

2010-09-08_230540.png

 

 

 

den starter opp med Win + Space (velg det som passer best)

 

2010-09-08_230719.png

 

 

Programmet kan lastes ned her

Jeg bruker XP x64, men tror den virker på alle OS.

Lenke til kommentar

Så lenge bruken ikke endrer seg så vil ikke maskinene bli ukurante til bruken, og så lenge OSet fungerer ser jeg ingen hensikt i å oppgradere OS.

Helt enig, har flere gamle "burker" selv. Tenkte mer på det økonomiske i å reparere/oppgradere eldre maskinvare, om man ikke har tilgang til gamle komponenter gratis. Jeg har en Toshiba P3 minibærbar som jeg har prøvd å finne en 128 MB micro DIMM til, til en fornuftig pris. Selv brukt, så koster denne modulen like mye eller mer enn maskinen er verd. Den kjører Win98 glatt, men med en ny minnemodul, så hadde det vært en utmerket Lubuntu-maskin.

Lenke til kommentar

Vel, nå begynner produsentene endelig å skjønne at man ikke kan lage programvare 100% XP vennlig uten å ta hensyn til vista/win7 så da begynner faktisk ting å fungere. Når også en del av dinosaur webapplikasjonene begynner å fungere i Firefox/IExplorer 8, så går det bra vil iallefall jeg si.

 

Målet må jo være å slippe å tvangsavslutte oppgaver, ikke finne måter å gjøre det raskest mulig på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...