Gå til innhold

AutoCAD returnerer til Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som tidspunktet er veldig beiledelig, blir spennende å se om dette kan hjelpe Apple til å kappre enda flere markedsandeler.

 

Med den produktsuiten som Apple har akkurat nå tror jeg det er store muligheter for at videre markedsandeler kan bli spist opp, tipper vi kan se apple oppe i 15% om ting går riktig vei og da blir ting veldig spennende.

Lenke til kommentar

Det er flott at AutoCAD kommer tilbake til Mac. Det er litt overraskende med tanke på at OpenGL-støtten ikke er den beste på Mac, og det forundrer meg at Apple har valgt AMD-/ATI-skjermkort i nye Mac Pro, dette har vært underveis lenge og Apple har vært klar over det. Hvis Apple hadde sørget for å ha disse to tingene i orden kunne AutoCAD på Mac blitt en veldig god suksess.

Lenke til kommentar

Autodesk har tidligere sagt at resten (Revit, 3DSMax, osv) også kommer til OS X. Siden mange illustratører og designere har gått tilbake til Mac, vil det være kjærkomment at disse også kan ha Autodesk-programvare på sin maskin for småretting og eksportering før det importeres i CS.

På gamlejobben eksporterte vi beregningsmodellen (3D) til Solidworks (la til detaljer, utstyr osv) => Photoshop/3DSMax/InDesign (for reklame, produktark, nettvideo)

I motsetning til hva mange tror, er nesten alle tegninger for skip, rigger, byggninger før eller senere innom AutoCAD. Tegningene blir generert av 3D modellen men behandlet der.

Lenke til kommentar

Det er flott at AutoCAD kommer tilbake til Mac. Det er litt overraskende med tanke på at OpenGL-støtten ikke er den beste på Mac, og det forundrer meg at Apple har valgt AMD-/ATI-skjermkort i nye Mac Pro, dette har vært underveis lenge og Apple har vært klar over det. Hvis Apple hadde sørget for å ha disse to tingene i orden kunne AutoCAD på Mac blitt en veldig god suksess.

Merkelige påstander med tanke på at OS X har dyptgående innebygget støtte for OpenGL.

Det er heller ikke noe merkelig at Apple benytter ATI-skjermkort i Mac Pro, da ytelsen i OpenGL er fullt på høyde med Nvidia sine kort for Mac-plattformen.

http://www.geek.com/articles/games/macpro-whats-better-ati-radeon-4870-or-nvidia-gtx-285-20090720/

 

I den grad Mac-plattformen har et "problem" i forhold til DAK-applikasjoner så ligger det i at ATI ikke lager sine svindyre DAK-optimaliserte grafikkort/drivere (FireGL) for Mac og at Nvidia har tilbudt svak støtte for sine Quadro-kort for Mac. Nvidia har gjort en så dårlig jobb med å optimalisere Mac-driverne for Quadro, at de fleste pro-brukerne har vært bedre tjent med standard GeForce. Ikke at det spiller veldig stor rolle, displaysystemet på Mac-plattformen er som nevnt OpenGL-basert i utgangspunktet, og min erfaring tilsier at standard Geforce og Radeon på Mac er minst like stabile og konsistente i DAK-bruk, som Quadro og FireGL på Windows-maskiner.

 

 

Ellers svært hyggelig at AutoCAD kommer tilbake til Mac, og jeg håper inderlig at både kvaliteten og salget blir bedre enn forrige gang. Jeg vet at det er mange som har ventet på dette, ettersom ryktene har versert i mange måneder om at noe var på gang. :)

Lenke til kommentar

Kjedelig for Apple at dette ikke kommer før "i høst". Alle høgskoler og universiteter her til lands, og sikkert de fleste utenlands, har jo allerede startet opp undervisning, og f.eks. alle i min klasse med Mac er nå nødt å enten håpe og be til høyere makter om at de kanskje klarer å lure avgårde AutoCad via parallells, eller rett og slett kjøpe seg en ny laptop med windows på da undervisningen er lagt opp slik at alle må ha sin egen laptop og får så programvare fra skolen.

Lenke til kommentar

Det er flott at AutoCAD kommer tilbake til Mac. Det er litt overraskende med tanke på at OpenGL-støtten ikke er den beste på Mac, og det forundrer meg at Apple har valgt AMD-/ATI-skjermkort i nye Mac Pro, dette har vært underveis lenge og Apple har vært klar over det. Hvis Apple hadde sørget for å ha disse to tingene i orden kunne AutoCAD på Mac blitt en veldig god suksess.

Merkelige påstander med tanke på at OS X har dyptgående innebygget støtte for OpenGL.

Det er heller ikke noe merkelig at Apple benytter ATI-skjermkort i Mac Pro, da ytelsen i OpenGL er fullt på høyde med Nvidia sine kort for Mac-plattformen.

http://www.geek.com/...x-285-20090720/

 

I den grad Mac-plattformen har et "problem" i forhold til DAK-applikasjoner så ligger det i at ATI ikke lager sine svindyre DAK-optimaliserte grafikkort/drivere (FireGL) for Mac og at Nvidia har tilbudt svak støtte for sine Quadro-kort for Mac. Nvidia har gjort en så dårlig jobb med å optimalisere Mac-driverne for Quadro, at de fleste pro-brukerne har vært bedre tjent med standard GeForce. Ikke at det spiller veldig stor rolle, displaysystemet på Mac-plattformen er som nevnt OpenGL-basert i utgangspunktet, og min erfaring tilsier at standard Geforce og Radeon på Mac er minst like stabile og konsistente i DAK-bruk, som Quadro og FireGL på Windows-maskiner.

Grunnen til at Fermi-kort ikke er tilgjengelig for Mac er at Apple har foretrukket Radeon-kort. nVidia har kraftigere skjermkort og har bedre OpenGL-ytelse, med oppdaterte drivere med nyere versjoner av OpenGL ville dette vært et solid valg.
Lenke til kommentar

Kjempeflott at Autodesk river seg litt løs fra Windows-plattformen. Håper de porter den til Linux etter hvert også. Jepp, jeg vet det finnes mye bra CAD til Linux også, men Autocad er jo "industristandarden" så det er bra større bedrifter settes litt friere med tanke på OS-valg.

 

For lite for sent.. Jobber med industrien og bruker daglig autodesk sine produkter. Autocad brukes svært lite lengre. Det er sikkert derfor Autodesk finner på nye plasse som de kan selge produktet. Er en grunn til at de "gir" bort autocad sammen med andre produkter. På min Inventor lisens så fikk jeg med Autocad, men når de nye design verktøyene er så bra så velger få å bruke ren autocad lengre.

 

Skal man i praksis få brukt autodesk sine produkter så må de konvertere alle inklusive de store som revit m.m. Hele poenget med å bruke disse produktene er måten de klarer å håndtere tegninger,informasjon, modeller m.m. på tvers av fag gruppene. Å kun impletere autocad som er ikke brukt lengre av andre en studenter blir for dumt.

Lenke til kommentar

Det er flott at AutoCAD kommer tilbake til Mac. Det er litt overraskende med tanke på at OpenGL-støtten ikke er den beste på Mac, og det forundrer meg at Apple har valgt AMD-/ATI-skjermkort i nye Mac Pro, dette har vært underveis lenge og Apple har vært klar over det. Hvis Apple hadde sørget for å ha disse to tingene i orden kunne AutoCAD på Mac blitt en veldig god suksess.

Merkelige påstander med tanke på at OS X har dyptgående innebygget støtte for OpenGL.

Det er heller ikke noe merkelig at Apple benytter ATI-skjermkort i Mac Pro, da ytelsen i OpenGL er fullt på høyde med Nvidia sine kort for Mac-plattformen.

http://www.geek.com/articles/games/macpro-whats-better-ati-radeon-4870-or-nvidia-gtx-285-20090720/

 

Er vel heller ytelsen det er snakk om? I praksis er vel ikke OpenGL-ytelsen spesielt god på mac om jeg ikke husker feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da jeg bruke AutoCAD tidligere gikk det på en masse forskjellige OS (DOS, Win, Mac, VMS, Xenix, SunOS, samt diverse andre UNIX varianter). Så ble det bestemt at de bare skulle kjøre på Windows. Jeg håper også på en Linux versjon - det er mange ganger jeg har ønsket meg et brukbart vektor-tegne program med avanserte script muligheter (som f.eks. AutoLisp) på Linux.

Lenke til kommentar
Kjempeflott at Autodesk river seg litt løs fra Windows-plattformen. Håper de porter den til Linux etter hvert også. Jepp, jeg vet det finnes mye bra CAD til Linux også, men Autocad er jo "industristandarden" så det er bra større bedrifter settes litt friere med tanke på OS-valg.
For lite for sent.. Jobber med industrien og bruker daglig autodesk sine produkter. Autocad brukes svært lite lengre. Det er sikkert derfor Autodesk finner på nye plasse som de kan selge produktet. Er en grunn til at de "gir" bort autocad sammen med andre produkter. På min Inventor lisens så fikk jeg med Autocad, men når de nye design verktøyene er så bra så velger få å bruke ren autocad lengre.

 

Skal man i praksis få brukt autodesk sine produkter så må de konvertere alle inklusive de store som revit m.m. Hele poenget med å bruke disse produktene er måten de klarer å håndtere tegninger,informasjon, modeller m.m. på tvers av fag gruppene. Å kun impletere autocad som er ikke brukt lengre av andre en studenter blir for dumt.

Autocad ER i bruk i en rekke større bedrifter. Jeg jobber selv med programmet daglig. Min arbeidsgiver har et titalls lisenser som er i flittig bruk (det hender opp til månedlig at det ikke er ledige lisenser igjen) og jeg vet at våre konkurrenter bruker det samme programmet i stor grad. Men jeg er helt enig i at markedet for Autocad har minket på grunn av både Inventor, Revit og en del andre programmer. Vi er i en overgangsfase nå der vi tar i bruk Revit i stadig flere prosjekter, men Revit egner seg ikke for landskapsplanlegging og objekter med ikke gjentagende form så vi kommer til å fortsette å bruke Autocad i mange situasjoner. En del fagmoduler "Plugin-programmer" mangler også for konkurrerende programmer. Det er en av grunnene til at vi ikke kan bruke Linux på min arbeidsplass.

 

Autocad er fortsatt i omfattende kommersiell bruk.

 

Poenget med innlegget mitt var at når Autocad først er portet fra Windows til OSX så er det programmeringsmessig relativt enkelt å porte videre til Linux. For en som skal porte programmer er Linux og OSX er likere hverandre enn OSX og Windows.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de finnes mange norske arkitekt eller ingeniør-kontor som bruker AutoCad til å tegne bygninger lenger.

Tror det er flest nå som konstuerer bygningene og produserer plottetegninger i Revit eller ArchiCad. Og takk for det! Syns det var et salig rot og slit med tegningsutvekslig mellom forskjellige kontor i den tiden 'alle' brukte AutoCad med Point aplikasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Autocad brukes i massevis det...

 

Å kalle Autocad Map og Civil 3D for avarter blir vel litt feil.. Det er jo i bunn og grunn Autocad med litt ekstra muligheter. Map med litt bedre kart/arealplan-muligheter og civil med litt ekstra for prosjektering av veg, vann/avløp samt terrengmodelering.

 

Men alle grunnelementene er jo likt som i et "rent" autocad.

 

Vet om flere firma i landet som sitter på flere hundre lisenser.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...