Gå til innhold

- Ipad vil lede frem til 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer fortsatt ikke se for meg at disse pad'ene blir noe annet enn et nisjemarked, og Apple var jo først med et gjennomført produkt. Hvilke praktiske oppgaver har disse som de er bedre på enn mobiltelefon og/eller laptop? Eneste jeg kan se for meg i farten er å lese e-bøker, men også det må vel kunne kalles en nisje?

Lenke til kommentar

SRD: Men kommer de til å "fungere" bortsett fra at det ser bra ut på papiret?

 

Dog, tror at "De mener at Ipad neppe kommer til å møte en verdig konkurrent før neste år, og at det etter det vil gå ett år før det vil bli sannsynlig at noen andre vil ta over lederposisjonen i markedet."

Er virkelig riktig, dog antagelsen at det alltid må være en leder med over 40% markedsandel blir virkelig dum.

Lenke til kommentar

Vel huawei s7 er jo ute. Det koster på ingen måte halvparten, men det har halvparten av kvaliteten da.

 

De som lurer på bruksområdene, trenger bare å leve med en slik device i 3 dager. Veldig mange er overbevist etter bare 1 time.

 

Fakta er at veldig mange pc brukere ikke ønsker å forholde seg til en filutforsker. iPad er den perfekte pc for mora di, søstra di, faren din, bestemora di, bestefaren din, endel av onklene dine, og alle tantene. Hvis du tar med de ikke datakyndige familiemedlemmene mine og alle andre sine i forum her, og legger det sammen på en kalkulator, så vil du oppdage at det er vanlige pc'er som er et nisjeprodukt.

 

Jeg sier ikke at ipad er perfekt enda, men den kommer til å bli det. Og jeg tror at apple sin strategi om å gjøre teknologi tilgjengeli til de som ikke har interesse av å sette seg inn i teknologi. Er noe som alle produsenter kommer til å følge etter på.

 

Salgstallene sier jo sitt. Dersom nettbrett tas med i pc salget, så er Apple nå verdens 3største produsent.

 

Hjemme så tar ipaden over for ca 70% av det jeg bruker laptopen til.

Lenke til kommentar

Et analyseselskap som ikke har fått med seg at både Galaxy Tab og blackpad kommer før 2010 er over, samt at Notion Inks Adam kommer rundt årsskiftet vet ikke hva de driver med.

 

I tillegg er det verdt å huske på at når det gjelder telefoner, tok det noen vesjoner før Android var i stand til å konkurrere. De første versjonene (<1.6) var rett og slett ikke gode nok. Nå har man allerede Android 2.2 som er vel så bra, og den er klar til å gå på nettbrett i dag. Infrastrukturen til Adndroid er der allerede, og trenger ikke bygges opp.

 

Forøvrig er det bare å vente på en PixelQi skjerm man faktisk kan lese ebøker behaglig på, så har man ebokleser og tablet i ett. Bye, bye, både Kindle og iPad.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om folk har tatt innover seg hvor stort forsprang Apple har på konkurrentene i dette segmentet. Som Steve sa i intervjuet på D8 de jobbet med tableten sin før de lagde iPhone. Det vil si sånn røflig at de har jobbet med dette i 5-6 år ihvertfall. 

 

Når Apple lanserte iPaden, så definerte de segmentet imellom smart mobil, og PC. De har laget standarden, bestemt hva som er viktig.

 

Andre leverandører har sikkert også hatt en hobby prosjekt gående på å lage tablets, men hva har de fokusert på ? Noen på åpenhet, andre på batterilevetid, andre på hastighet, andre på display og multitouch. Det er alltid trade offs hele veien. 

 

Problemet til konkurrentene er at Apple har bestemt hva som er viktig, og puttet det i hendene på rundt 4 000 000 mennesker. Så for at noen av konkurrentene faktisk skal ha mulighet til å få opp noe volum på en av sine devicer, og man må ha volum raskt når man begynner å selge, hvis ikke så dør det bare ut, så må de slå Apple på alle punkter som er viktige.

 

Batterilevetid 10t +

Instant On

Fantastisk design

700 gram

Støtte og avtaler med store mediehus som lager innhold og applikasjoner

Appstore med MANGE dedikerte utviklere

0 lag, eller frysing, rask opplevelse

Ikke varm

ingen vifte

200 000 applikasjoner (som mamman din klarer å installere)

 

Min spådom er at det kommer til å ta 5 år. 

 

Men hvem vet, kanskje det tar 3-4 sånn som det har tatt med Androidtelefoner å ta igjen iphone. Verdens største telefonleverandør Nokia er fortsatt langt unna å levere noe som kan konkurrere, det sier litt....

Lenke til kommentar

Analytikere mener folk flest er dumme nok til å gå rett i fella og brenne seg på produktbindinger, latterlig dårlige kjøpsvilkår og skremmende dårlig kundeservice etter kjøpet. De har nok dessverre rett. Jeg kan over hodet ikke tenke meg å kjøpe et Apple-produkt til tross for rent og pent design.

 

Galaxy tab synes jeg derimot virker meget lovende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk design

Tuller du? Den latterlige bezelen rundt skjermen får den til å se ut som en levning fra tidlig 90-tall, og ødelegger helt designet (som rett nok ellers hadde vært pent).

 

*Støtte og avtaler med store mediehus som lager innhold og applikasjoner

Mange har allerede applikasjoner med Android. Ved å benytte denne plattformen slipper man å bekymre seg for separate avtaler med innholdsleverandører, akkurat om disse slipper enkeltavtaler med produsenter. Mange er der allerede, og stadig flere kommer.

 

Android Market vokser forøvrig raskere enn AppStore, så det r ikke mangel på dedikerte utviklre. I tillegg har du GameLoft f.eks., som vil selge spillene sine selv (kapre mer av fortjenesten?), og som lager GODE spill.

 

*Appstore med MANGE dedikerte utviklere

 

Se over

 

*0 lag, eller frysing, rask opplevelse

Det har jo til og med Huawei klart med sin S7. Jeg skal love deg at Notion Ink Adam med Nvidia Tegra 2 "flyr" sammenliknet med alt, inkludert iPad.

 

*Ikke varm

Er da virkelg ikke noe problem

 

*ingen vifte

 

Se over

 

*200 000 applikasjoner (som mamman din klarer å installere)

 

Jeg tror 95000 klarer seg lenge, med mindre man trenger de ekstra 100.000 fart-apps. ;) I tillegg finnes det flere programmer andre steder, men de kan altså mammaen min få problemer med å nstallere. (Skjønt, på Android-plattformen kan man surfe til en .apk-fil, laste den ned, og installere den, uten å måtte jailbreake o.l. Litt enklere enn på iOS, om man ikke vil bli diktert hva man skal bruke en enhet man selv eier til.

 

*Min spådom er at det kommer til å ta 5 år.

Huawei S7 oppfyller alle kravene dine bortsett fra batterilevetid og Instant On (litt uikker på sistnevnte). Jeg tror ikke du vet hva du snakker om. :)

 

Det bekrefter du forøvrig selv med din uttalelse "og man må ha volum raskt når man begynner å selge, hvis ikke så dør det bare ut, så må de slå Apple på alle punkter som er viktige." Med de millionene av Android-nheter som finnes allerede, ER det allerede stort volum for plattformen. Dermed trenger ikke EN ENKELT Android-tablet å ha noe spesielt stort volum i det hele tatt.

 

 

"Men hvem vet, kanskje det tar 3-4 sånn som det har tatt med Androidtelefoner å ta igjen iphone-"

 

Men nå er Android allerede på samme nivå som iOS. Så hva skal de tre-fire årene brukes på da? Knuse iOS enda mer på funksjoner?

 

Personlig synes jeg iOS er alt for enkelt til å brukes på noe som skal erstatte laptopen i sofakroken. Da forventer jeg å både kunne bruke nettbanken og se flash, i noen år til, før HTML5 blir et alternativ. I tilleg til andre laptop-ting som iPaden ikke tilbyr.

 

Android er i mine øyne også for enkelt på slike enheter. Det blir rett og slett mer et leketøy enn et verktøy.

 

Så personlig håper jeg MeeGo slår an på tablet-fronten, men DA får man plutselig de utfordringene både bzzlink og denne idoten av en konsulent fortsatt tror eksisterer for Androidplattformen, med volum og tjenestetilbydere.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

"- Hvis historien kan lære oss noe, er det at det vil ta en god stund for disse andre selskapene å få produktene sine ut på markedet. Det vil ta dem enda lengre tid å tilby nødvendig programvarestøtte og infrastruktur, og enda lengre tid før de klarer å konkurrere med brukervennligheten til Ipad, sier Rhoda Alexander i Isuppli til Cellular News."

 

Er ikke programvarestøtten og infrastrukturen strengt tatt klar allerede i form av android market ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Når det gjelder ipad så har jeg fortsatt ikke forandret mening ang produktet.

 

Rent personlig så er det for min del fullstendig ubetydelig at bestemora eller oldemora kan bruke produktet, men det er kanskje bare meg.

 

For all del, det er positivt at produktet kan brukes av en rekke mennesker, men når det gjelder mer profesjonelt bruk så henger produktet milevis etter. Det er det jeg har problemer med, og selv om jeg kommer til å handle inn en tablet i nærmeste fremtid, så kommer ipad til å være uaktuell frem til ios åpnes opp. Kanskje det er derfor ipad til tider irriterer meg, fordi det er et gigantisk potensial som ikke oppfylles.

 

Jeg aksepterer ikke at et produkt som skal brukes som surfebrett/reisekamerat for videoavspilling/lett bruk ikke støtter:

 

A- standarder på nett som Flash

B- nada mulighet for å koble til andre usb produkter

 

Hvorfor skal jeg ikke ha tilgang til en filbehandler og koble til en ekstern harddisk, enten for å bla gjennom filmer/dokumenter/bilder/importere musikk til itunes. Man trenger ikke engang en skikkelig filbehandler for å oppfylle dette kravet, men en enkel visning av f.eks alle kompatible filmer, og muligheten til å kopiere.

 

Hvorfor skal jeg ikke få lov til å koble til kameraet mitt med usb kabel og kopiere over bildene, slik at jeg kan bruke ipaden som lagringsplass når jeg er ute og reiser ? Trenger da ikke ikke tilby oss en skikkelig filbehandler for å oppfylle dette kravet heller.

 

En forvokst ipod touch/iphone der størrelsen på skjermen gir bedre brukeropplevelse, mens selve produktet ikke byr på noen bedre muligheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

På ipad ? nei

 

http://www.ilounge.com/index.php/reviews/entry/apple-ipad-camera-connection-kit/

 

Man kan jo kjøpe den, men jeg har CF kort.

 

Man kan alltids kjøpe den usb adapteren, men som det står i artikkelen så er det store problemer med kompabilitet, så det er dessverre ingen skikkelig løsning

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Du har vel USB fra kameraet ditt selv om du har Compact Flash kort?

 

Hvis ikke kan du jo kjøpe en slik:

 

Lexar-Multi-Card-24-in-1-USB-Reader-with-iPad.jpg

http://nexus404.com/Blog/2010/06/24/new-lexar-usb-ipad-friendly-memory-card-reader-lexar-multi-card-24-in-1-usb-reader-works-with-ipad-lexar-celebrate-with-a-video/

 

Jo, jeg har usb, men:

 

"JPEG photo file transfers from cameras or cards to the iPad generally worked without problems, but there were hiccups. The iPad had no issue bringing in a huge group of 10-Megapixel photos from a Canon Powershot S90 camera, but repeatedly choked mid-stream when trying to import a bunch of 21-Megapixel JPEG images from the Canon 5D Mark II. Some of the 5D Mark II pictures transferred without an issue, but the import process typically stopped abruptly after fewer than 10 images—an apparent bug; Apple’s support document seems to acknowledge this by telling users to keep re-trying the transfer process if it fails, a less than impressive solution mitigated only by the iPad’s ability to remember where it left off in any successful or failed transfer process, skipping images that are already in its Photos library. In other words, if the transfer has a hiccup, you can try again and it’ll probably get further next time.

 

Any JPEG image it imported was available instantly for e-mailing and inspection within Photos, which is entirely positive and once again yielded beautiful results. But RAW images and various types of videos were less predictable: the iPad sometimes crashed when trying to e-mail test RAW images, and couldn’t play back, edit, or share videos created with either the Flip Ultra HD or the Canon 5D Mark II—at any resolution, including 640x480. The problems with RAW files were particularly odd in that the iPad had actually successfully created JPEG-format preview images that could be viewed using Photos—images that could individually be cut and pasted into emails without a problem—yet it choked when trying to directly export them on its own. Video issues come down to questions over specific file formats and resolutions that the iPad is capable of handling; the best guidance we can offer at this stage is to note that regardless of whether the iPad is capable of playing, sharing, or editing a given photo or video, it will at least transfer that video for storage and later synchronization with your computer.

"

 

Altså foreløpig relativt svak støtte for min del, som bruker kun raw.

 

Ang linken din: det er flott at det finnes ekstrautstyr, men jeg ser på det som en svakhet med produktet at man skal være nødt til å gå til anskaffelse av ekstrautstyr for å koble seg til med noe så simpelt som usb.

Lenke til kommentar

Det kan man jo si, men Camera Kit fungerer for de aller fleste, men de som sverger til RAW kan muligens heller ta med seg flere og større kort da det tross alt finnes et utall forskjellige RAW-formater. De er ikke så dyre lengre.

 

iPad støtter f.eks ikke RAW-formatet til Sigma, og kommer sikkert ikke til å gjøre det noen gang, så for min del er det flere kort som gjelder uansett.

Lenke til kommentar

Tror nok analytikerne godt kan være inne på noe her. Men det er lenge til 2013, så mye kan endre seg. Har uansett fortsatt til gode å se en eneste tablet som kan måle seg med iPad, først og fremst med tanke på hva jeg har inntrykk av at forbrukere flest er ute etter i en slik enhet.

 

De mest typiske svakhetene jeg føler konkurrentenes iPad-"kloner" pleier å lide av, er upraktiske skjermformater (16:9, 15:9, svært upraktisk i stående format sammenliknet med 4:3, og ikke særlig bedre egnet selv i liggende format til stort annet enn å se film i widescreenmodus), touchknapper langs kantene av skjermen (lett å komme borti ved uhell og lett å miste oversikten over hvor de forskjellige er så lenge det er flere av dem, spesielt når man snur og vender på enheten), elendig batteritid, langt dårligere brukervennlighet rent softwaremessig (Android kan fortsatt ikke måle seg med iOS på dette punktet etter min mening, og Windows 7 blir en vits da det ikke egner seg særlig bra til touchskjermer sammenliknet med OS som er skreddersydd for slik bruk fra grunnen av), billigere komponenter (som regel elendig skjermpanel, tykke enheter, elendig ytelse i praktisk bruk - rykkete menyanimasjoner, dårlig ytelse i spill/programmer, treig surfing etc).

 

I tillegg er fortsatt App Store markedets beste softwarebutikk for slike enheter i min bok, pga svært bra kvalitet på store deler av programvaren man finner der, stor satsing fra de største kommersialle aktørene, at "alt" som ligger der funker knirkefritt på iPad selv om mye av det opprinnelig er laget for andre iOS-enheter, fordi de har en betalingsløsning tilgjengelig i langt flere land enn f.eks. Android Market og fordi Apple kjører en streng kvalitetskontroll på hva utviklere får lov til å distribuere der.

 

Er jo også et pluss i boka at iOS tilbyr direkte og praktisk tilgang til å utforske, prøvelytte, kjøpe og laste ned musikk fra det jeg vil anta er verdens største musikkbutikk, i allefall når det gjelder salg av nedlastbar musikk (iTunes Store).

 

Det konkurrentenes tablets som regel scorer høyere på enn iPad er gjerne flere tilkoblingsmuligheter (HDMI, standard USB-tilkobling, kamera etc), flere funksjoner / større fleksibilitet i OSet, færre restriksjoner på softwaren som er tillatt distribuert gjennom OSets app-butikk, mulighet for å bruke enheten som mobiltelefon og gjerne innebygget kamera. Jeg har inntrykk av at lite av dette betyr noe særlig for vanlige forbrukere, og at det stort sett er de mest teknologiavhengige/-interesserte av oss som klager og bærer oss over disse "enorme manglene" iPad lider av ved ikke å tilby alle disse tingene.

 

Skal bli spennende å se hva som skjer fremover, men konkurrentene må nok ta seg sammen kraftig og tenke litt mer praktisk dersom de skal klare å utklasse iPad. Blir litt for enkelt å tro at det holder med å satse på et eller annet knotete OS, som Android, Windows 7 eller Linux, kombinert med en lengst mulig spesifikasjonsliste, noe de gjerne oppnår ved å bruke billige komponenter (les: kvantitet, ikke kvalitet) for å hindre at prisen går i taket, alt presset inn i en stygg/tykk boks. Resultatene så langt har typisk sett vært stygge, upraktiske enheter forbrukere flest nepper sikler etter for å si det sånn.

 

Galaxy Tab er nok en av bedre iPad-"klonene" jeg har sett så langt basert på det lille jeg har sett/lest av/om den så langt, på tross av det upraktiske skjermformatet den ser ut til å benytte. Skal bli interessant å se hvordan den blir mottatt på markedet. Skal også bli interessant å se hvordan fremtidige enheter fra HP (spesielt pga WebOS) og RIM vil bli mottatt.

 

Er i allefall ikke i tvil om at nettbrett som iPad for svært mange forbrukere utgjør et svært godt alternativ til det de gjerne konkurrer mot i praksis, dvs nettPCer, dedikerte ebok-lesere og til en viss grad laptoper, så jeg skjønner veldig godt at iPad selger så ekstremt bra som den gjør. Markedet for slike enheter ser ut til å være ganske stort, selv på det profesjonelle markedet, så det overrasker meg ikke at såpass mange aktører ønsker å ta opp kampen mot iPad.

 

Men inntil konkurrentene kommer med noe forbrukere flest anser som bedre eller i det minste likeverdige alternativer til iPad, tror jeg nok konkurrentene bør satse på å selge sine konkurrerende produkter langt billigere enn iPad. Kan godt hende Galaxy Tab blir et produkt folk vil anse som et bedre alternativ, selv om jeg tviler litt på det, skal uansett bli veldig interessant å se.

 

En annen stor fordel konkurrentene kan dra fordel av, hvis de handler kjapt nok, er at iPad fortsatt ikke er lansert i så himla mange land. iPad er dermed vanskelig å få tak i for svært mange forbrukere, og får man ikke tak en iPad kjøper man gjerne et av alternativene i stedet, spesielt hvis prisen er attpåtil er langt lavere.

 

Tror faktisk det er nettopp pris og tilgjengelighet som utgjør de sterkeste kortene til konkurrentene, i allefall nå i starten. Så får vi håpe at de klarer å komme med knallbra produkter etterhvert også, produkter som for folk flest får iPad til å fremstå som både gammeldags, upraktisk og dyrt i forhold. Jeg venter i spenning.

 

edit: omformulerte 1. avsnitt

Endret av Juke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...