Gå til innhold

Bulldozer og Bobcat lanseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan bli veldig interessant å se hvor effektiv Bulldozer blir, jeg tror dette har stort potensiale. Arealmessig er floating point og sse veldig arealkrevende i forhold til alu, så dette lover bra både med tanke på areal og pris. Jeg ville kanskje tatt dette et steg videre og økt antall aluer til 8 per kjerne. I tillegg ville jeg prøvd å få prefetcheren til å kjøre flere beregninger fra samme thread samtidig, hvis dette ikke er støttet allerede, og med mange aluer kunne dette blitt virkelig effektivt i visse sammenhenger.

Lenke til kommentar

Hva har gravemaskinen med artikkelen å gjøre? :)

 

Ikke mobb hw for at de leverer artikelen lenge etter at alle andre har skrevet om dette, samt at de ikke har giddet å tilføre et fnugg av informasjon eller sjekket at den er korrekt.

Ikke mobb at dem bruker google translate ukritisk med liten ettersjekk. Ikke mobb at de verken kan så mye data eller engelsk.

 

Dessuten så koster bilder flesk. Hvor mange bobcatter finnes i akergata i oschlo lissm? Det er ikke bare bare å copy/paste bilder fra google. Siden vi vet at de som lager artikler hos hw ikke gjør mer enn høyst nødvendig arbeid så blir fort en bobcat bulldozer til en gravemaskin i sahara. De skal tross alt hoste opp minst 4 artikler hver arbeidsdag og det er faktisk myyyyyye arbeid det skal jeg si deg.

 

Ikke mobb.

Lenke til kommentar

efikkan: Legge til flere execution units enn 4 til en x86 kjerne har nok større sannsynlighet for å redusere ytelsen enn å øke den. Må ha flere reservation stations, flere porter på reg fila, større forwarding nettverk osv. Det hele vil redusere klokkefrekvensen vesentlig og en kompilator klarer skjelden å utnytte mer enn 3 int units i snitt på x86.. Derfor de kjører med 4. Greit å få med seg litt ekstra ytelse fra de få syklusene hvor 4 int units faktisk kan utnyttes. Mange oppgaver som f.eks database ligger i snitt på en instruksjon per syklus så med mulighet for 4 instruksjoner per syklus vil 75% av kapasiteten ligge brakk, i snitt. Det er derfor en har SMT, synt at AMD ikke la inn det.

 

Forøvrig fiffig design på Bulldozer, men er skeptisk til delt fetch og decode. Det gir økt forsinkelse. Delt FP pipe er fint for alt unntat HPC, men det er greit. Massivt parallell FP hører ikke hjemme i CPU uansett.

 

Uansett ville jeg gått for dedikert fetch/decode, delt FP pipe og SMT for å holde både fetch/decode og samtlige int units travle.

 

Snart får vi kanskje også se clustrede int pipelines. Det blir spennende.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hva har gravemaskinen med artikkelen å gjøre? :)

 

google bobcat så forstår du. gjerne bruke bildefunksjonen..

edit: syntes det egentlig var morsomt at de valgte et sånt bilde.

 

Det der er ingen bobcat :)

Så vidt jeg vet produserer bobcat minigravere, og det der er ingen minigraver :)

 

Nei, holder med DarkSlayer sin forklaring :p

 

edit: leif

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Mange oppgaver som f.eks database ligger i snitt på en instruksjon per syklus så med mulighet for 4 instruksjoner per syklus vil 75% av kapasiteten ligge brakk, i snitt. Det er derfor en har SMT, synt at AMD ikke la inn det.

 

Forøvrig fiffig design på Bulldozer, men er skeptisk til delt fetch og decode. Det gir økt forsinkelse. Delt FP pipe er fint for alt unntat HPC, men det er greit. Massivt parallell FP hører ikke hjemme i CPU uansett.

 

Uansett ville jeg gått for dedikert fetch/decode, delt FP pipe og SMT for å holde både fetch/decode og samtlige int units travle.

 

Snart får vi kanskje også se clustrede int pipelines. Det blir spennende.

AMDs tilnærming er vel egentlig gjort fordi SMT, eller HT som Intel kaller det, har vært mislykket. Selv om nå Intel prøver seg på ny. AMDs løsning derimot lar en kjøre to integertunge tråder i parallel uten konflikter. Men den minner noe om nyere UltraSPARC prosessorer, med delte flyttallsenheter, som ei heller har nådd helt opp når det kommer til arbeidslaster som passer innenfor AMDs tradisjonelle marked.

 

Det blir derimot spennende med many-core prosessorer, som Tilera Tile-Gx

Lenke til kommentar
Bobcat skal ha et effektforbruk på under 1 W.
Sikker på det ikke burde være 10 W?

Én watt er riktig. Litt mer presist skal Bobcat klare under 1 Watt TDP, men det hører også med til historien at det kommer en serie med ulike klokkehastigheter og tilhørende ulik TDP. Det er ikke noen konkret info om TDP eller klokkehastigheter men det antas at spennet vil være utgaver fra 0,5 Watt til 10 Watt. Noe sånt blir det nok. Spekulasjonene grunner i at en arkitektur spisses mot et spenn av klokkehastigheter og at spennet sjelden overstiger 10x for andre prosessortyper. Dermed antas fra 1-10 Watt som maks og dersom "sub 1 Watt capable" betyr så lite som 0,5 Watt så betyr det 0,5-5 Watt. Totalt spenner altså spekulasjonene fra 0,5-10 Watt.

 

"sub 1 Watt capable" er AMDs offisielle uttalelse som det tas utgangspunkt i.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...