Gå til innhold

Galaxy Tab lanseres om en uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm... Jeg så ikke noe bruksområde på denne da Ipad kom ut, og jeg gjør det ikke nå heller :-P

 

Rent praktisk, hvorfor skulle man ønske denne dersom man har en mobil og en bærbar PC?

 

Hva skal man med mobil og bærbar PC dersom man har fasttelefon og stasjonær PC? Mobil og bærbar PC har jo nokså smale bruksområder, og passer ikke for folk flest ;)

 

"Det er ingen grunn til at noen skulle ønske seg en datamaskin i hjemmet sitt". Ken Olson, direktør og stifter av Digital Equipment Corp., som utviklede datamaskiner til næringslivet. Sagt i 1977

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Hmmm... Jeg så ikke noe bruksområde på denne da Ipad kom ut, og jeg gjør det ikke nå heller :-P

 

Rent praktisk, hvorfor skulle man ønske denne dersom man har en mobil og en bærbar PC?

En bærbar PC er tyngre, større og bruker lang tid på å starte opp. En tablet er liten, lett og starter opp på sekundet. Perfekt maskin når man skal ut på tur og ikke gidder drasse med seg en PC eller når man bare skal surfe i sofaen og ikke gidder slå på PCen.

 

Som jorgenys sier så merker jeg og hvor utrolig ofte jeg drar frem mobilen for å surfe, rett og slett fordi den er lett tilgjengelig og man sparer seg for de sekundene det tar og slå på laptoppen.

 

En tablet gir også muligheten til å lese bøker på en mye mer tilfredstillende måte enn med en bærbar PC.

Lenke til kommentar

Selv om ikke en og annen ser bruksområder for slike tablets/pads/slates osv betyr ikke at kanskje andre ser nytten i det. Tenk på det trolls!

 

Jeg for min del syns det hadde vært veldig kjekt å hatt en slik til fotografering. Ta bilde, se bildet på skjerm noen sekunder senere. Noen vil nok argumentere med at man også kan gjøre det med en laptop, forståelig nok, er jo i trollens natur :)

 

Men å knote med mus ute på location kan og er plagsomt. er ganske få ganger man har mulighet til å sette laptopen fint på et bord som vil gjøre det lettere. Og hvis man vil bruke musepadden så går arbeidsflyten mye tregere enn å kunne trykke på selve skjermen. Og vekta spiller jo ganske mye inn. disse veier da typisk halvparten av hva brukbare minilaptops veier. Eneste jeg forløpig har å si på Galaxy tab er nok skjermstørrelsen. Tror den vil bli for liten for min del. rundt 10" virker perfekt, så snuser litt på ipad selv.

Lenke til kommentar

Nja... Forskjellen på en mobil og fasttelefon er jo svært stor. Mener dette er fullstendig irrelevant.

Med stasjonær og bærbar PC vil sammligninga holde stikk, though.

Forskjellen er at du får muligheten til å flytte deg rundt i huset, alternativt ta med deg PC på skole/arbeid/buss osv. Dette er noe mange kanskje ikke trenger.

 

Men en enhet som dette, er jo bare en mellomting av ingenting som bare faller imellom en hel haug av hull?

Det er en så stor mobil at den er upraktisk å ta med i lomma, og man kan ikke ringe med den.

Det er en svært liten PC, uten tastatur, med touch, men allikevel tror jeg jeg heller ville hatt en 11" bærbar (Eller 17", for den saks skyld).

Mine tanker er at du kjøper denne dersom du absolutt vil surfe, men overhodet ikke ønsker å gjøre det på en ultraportabel? Jeg nekter å tro at denne målgruppen er spesielt stor? :-P

Lenke til kommentar
Rent praktisk, hvorfor skulle man ønske denne dersom man har en mobil og en bærbar PC?

Rent praktisk, hvorfor skulle man ønske en mobil og en bærbar PC dersom man har denne?

 

Mitt svar er smak og behag. Noen vil ha det ene og noen vil ha det andre. Jeg ser ikke noe problem i at folk får velge etter smak og behag.

Lenke til kommentar

Men en enhet som dette, er jo bare en mellomting av ingenting som bare faller imellom en hel haug av hull?

Det er en så stor mobil at den er upraktisk å ta med i lomma, og man kan ikke ringe med den.

Det er en svært liten PC, uten tastatur, med touch, men allikevel tror jeg jeg heller ville hatt en 11" bærbar (Eller 17", for den saks skyld).

Mine tanker er at du kjøper denne dersom du absolutt vil surfe, men overhodet ikke ønsker å gjøre det på en ultraportabel? Jeg nekter å tro at denne målgruppen er spesielt stor? :-P

 

Det er en mellomting ja, den er ikke ment å erstatte verken en laptop eller en mobiltelefon. Det er et nytt segment og mange folk vil nok ha vanskelig for å se behovet før de faktisk får prøvd det ut selv.

 

Når det gjelder størrelsen på målgruppen så er det jo bare se på salgstallene til f.eks iPad. Målgruppen er så utvilsomt til stede.

Lenke til kommentar

Hmmm... Jeg så ikke noe bruksområde på denne da Ipad kom ut, og jeg gjør det ikke nå heller :-P

Jeg tenkte det samme når iPad kom. Og ganske lenge etter også faktisk. Men så måtte det jo være en grunn til at "alle" som testet iPad skrøt av den da. Så jeg fikk leke meg litt med en hos en kompis og forandret kjapt mening. Produkter som dette har helt klart sin nytteverdi.

 

Til surfing er disse geniale, fordi det ikke er en liten pc. Det er ikke en klump som ligger i fanger ditt og blir varmt. Den starter opp i samme sekund som du skrur den på og gjør det den skal, ikke mer og ikke mindre. Ser noen mener den er fin til å lese bøker, men det ville jeg ikke anbefale med mindre du synes det behagelig å lese bøker på en pc-skjerm. Dette er ikke et lesebrett, ala Amazon Kindle. En kollega som leser et par bøker i uka tviholder fortsatt på sitt lesebrett (Sony something), til tross for innkjøp av iPad.

 

Personlig ønsker jeg meg et slikt produkt for å kunne surfe på nett uten å dra frem pc, og se gjennom og vise bilder på en fornuftig måte. Opplevelsen av å bla gjennom bilder på en iPad kan ikke sammenlignes med en pc. Det går nok helt sikkert fint å lese artikler og denslags, men lange romaner blir det ikke noe av for min del på disse.

 

Men jeg skal ikke ha iPad tror jeg. (Jeg er ingen stor fan av iTunes for å nevne noe.) Ser frem til det kommer god konkurranse på markedet for disse produktene.

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg en iPad her i Spania, rett og slett pga det ikke er noen gode alternativer på markedet. Hadde bare denne Samsungen hatt like stor skjerm som iPad hadde den nok vert mer aktuell om jeg skulle kjøpe nå. Bruker iPad-en mye. Blir mye film osv (genial i senga, på sofaen osv). Surfer mye mindre på laptopen enn før. Nyheter, mail osv sjekkes stort sett på iPad-en, mens mer heavy arbeid gjøres på laptopen.

 

Men, jeg liker dårlig alle begrensingene. Har en HTC Desire, og det er mye jeg savner fra den. iPad kunne vært genial til skolearbeid osv, men pga begrensinger og manglende multitasking er det så som så. Bruker Quickoffice som jeg kan arbeide opp mot Dropbox med. Det funker greit nok, men bare til enkle notater osv. iWork på iPad ser jo rimelig genialt ut (Pages, Numbers osv), men elendig støtte for sync ødelegger moroa. Håpløst å måtte eksportere og importere i iTunes eller sende dokumenter til seg selv på mail. Jeg arbeider med mine dokumenter på 2 laptoper, og er avhengig av å ha tilgang til de samme dokumentene på de + iPad uten problemer. Håper dette blir bedre med iOS 4.

 

Kjører GNU/Linux på hoved-laptopen, så iPads avhengighet til iTunes liker jeg dårlig, men det funker da i VirtualBox med Windows. Latterlig at jeg ikke bare kan flytte over filmer, musikk osv på iPad-en som en vanlig USB-disk. På en enhet som er så sentrert mot multimedia burde det dessuten vært DivX/XviD-støtte ut-av-boksen. Løsninger som CineXplayer funker dårlig på mange av mine filer, og at man må overføre filene til selve programmet via iTunes er latterlig. Heldigvis har man AirVideo (streaming med live-konvertering til iPad), som faktisk har en server for Linux som funker bra (alpha-utgave). Skal jeg ha filmer over på iPad, konverterer jeg de med HandBrake (dev build) og overfører med iTunes i VirtualBox. Tungvint, ja! - men det funker. Apple lager ting enkelt og elegant. Mulighetene som ligger i enheten fungerer flott, og de jobber nok hardt for at "it just works", men det går utover antall funksjoner/muligheter.

 

Batteritiden er flott. Det er et stort pluss. iPads begrensinger er nok mye med på å bidra til at det er mulig. Her må man bare prioritere hva som er viktig for en. Fikk ikke tak i 3G-utgaven, men siden mobilen min har Wifi-hotspot-funksjonalitet, så surfer jeg bare via den når jeg er på farten :)

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Telefonfunksjonen ser jeg på som en bonus. Dette er et lesebrett for nettsider, ebøker, epost, facebook, youtube, twitter, og lignende, pluss mulighet for tradisjonelle mobiltelefon-funksjoner som ringe, sms, mms, foto, video.

 

Jeg tror ikke man ser så lur ut med Galaxy tab opp til øret så jeg regner med de fleste vil bruke trådløst hodesett til den.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...