Gå til innhold

Test: XFX Radeon HD 5550


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvordan er det i forhold til eldre kort som NVIDIA 8800GTS 320MB ?

 

det kortet var jo et midt på treet kort i sin tid og kosta ikke alt for mye. litt vansklig å se hvordan det passer inn blant dagens modeller. dessuten er det jo vesentlig høyere ytelse på midt på treet kort i dag enn det var før.

hvis jeg er villig til å bruke like mye penger på kort nå som den gang jeg handla 8800GTS så vet jeg at jeg får mye for pengene men hvis jeg vil legge meg litt lavere men likevel få mer ytelse enn 8800GTS hva da?

Lenke til kommentar
Skjermkortet tar unna HD-avspilling i stor grad på egenhånd.

Unnskyld meg jenter men dette her er en ufattelig dårlig test imo.

 

Dere sier at dette kortet kan godt kjøles passivt, men dere legger ikke ut noe informasjon eller temperatur-tester om hvordan dette i det hele tatt hadde blitt hvis den ble passivt kjølt.

Skaff dere en passiv-kjøler som dere bruker i nettopp slike tilfeller så folk kan ha noe å gå etter. Om så er hvordan den er med stock-kjøler uten vifte!

 

Med tanke på at en ideell plassering for et slikt skjermkort kan være en stue-PC, hvor mye av oppgavene kan være arbeid med HD-materiale, tok vi en rask test. Når det arbeids med h.264-materiale, akselerert over grafikkortet, blir prosessoren mer eller mindre helt avbelastet. Vi sitter riktig nok på en Core i7 920-prosessor, men vi så forskjellene tydelig. Det viktige her er at skjermkortet alene vil klare å spille HD-basert materiale, men hvor svak prosessoren din kan være før dette blir et problem har vi dessverre ikke utstyr til å måle på dette tidspunktet
.En rask test? Hvordan tok dere denne "raske" testen? Med øyemål? Har dere virkelig ikke metoder/utstyr til å teste HD-avspilling?

Er veldig bra at dere tar bryet med å teste hvor mange FPS dere får i de forskjellige spillene og poeng i 3Dmarks osv men når dere gir den pluss for "Kan håndtere HD-materiale" uten noen form for hva det faktisk klarer å yte så er det rett og slett for dårlig!

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Gitt at testen nevnte stue-pc opptil flere ganger så er det litt skuffende at GPU-basert dekoding og post-prosessering ble så lemfeldig behandlet.

 

Se f.eks denne:

http://www.anandtech...adeon-htpc-card

 

Enig. Samme gjelder støy - er jo ikke målt en gang!

 

Igjen viser HW.no at de ikke KAN teste komponenter med referanser mot stue PC/HTPC. Enten bør de lære seg dette, eller bare drite i å referere til denne typen bruk.

 

Er liksom en slags 3DMark-teststandard som går igjen. Om dette skyldes inkompetanse eller strenge retningslinjer (som igjen er et tegn på inkompetanse) vet jeg ikke. Skuffende er det uansett.

Lenke til kommentar

- Budsjett Bygg -

Grei 1680x1050 ytelse | ~ 650 kroner: nVidia GT 240 512MB

Eksepsjonell 1680x1050 ytelse | ~ 850 kroner: ATI Radeon HD 5750 512MB (1100 kroner for lydløst m/1GB)

 

- Vanlige Bygg -

Grei 1920x1080 ytelse | ~ 1200 kroner: ATI Radeon HD 5770 1GB

Eksepsjonell 1920x1080 ytelse | ~ 1450 kroner: nVidia GTX 460 768MB

 

- Ekstreme Bygg -

Grei 2560x1600 ytelse | ~ 2400 kroner: ATI Radeon HD 5770 1GB Crossfire

Eksepsjonell 2560x1600 ytelse | ~ 3700 kroner: nVidia GTX 460 1GB SLi

 

Det finnes mange kort i mellom, men disse har altså de skarpeste skillene for hvor vidt man trenger et såpass kraftig kort.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

- Ekstreme Bygg -

Grei 2560x1600 ytelse | ~ 2400 kroner: ATI Radeon HD 5770 1GB Crossfire

Eksepsjonell 2560x1600 ytelse | ~ 3700 kroner: nVidia GTX 460 1GB SLi

 

 

Sterkt uenig.

 

5770 er ikke god nok for highend gaming i 1920x oppløsning. Crossfire bruker 2 ganger mer strøm og 3x mer driver problemer ikke minst micro-stutter. Min anbefaling er 5850 til rundt 2400kr.

 

Trenger man mer ytelse så finnes det 5870 eller GTX470, begge til rett over 3000kr (3200-3300kr). Forresten hvor mange sitter med en 30" skjerm på pc'en?

Lenke til kommentar

For et skjermkort i denne ytelseklassen er det rett og slett meningsløst å ta med egenskapene til DirectX 11 når kortet ikke er i stand til å dra nytte av dette i praksis.

 

For et mediesenter med Windows som ikke skal spille nye spill vil et slikt kort være godt egnet, og da er det stort sett bare kjøleløsningen som kan settes en liten finger på, passiv kjøling burde vært valgt her.

Til GNU/Linux er kortet rett og slett uegnet pga. manglende fungerende videoakselerasjon.

 

AmiloD: GTX 470 koster 2300 kr og skal snart lenger ned i pris.

Lenke til kommentar
Sterkt uenig.

 

5770 er ikke god nok for highend gaming i 1920x oppløsning. Crossfire bruker 2 ganger mer strøm og 3x mer driver problemer ikke minst micro-stutter. Min anbefaling er 5850 til rundt 2400kr.

 

Trenger man mer ytelse så finnes det 5870 eller GTX470, begge til rett over 3000kr (3200-3300kr).

Med sertifiseringen "grei" henviser jeg til at kortet takler de fleste spill på denne oppløsningen med 30FPS eller mer. Det er stort sett det HD 5770 ligger på for 1920x1080. Dette garanterer et mer eller mindre flimmerfritt bilde, og er tilfredsstillende for de som ikke griner på nesen over hver minste detalj. I unntakstilfellene skrur man litt ned på mindre betydningsfulle innstillinger, og vips fungerer dem også.

 

Ved Crossfire trekker IKKE kortet to ganger mer strøm, og har heller ikke særlig til driverproblemer. Mangel på 100% skalering derimot er en annen sak. HD 5770 CF vil likevel utfordre et HD 5870 (og slå GTX 470 med god margin), og koster altså en god del mindre.

 

Forresten hvor mange sitter med en 30" skjerm på pc'en?

Omtrent like mange som antallet personer hvis faller under kategorien "ekstreme". ;)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Savnet målene på kortet, kjekt å vite for de som bygger HTPC, men klart du finner dem sikkert i detailed info på netshoppene. Skader jo ikke å ta det med fordeom. Hvordan er kortet bygget opp, hvilken type minnebrikker har de valgt?

 

Litt mer teknisk info kunne vært greit, selv om det er et kort til 550kr. En test skal være en test på lik linje med andre tester.

 

Synd at standaren har falt.

Lenke til kommentar

hvordan er det i forhold til eldre kort som NVIDIA 8800GTS 320MB ?

 

det kortet var jo et midt på treet kort i sin tid og kosta ikke alt for mye. litt vansklig å se hvordan det passer inn blant dagens modeller. dessuten er det jo vesentlig høyere ytelse på midt på treet kort i dag enn det var før.

hvis jeg er villig til å bruke like mye penger på kort nå som den gang jeg handla 8800GTS så vet jeg at jeg får mye for pengene men hvis jeg vil legge meg litt lavere men likevel få mer ytelse enn 8800GTS hva da?

 

Ikke i nærheten av et 8800 kort dette. GeForce 460 passer nok best for deg.

Lenke til kommentar

Gitt at testen nevnte stue-pc opptil flere ganger så er det litt skuffende at GPU-basert dekoding og post-prosessering ble så lemfeldig behandlet.

 

Se f.eks denne:

http://www.anandtech.com/show/3601/the-final-word-on-the-best-radeon-htpc-card

 

http://www.anandtech.com/show/3601/the-final-word-on-the-best-radeon-htpc-card

With that said, there is one catch: the 5450 doesnt have enough compute power to do any further post-processing on 1080i video besides Vector Adaptive deinterlacing. Just doing the decoding and that deinterlacing requires everything the 5450 can squeeze out, which means theres nothing left for edge enhancement, de-noise, dynamic contrast, etc. So while the 5450 is a very capable HTPC card (more so than we first thought), it is not the perfect HTPC card like the 5570. If you need every last bell & whistle, the 5450 isnt quite up to the task. But with Vector Adaptive deinterlacing working, its a reasonable expectation that the 5450 offers enough for most people compared to Vector Adaptive deinterlacing, its in our own experience that the other post-processing features go unused most of the time.

 

So the 5450 is still the almost-perfect HTPC card, but its actually quite close. Unless you need more than Vector Adaptive deinterlacing, the 5450 would be as good of a fit as the 5570. To that end its the cheapest of the 5000-series, and its passively cooled, which certainly has its advantages.

 

Kommentarer:

*Noen bruker ren software dekoding (av ymse årsaker, primært applikasjons-kompabilitet). Disse bryr seg naturlig nok ikke mye om video-funksjonene på GPU

*Noen bruker renderer som kjører på GPU. Dette betyr at video-funksjoner på GPU ikke brukes, men best mulig shader-ytelse blir et poeng (omtrent som spill)

*Nå finnes det raskere, passivt kjølte radeon-kort.

5650: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600933&cks=ASS&assoc=20ACC316-0E63-43E2-9BBE-D2583A1CB52E

5750: https://prisguiden.no/produkt/121631

Litt avhengig av hvor mye plass du har, hvor mye varme/effekt du tåler, ytelses-krav etc

*Radeon 6000 er antagelig snart på vei, og skal i følge ryktene komme i mid-range først http://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Islands_(GPU_family)

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...