Gå til innhold

SSD i frimerkestørrelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis den yter like dårlig som microSD-kort så trenger de ikke noe nytt produkt for å etterligne det. Derfor tror jeg de satser på en ytelse som er merkbart bedre enn på microSD og har vesentlig høyere sikkerhet. Jeg regner videre med at kontroller og flashbrikker er stablet i høyden. F.eks kontroller + 2-4 brikker.

Lenke til kommentar

Hyggelig å se at utviklingen går litt framover. Slike banebrytende nyheter liker jeg å lese om. Bra HW.no :thumbup:

 

Ser det klages på ordbruken å sveise. Forsåvidt riktig nok at det kalles lodding. Men mennesker kan være sammensveiset, ikke sant. Det er på grensen til flisespikkeri.

 

Det hadde ikke vært mye igjen av brikken om den lå mellom en katode og anode inne i lysbuen når en sveiser stål. :!:

Lenke til kommentar

Jeg skal bare skjære noen lister og male de fast med spiker i helga. Mulig jeg må hamre inn noen skruer også.

 

Flisespikkeri å pirke på språkbruken her. :p

 

Selvsagt er det til de grader feil når man ser for seg et sveiseapparat gjyve løs på hovedkortet til en minibærbar. Feilen er så grov at det fortjener en kommentar.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg kunne heller tenke meg å se et slikt produkt i en skikkelig SSD enhet, gjerne i RAID. Ergo man kan f.eks ha en SSD på 1.8" eller 2.5" istedet for å lodde sånt fast i en netbook/bærbar. For meg betyr dette at hele laptopen må byttes ut om den enkle delen feiler etter tids bruk.

Lenke til kommentar

Jeg skal bare skjære noen lister og male de fast med spiker i helga. Mulig jeg må hamre inn noen skruer også.

 

Flisespikkeri å pirke på språkbruken her. :p

 

Selvsagt er det til de grader feil når man ser for seg et sveiseapparat gjyve løs på hovedkortet til en minibærbar. Feilen er så grov at det fortjener en kommentar.

 

 

Lodding er en form for sveising jo, både lodding og sveising er en form for sammenføyning av to metaller.

 

Når det er sagt, så sveiser man jo hår også, du synes vel det høres rart ut å gjøre det også da?

Lenke til kommentar
Jeg kunne heller tenke meg å se et slikt produkt i en skikkelig SSD enhet, gjerne i RAID. Ergo man kan f.eks ha en SSD på 1.8" eller 2.5" istedet for å lodde sånt fast i en netbook/bærbar. For meg betyr dette at hele laptopen må byttes ut om den enkle delen feiler etter tids bruk.

Kjøp deg en annen type lesebrett/dings da. Du må jo ikke kjøpe en med frimerke-SSD når du kan kjøpe en med 1,8" eller 2,5" SSD eller noe annet.

Lenke til kommentar

Lodding er en form for sveising jo, både lodding og sveising er en form for sammenføyning av to metaller.

 

Når det er sagt, så sveiser man jo hår også, du synes vel det høres rart ut å gjøre det også da?

 

Nei, lodding og sveising er per definisjon forskjellige måter å binde (ofte) to metaller sammen på.

 

Lodding smelter ikke arbeidsstykkene under prosessen kun bindemiddelet. Der adhesjon sørger for at det flytende metallet legger seg i mellom og rundt arbeidsstykkene. (Samme "kraft" som tillater at en vanndråpe kan henge på en vegg)

Sveising smelter arbeidsstykkene og bindemiddelet, her sørger kohesjon for at de flytende metallene trekker seg i hverandre. (Samme "kraft" som sørger for at to vanndråper flyter inn i hverandre dersom de er nær nok)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Veldig bra sagt karl-wilhelm

 

En må heller ikke glemme temperaturforskjeller mellom forskjellig typer lodding. Og når en går over på sveising er temperaturen veldig høy på stål, titan, andre metaller og legeringer. Og når en lodder trenger man gjerne flussmiddel (syre i pastakonsistens for å enkel påføring og for at det ikke skal renne av arbeidsstykket). En lodder gjerne kobberrør som rørlegger, kretskort og elektronikkomponenter som elektriker/elektronikk-utdannet. Når en lodder kretskort slipper en gjerne å smøre flussmiddel da det finnes loddetinn som har flussmiddel i kanalen i midten av loddestrengen. En platearbeider kan også benytte lodding til å sammenføye sine platedeler. Tenk deg f.eks. platearbeideren lodder sammen en hette til pipen på ett hus.

 

Nå har jeg ikke greie på sveising av hår. Men har hørt at de kaller det for det. Jeg kan ikke tenke meg at håret ikke krøller seg under den prosessen, dersom det ble varmet opp nok til at hårstrå-bunt kan klebe seg til ett annet hårstrå-bunt. Men kanskje jeg tar feil. Uansett har jeg mer tro på at de kanskje varmer opp ett slags lim, og sånn sett "lodder" hårene sammen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Stort sett enig i definisjonene til karl-wilhelm.

 

Det finnes også sveisemetoder som ikke tilfører noe "bindemiddel", feks friksjonssveising og punktsveising. Det finnes også kaldere sveisemetoder, feks sveising av plast, så høy temperatur er ikke en nødvendighet for å kalle det "sveising". Det som er essensiellt er at det som skal sammenføyes smeltes sammen, med eller uten tilførsel av tilsettingsmateriale (som foresten ofte er der for å legere og/eller muliggjøre sammenføyning av forskjellige legeringer).

 

Tilbake til artikkelen så er det spennende om dette blir en realitet. Kanskje noe sånt kan brukes sammen med en vanlig HDD i laptop-er, med feks OS og mye brukte programmer er installert på SSD-brikken for raskere oppstart og respons. mens resten er installert og lagret på en 2,5" snurredisk. Det eneste som kan ødelegge er for høy pris.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvilken sveisemetode artikkelforfatter ser for seg at sandisk som produsent ville brukt.

 

Dette er nok bare det vi kaller "figure of speech", men jeg liker ikke at spesifikk teknisk terminologi blir brukt feil på denne måten i dette feltet, da det er noe jeg synes skal henge som perler på en snor blant artikkelforfatterne når 99% av artiklene dreier seg om dette feltet (Elektronikk).

 

BGA, som er en pakketeknologi/utforming innenfor overflate monterte komponenter. Det er denne teknologien som blir brukt på GPU'er, RAM, NB, SB, CPU osv. Generelt sett de store avanserte komponentene som har et behov for et veldig stort antall pinner innenfor et lite område.

 

Her kan du lese om hvilke fordeler BGA gir innenfor elektronikk produksjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_grid_array

 

Den vanligste måten å lodde fast OFM komponenter på PCB og andre substrat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reflow_soldering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...