Gå til innhold

Full-HD fra Nikon!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fremdeles et typisk "entry-level" kamera:

 

- Ingen fokusmotor innebygget

- Ett kommandohjul

- Må inn i meny for å stille viktige ting som bør ha egen knapp.

- 3" skjerm! Men dessverre bare 230.000 punkt.

- Fremdeles bare 3 bilder i sekundet.

 

Sånn sett ingen STOR oppgradering fra D3000 egentlig. Noen megapiksler ekstra, og film i HD.

Det betyr MYE for folk flest, men lite for fotografer. Altså en perfekt oppgradering for et folkekamera! Så da har nok Nikon truffet blink med denne wink.gif

I tillegg har nok bildestøyen blitt mye bedre, sikkert like bra som på D90, så det hjelper jo bra på...

 

Det skal bli mye mer spennende å se hva de gjør ut av oppgraderingen av D90!!!

 

EDIT: Jeg reagerer litt på det som står helt nederst under spesifikasjoner på Nikons sider:

"Kamerahuset og lukkerenheten er begge holdbare inntil omtrent 10 000 sykluser"

Det må da være trykkfeil?

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Fremdeles et typisk "entry-level" kamera:

 

- Ingen fokusmotor innebygget

- Ett kommandohjul

- Må inn i meny for å stille viktige ting som bør ha egen knapp.

- 3" skjerm! Men dessverre bare 230.000 punkt.

- Fremdeles bare 3 bilder i sekundet.

Det er vel ingen som påstår at dette er noe annet enn et entry-level kamera?

 

Skjermoppløsningen er i og for seg litt lav i disse dager, men enkelte grep må de vel gjøre for å holde kostnadene nede.

 

Uansett en stor oppgradering i mine øyne. Bildekvaliteten bør være et godt hakk bedre (spes. med tanke på støy), og i tillegg får det den beste videoimplementasjonen i noe Nikon-kamera til nå.

Lenke til kommentar

EDIT: Jeg reagerer litt på det som står helt nederst under spesifikasjoner på Nikons sider:

"Kamerahuset og lukkerenheten er begge holdbare inntil omtrent 10 000 sykluser"

Det må da være trykkfeil?

Ja - men så slipper de problematikk med navn på bildene - telleren går fra DSC_0000 til DSC_9999 - og så skal du ha nytt kamerahus - så holder telleren, lukkerenheten og kamerahuset like lenge! :D :D :fun:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nikon D3100 med kitobjektivet AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3,5-5,6G VR vil sammen få en veiledende pris på kr 5590,- og bli tilgjengelig i slutten av september.

 

Veiledende pris på D5000 m/18-55 VR var på 7490,- da det ble lansert i fjor vår. Butikkprisen i fjor sommer var fra ca 5700 kr med kitobjektivet. Altså rundt 25% lavere enn veiledende etter et kvartal. I dag, litt over et år etter lansering koster det fra 4000 kr, altså nesten halve prisen av veiledende.

 

Jeg tipper dermed at Nikon D3100 med VR-kitobjektivet vil koste ca 4500 kr om et par måneder og helt ned mot 3500 kr i andre halvår 2011. (Samme pris som det 1,5 år gamle D3000 har i dag med VR-objektivet)

 

Uansett en stor oppgradering i mine øyne. Bildekvaliteten bør være et godt hakk bedre (spes. med tanke på støy), og i tillegg får det den beste videoimplementasjonen i noe Nikon-kamera til nå.

Hvis den kontinuerlige AF-en fungerer brukbart så kan det bli den mest forbrukervennlige videofunksjonen av alle dslr-kamera.

 

Jeg er også spent på ISO-ytelsen til den nye brikken. Hverken D3000, D5000 eller D300s nådde jo helt opp til gode gamle D90 på akkurat det området.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

EDIT: Jeg reagerer litt på det som står helt nederst under spesifikasjoner på Nikons sider:

"Kamerahuset og lukkerenheten er begge holdbare inntil omtrent 10 000 sykluser"

Det må da være trykkfeil?

Ja - men så slipper de problematikk med navn på bildene - telleren går fra DSC_0000 til DSC_9999 - og så skal du ha nytt kamerahus - så holder telleren, lukkerenheten og kamerahuset like lenge! inv_biggrin.gifinv_biggrin.giffun.gif

Hehe, meget bra inv_biggrin.gif

Med så dårlig holdbarhet på lukkeren og kamera, vil man snart, når batteriteknologien blir god nok til 10-tusen bilder på en opplading, slippe å montere batteriluke og ladekontakt! En "cost-cutting feature" i seg selv! wink.gif

Fremtidens "bruk, fremkall og kast" kamera!

Lenke til kommentar
Jeg er også spent på ISO-ytelsen til den nye brikken. Hverken D3000, D5000 eller D300s nådde jo helt opp til gode gamle D90 på akkurat det området.

Hvordan vet du dette?

Både D5000 og D300s bruker vel omtrent samme sensor, og er nyere modeller, så det virker litt rart at de har dårligere ISO-ytelse.

Lenke til kommentar

EDIT: Jeg reagerer litt på det som står helt nederst under spesifikasjoner på Nikons sider:

"Kamerahuset og lukkerenheten er begge holdbare inntil omtrent 10 000 sykluser"

Det må da være trykkfeil?

 

Høres VELDIG lite ut! Jeg skal ringe og høre.

 

Da fikk jeg svar fra Nikon Norge. De dobbeltsjekker og oppdaterer nettsiden så snart de kan, men jeg fikk som svar at det er MINST 100 000 eksponeringer som er riktig, kanskje 150 000.

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt vurdere denne kamera, dersom det er mulig å definere ett av knappene til ISO-valg og at det blir noe lunde greit å jobbe i A-modus.

 

Kunne godt tenkt meg denne kamera med Nikkor AF-S 12-24mm f/4G som sekundær kamera til D3X.

Nikons billigste kamera som sekundærkamera til det aller dyreste?

Interessant valg ;)

Lenke til kommentar
Jeg er også spent på ISO-ytelsen til den nye brikken. Hverken D3000, D5000 eller D300s nådde jo helt opp til gode gamle D90 på akkurat det området.

Hvordan vet du dette?

Både D5000 og D300s bruker vel omtrent samme sensor, og er nyere modeller, så det virker litt rart at de har dårligere ISO-ytelse.

DxO-mark. D90 er kongen på haugen når det gjelder høy-iso ytelse på crop og matcher f.eks Canon 5D ganske bra. D5000 ligger imidlertid så tett opptil at jeg vil tro det er samme sensor med små eksemplarforskjeller i de testede kameraene.

Lenke til kommentar

Fremdeles et typisk "entry-level" kamera:

 

- Ingen fokusmotor innebygget

- Ett kommandohjul

- Må inn i meny for å stille viktige ting som bør ha egen knapp.

- 3" skjerm! Men dessverre bare 230.000 punkt.

- Fremdeles bare 3 bilder i sekundet.

 

Sånn sett ingen STOR oppgradering fra D3000 egentlig. Noen megapiksler ekstra, og film i HD.

Det betyr MYE for folk flest, men lite for fotografer. Altså en perfekt oppgradering for et folkekamera! Så da har nok Nikon truffet blink med denne wink.gif

I tillegg har nok bildestøyen blitt mye bedre, sikkert like bra som på D90, så det hjelper jo bra på...

 

Det skal bli mye mer spennende å se hva de gjør ut av oppgraderingen av D90!!!

 

EDIT: Jeg reagerer litt på det som står helt nederst under spesifikasjoner på Nikons sider:

"Kamerahuset og lukkerenheten er begge holdbare inntil omtrent 10 000 sykluser"

Det må da være trykkfeil?

Kjære vene. Hvor mange ganger gjentar artikkelen nettopp det at det er et nybegynnerkamera?

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å se DxO teste D300s med 12-bits råfiler. Jeg mener å ha lest at 14-bits-omformeren er innebygd på brikken, mens 12-bits avlesning skjer med en ekstern AD-omformer (som trolig er den samme som i D90). Skulle vært interessant å se om det er en forskjell, eller om det er andre egenskaper ved sensorene som gir dem såpass forskjellig ytelse.

Lenke til kommentar

Fremdeles et typisk "entry-level" kamera:

 

- Ingen fokusmotor innebygget

- Ett kommandohjul

- Må inn i meny for å stille viktige ting som bør ha egen knapp.

- 3" skjerm! Men dessverre bare 230.000 punkt.

- Fremdeles bare 3 bilder i sekundet.

 

Sånn sett ingen STOR oppgradering fra D3000 egentlig. Noen megapiksler ekstra, og film i HD.

Det betyr MYE for folk flest, men lite for fotografer. Altså en perfekt oppgradering for et folkekamera! Så da har nok Nikon truffet blink med denne wink.gif

I tillegg har nok bildestøyen blitt mye bedre, sikkert like bra som på D90, så det hjelper jo bra på...

 

Det skal bli mye mer spennende å se hva de gjør ut av oppgraderingen av D90!!!

 

EDIT: Jeg reagerer litt på det som står helt nederst under spesifikasjoner på Nikons sider:

"Kamerahuset og lukkerenheten er begge holdbare inntil omtrent 10 000 sykluser"

Det må da være trykkfeil?

Kjære vene. Hvor mange ganger gjentar artikkelen nettopp det at det er et nybegynnerkamera?

Kjære "pjassop"!

Ser du NOE sted at jeg protesterer på det da???

Jeg til og med konstaterer det til å begynne med! OG skryter av det!

Jeg blir matt...cry.gif

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...