Gå til innhold

Lover 44k IOPS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Over til litt tall. Micron opplyser at vi skal kunne vente oss leseytelse på opp til 360 MB/s og 44000 IOPS ved tilfeldig skriving, hvilket det absolutt står respekt av. Skriveytelsen skal på sin side ligge på 275 MB/s og 16000 IOPS.
Jeg regner med dette er en skrivefeil og at det skal være 44K IOPS random read. Dette er lavere enn C300, men P300 har mer funksjoner for trygghet og pålitlig ytelse.

P300 skal også være optimalisert for å klare god skriveytelse selv om enhetens write-cache er deaktivert.

 

Også et annet spørsmål, 275MB/s skriveytelse... Er dette peak eller sustained? Og er det for 50GB eller 200GB enheten? Det samme for 16K random write IOPS, peak eller sustained?

Lenke til kommentar

Nope - det er ikke pirkete !

Burde være en selvfølge at et "fagblad" som vil informere vet såppass.

Dette er faste vedtatte fagtermer - unøyaktig bruk skaper unormert bruk blant lesere.

Selv om fagmennsker godt forstår, er det en smule irriterende å ta info fra artikkler som ikke vet bedre. Kan det være andre feil som ikke er så lette å kontrollere osv.?

Syns jeg da.

Lenke til kommentar
Over til litt tall. Micron opplyser at vi skal kunne vente oss leseytelse på opp til 360 MB/s og 44000 IOPS ved tilfeldig skriving, hvilket det absolutt står respekt av. Skriveytelsen skal på sin side ligge på 275 MB/s og 16000 IOPS.
Jeg regner med dette er en skrivefeil og at det skal være 44K IOPS random read. Dette er lavere enn C300, men P300 har mer funksjoner for trygghet og pålitlig ytelse.

P300 skal også være optimalisert for å klare god skriveytelse selv om enhetens write-cache er deaktivert.

 

Også et annet spørsmål, 275MB/s skriveytelse... Er dette peak eller sustained? Og er det for 50GB eller 200GB enheten? Det samme for 16K random write IOPS, peak eller sustained?

 

The world is going to an end!!

Lenke til kommentar

Jeg vil bare passe på at det ikke feilinformeres.

 

C300 er ratet for random write IOPS etter kapasitet.

64GB: 15k, 128GB: 30k, 256GB: 45k

 

Siden P300 bruker SLC vil det ikke være veldig rart om alle kapasitetspunktene klarer 44.000 IOPS random write. Intels første generasjon x25-E som har vært på markedet i en god stund nå klarer jo også rundt 40.000 random write IOPS, men ikke sustained.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare passe på at det ikke feilinformeres.

 

C300 er ratet for random write IOPS etter kapasitet.

64GB: 15k, 128GB: 30k, 256GB: 45k

 

Siden P300 bruker SLC vil det ikke være veldig rart om alle kapasitetspunktene klarer 44.000 IOPS random write. Intels første generasjon x25-E som har vært på markedet i en god stund nå klarer jo også rundt 40.000 random write IOPS, men ikke sustained.

Ser ut som det er en kombinasjon av skrivehastighet og kontoller som begrenser IOPS.

Visker på meg som at høyere kapasitet disker har flere flash chiper og skriver til disse i paralell. kontroller samt andre faste forsinkelser(OS, hovedkort, cpu) gjør at den har 45k og ikke 60k for 256GB.

Lenke til kommentar

Er det veldig pirkete av meg å påpeke at "kilo" er et prefiks? At det skal være 44 kIOPS, ikke 44k IOPS. Akkurat som at prosessoren min er klokket til 3 GHz, ikke 3G Hz, og at Harddisken min er på 2 TB, ikke 2T bytes.

 

Svarte egentlig på dette igår men ser ut til at en moderator har slettet svaret så da legger jeg det inn pånytt.

 

Ja det virker noe analfiksert ja.

 

Til moderator:

Analfiksert er ikke et ukvemsord om dere måtte tro det.

Analfiksert er å henge seg opp i detaljer........artig at noen faktisk tok seg tid til å slette forrige svaret mitt :-)

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg var nødt til å google IOPS. Er det noen som kan forklare forskjelden på IOPS og FLOPS i 2-3 setninger eller skal jeg lese meg opp selv?

IOPS = Input/output-operasjoner per sekund. Forteller om hvor kjapp harddisken (og tilhørende båndbredde) er.

FLOPS = Flyttallsoperasjoner per sekund. Forteller hvor kjapp prosessoren (flyttallsdelen, og tilhørende båndbredde) er.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Man kan regne IOPS fra andre ting enn bare disk også.

 

IOPS = (1/accesstime)*parallelle forespørsler.

*Merk accesstime er en variabel. Dette gjelder ved en gitt block størrelse, les/skriv forhold, og tilfeldig eller sekvensielt tilgangsmønster (eller en blanding), og utestående forespørsler.

Om ingen av disse spesifiseres snakker man normalt om 4KB block, 100% random access pattern, 100% read/write, QD 1 eller 32 (QD = Queue Depth, kø lengde. Om enheten støtter NCQ (Native Command Queue) blir køen besvart i parallell når det er mulig).

 

 

I følge info jeg har funnet andre steder er korrekt IOPS specs for P300 44.000 random read, 16.000 random write. Jeg vil da regne med disse er sustained.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...