Gå til innhold

Følgefokus til speilrefleks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Autofokus på et speilreflekskamera byr på flere problemer når man skal filme, fordi speilet må vippes opp for at kameraet skal kunne fokusere.

Det er ikke helt riktig. Det finnes to typer autofokus (AF) i speilrefleks: fasebasert og kontrastbasert.

 

- Fasebasert er den typen som trenger lys fra et speil i lysgangen til objektivet. Fasebasert AF er meget rask og presis men fungerer ikke med filming siden speilet vanligvis hindrer lyset i å nå sensoren. Halvspeil er en teknisk mulig løsning, men det har noen ulemper og jeg vet ikke om det finnes i faktiske produkter.

 

- Kontrastbasert fokus fungerer med filming siden det ikke krever lys fra speilet. Det er lokal kontrast på sensoren som vurderes. Dette kan gjøres fortløpende under videoopptak, men det er en treg fokusmetode fordi fokusen må prøve og feile seg fram til riktig fokus hele tiden. (Med fasebasert fokus vet fokusen straks hvor mye og i hvilken retning objektivet må fokuseres)

 

Poenget mitt er at speilet ikke må vippes opp for å kunne fokusere. Speilet vippes opp for å kunne filme. Det betyr at filmingen setter premisser for hvilken fokusmetode som kan brukes og at kun den trege, upresise og jagende AF-metoden brukes når speilet er vippet opp (bort fra lysgangen i objektivet).

 

Intuitfocus HF-IF1 fungerer ved å flytte hele fokusdeteksjonen ut av kameraet og kan dermed bruke fasebasert fokus. Da blir det et åpenbart spørsmål hvordan denne kalibreres mot objektivet, hvor mange fokusfelter, fokusmetode osv den bruker. Det virker som det fungerer ved å fjernstyre fokusringen manuelt fra et tommelhjul.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Intuitfocus HF-IF1 fungerer ved å flytte hele fokusdeteksjonen ut av kameraet og kan dermed bruke fasebasert fokus. Da blir det et åpenbart spørsmål hvordan denne kalibreres mot objektivet, hvor mange fokusfelter, fokusmetode osv den bruker.

Fokusdeteksjonen flyttes på sett og vis ut av kameraet, men fasebasert fokus er det nok ikke snakk om. Heller manuell fokus med motordrift, noe som på sett og vis ikke er nytt. Den eneste forskjellen fra denne og andre motordrevne følgefokus er at denne er tilpasset bruk på handtak e.l. med en hand.

Lenke til kommentar

@Simen1:

 

Ikke bare at artikkelforfatter tar feil vedrørende hvordan dSLR fokuserer, han har heller ikke forstått grunnen til at man bruker følgefokus. Profesjonell film/video blir nesten utelukkende filmet med manuelle innstillinger, ikke minst manuell fokusering. Autofokus er selv med fasebasert hakket for treg til profesjonell bruk.

 

Det er derfor objektiver som Zeiss Distagon og Planar, samt PL-mount objektivene har en fokusring med nær millimeters nøyaktighet. Nydelige objektiver å fokusere manuelt med, og man henter fokuspunktet svært raskt. Men å holde på fokusringen medfører fare for bevegelse, samt er ergonomisk kronglete. Ikke kan man bruke "puller" heller når man bruker bare fokusringen. Med følgefokus kan "puller" gjøre denne jobben - slik at fotografen kan håndtere resten uten å bry seg om fokuseringen.

 

Og Intuitfocus HF-IF1 har ikke noe autofokus, det er et rent manuelt system. Det spesielle med systemet er at selve betjeningen er flyttet vekk fra selve kameraet, til en kabelbasert fjernkontroll hvor man med et hjul og/eller knapper styrer en liten elektromotor som driver reima som fokuserer. Når man f.eks bruker steadicam kan kontrollen monteres slik at man styrer fokus enkelt med en eller to fingre. Videoen under viser systemet i bruk.

 

http://vimeo.com/9827192

 

Det finnes også langt rimeligere følgefokusystemer, rimeligste koster litt over 1 000 kr. Det er også en del fungerende gjør det selv løsninger beskrevet. Dog må det sies at de fleste fungerer bare delvis på normal dSLR optikk, da fokusgangen ofte er bare en kvart omdreining og også passelig unøyaktig (vanskelig å kalibrere).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Elegant vil jeg ikke kalle det. Med en firmware "hack" og I/O tilkoblinger skulle det i teorien være mulig å benytte den innebygde motoren i objektivet til å styre fokusen med. Ville kuttet produksjonskostnadene med minst 20%.

 

Eller er det noe jeg overser?

Lenke til kommentar

En meget interessant video-snutt det der. Det forklarer en del om hvordan profesjonelle film-folk jobber med fokus.

 

Men da dukker det opp et par spørsmål:

Kan vi vente å se nye objektiver der fokusgangen er noe mer enn en kvart omdreining?

En del objektiver har focus-by-wire mekanisme (f.eks. Olympus) - disse burde jo la seg styre (elektronisk) meget presist fra eksternt rigg? De beste USM/SWF objektivene er jo nesten lydløse, så støy burde ikke være et problem?

Lenke til kommentar

Jeg la til slutt merke til at det var manuell fjernstyrt fokus med servo. Merkelig at det skal koste 24 000 kr når det er en så simpel konstruksjon.

 

Det hele kunne vært løst med noe så enkelt som bremsewire i hylse, der hylsa er festet til objektivkroppen og wiren til fokusringen. I andre enden kan man enten ha et hjul direkte koblet til wiren på samme måte eller via et tannhjul som gjør det lettere å finfokusere. Så kunne man plassert dette der man selv ville.

 

Ellers så lurer jeg på om det finnes noe AF-system for profesjonelle film/TV-kamera som viser fokusavstand visuelt oppå bildet fra søkeren. F.eks som et farget topografisk kart over et sort hvitt søkerbilde. Det hadde vært et genialt hjelpemiddel for presis manuell fokusering.

Lenke til kommentar

En meget interessant video-snutt det der. Det forklarer en del om hvordan profesjonelle film-folk jobber med fokus.

 

Men da dukker det opp et par spørsmål:

Kan vi vente å se nye objektiver der fokusgangen er noe mer enn en kvart omdreining?

En del objektiver har focus-by-wire mekanisme (f.eks. Olympus) - disse burde jo la seg styre (elektronisk) meget presist fra eksternt rigg? De beste USM/SWF objektivene er jo nesten lydløse, så støy burde ikke være et problem?

Har jo vært en del rykter om at Canon kommer til å lage en sak som lar oss gjøre nettopp det, kanskje noe i sammenheng med hybridkameraet det går rykter om?

 

Canon vil vel helst at folk skal kjøpe deres objektiver, mens mange per i dag heller velger å handle (brukte i mange tilfeller) tredjepartsobjektiver optimalisert for manuell fokus. Med en sånn sak hadde nok EOS USM-objektivene blitt mye mer attraktive.

Lenke til kommentar

Elegant vil jeg ikke kalle det. Med en firmware "hack" og I/O tilkoblinger skulle det i teorien være mulig å benytte den innebygde motoren i objektivet til å styre fokusen med. Ville kuttet produksjonskostnadene med minst 20%.

 

Eller er det noe jeg overser?

 

Støy fra fokusen på en god del objektiver - samt slarkete fokus. Men på nye og gode objektiver er dette et mindre porblem.

 

 

En meget interessant video-snutt det der. Det forklarer en del om hvordan profesjonelle film-folk jobber med fokus.

 

Men da dukker det opp et par spørsmål:

Kan vi vente å se nye objektiver der fokusgangen er noe mer enn en kvart omdreining?

En del objektiver har focus-by-wire mekanisme (f.eks. Olympus) - disse burde jo la seg styre (elektronisk) meget presist fra eksternt rigg? De beste USM/SWF objektivene er jo nesten lydløse, så støy burde ikke være et problem?

 

Som Ole_Gunnar nevner vil nok Canon komme med objektiver egnet til dette. Når de tross alt har truffet markedet så utrolig godt, så har de i realiteten ikke annet valg en å følge opp med gode objektiver egnet til bruken. Både tradisjonell manuell fokus og sikkert løsninger med manuell styring av innbygd fokusmotor.

 

For de som ønsker å prøve ut filming med manuelle objektiv med lengre enn 1/4 fokusgang - kan Samyang sin 15 og 85 mm være et alternativ. Ca 1/2 omdreining. Pris ca 2 500 kr, langt mindre enn man må betale for Zeiss Planar eller Distagon. Men også gamle manuell objektiv kan brukes. Sigma har også en 50 mm makro med noe lengre fokusgang en normalt.

 

Legger ved en test jeg gjorde av Samyang 85/1,4 på EOS 550D.

 

http://www.youtube.com/watch?v=igu0WfuXbgM

Lenke til kommentar

Men er den delen av fokusskalaen som er mellom "normal nærgrense" og 1:1 makro særlig nyttig under filming? Det er vel hovedsaklig området fra 1:10 forstørrelse til fokus på uendelig som er den mest brukte delen av fokusskalaen når man filmer og den delen av fokusgangen på makroobjektivet er vel ikke særlig mer enn 1/4 runde det heller.

 

Et gir for finjustering av fokus har nok et poeng.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Objektiver med manuell fokus har derimot rimelig lang gange - har selv to objektiver i den kategorien. :)

 

Zeiss og Voigtländer regner jeg med er de med lang gang. Ikke direkte rimelig optikk - Voigtländer Macro Apo-Lanthar 125mm F/2.5 SL Canon EF vil vel koste en 13 - 15 000 brukt. Men man får tak i en del annen Voigtländer optikk til rundt 4 500 - 5 000 kr, f.eks Voigtlander APO-LANTHAR 90mm F3.5 Close Focus Canon EF, Voigtlander ULTRON 40mm F2 f/2 SL II for Canon EF og Voigtlander COLOR SKOPAR 20mm f/3.5 EOS SL-II Canon. De to siste får dessverre ikke bare skryt på optisk kvalitet.

 

Zeiss Planar 50/1,4 må man regne med en 5 500 kr for på eBay, men ser faktisk at Japan Foto har de listet til 5 000 (uten å ha på lager). Virker faktisk som Japan Foto selger Zeiss objektiver rimeligere enn på eBay. Personlig så tror jeg nok det blir en Zeiss Planar 50/1,4 ZE og en Samyang 14/2,8 som kommer til å komplementere objektivsamlingen min først. I tillegg til Samyang 85/1,4 skulle det gi en grei dekning med lyssterk optikk til video.

Lenke til kommentar

Det er vel bare et tidsspørsmål før Canon og andre kommer med mer avanserte fokus systemer i huset for DSLR for video.

 

Hvis vi ser på fokus programmet som RED kommer med for Scarlet & Epic i løpet av høsten så får man en anelse om hvor retningen går.

 

Selv om RED ikke har røpet alle detaljer enda så kan vi grovt summere;

 

Autofokus for alle RED, Canon L & Nikon elektroniske objektiver.

 

Variabel AF Speed; Veldig nyttig når man flytter fokus under filming fra ett punkt til et annet at AF ikke "snap to" fokus men fokus overgangen er myk etter den farten man har valgt for AF.

 

Touch screen fokus med mulighet til å forhånds velge to (eller flere?) fokuspunkter og fokus skifter mellom punktene når man selv bestemmer.

 

Ansikts gjenkjenning automatisk eller prevalgt ansikt via touchscreen med ansikts følgefokus mulighet.

 

Fokus kontroll manuelt vi remote (Redmote), som blir som om man kan fokusere med det store kontroll hjulet bak på Canon kamera. (På RED med Redmote så er enheten avtakbar så den kan brukes trådløst.)

 

Mange av disse funksjonene finner man deler av på flere kamerar, så ingen av disse  funksjonene er revolusjonerende oppfinnelser.

 

Spørsmålet er bare når f.eks. Canon velger å ta dem i bruk; 60D? 5DIII? "9D?". At dette kommer er helt klart, og det (etter hvert) på kamerar som mest sannsynlig koster mindre enn det "litt klønete" systemet i artikkelen.

Lenke til kommentar

Zeiss og Voigtländer regner jeg med er de med lang gang. Ikke direkte rimelig optikk - Voigtländer Macro Apo-Lanthar 125mm F/2.5 SL Canon EF vil vel koste en 13 - 15 000 brukt. Men man får tak i en del annen Voigtländer optikk til rundt 4 500 - 5 000 kr, f.eks Voigtlander APO-LANTHAR 90mm F3.5 Close Focus Canon EF, Voigtlander ULTRON 40mm F2 f/2 SL II for Canon EF og Voigtlander COLOR SKOPAR 20mm f/3.5 EOS SL-II Canon. De to siste får dessverre ikke bare skryt på optisk kvalitet.

 

Zeiss Planar 50/1,4 må man regne med en 5 500 kr for på eBay, men ser faktisk at Japan Foto har de listet til 5 000 (uten å ha på lager). Virker faktisk som Japan Foto selger Zeiss objektiver rimeligere enn på eBay. Personlig så tror jeg nok det blir en Zeiss Planar 50/1,4 ZE og en Samyang 14/2,8 som kommer til å komplementere objektivsamlingen min først. I tillegg til Samyang 85/1,4 skulle det gi en grei dekning med lyssterk optikk til video.

Zeiss 1.4/50 og 1.4/85 er flotte objektiver, men begge performer dårlig på nærgrensen på full åpning, og har focus shift. Nedblendet er de bælskarpe og har fin bokeh. Überobjektivene fra Zeiss er Distagon 2.8/21, Makro-Planar 2/50 og Makro-Planar 2/100 - disse er bælbra på alle måter. Zeiss ZE er da også "current" objektiver i produksjon, som nok kjøpes best i butikken, i motsetning til Voigtländeren, som er et klassisk samleobjekt - produksjonen sluttet for mange år siden. ;)

 

Er du interessert i manuell fokus, fantastisk byggekvalitet og lenger fokusgang enn gjennomsnittet, så er Zeiss-objektivene verdt en kikk.

Lenke til kommentar

Nå er det særlig i området 35 - 50 mm jeg vurderer Zeiss. Rett og slett fordi det her er vanskelig å finne alternativer med ønsket manuell fokus. I og med at jeg har et APS-C kamera (550D), passer den Samyang 85/1,4 jeg har kjøpt, bra i øvre ende - faktisk et meget respektabelt objektiv til en pris av bare 2 500 kr, jf photozone.de sin test. Bevegelselengde er noe kortere en på Planar 85/1,4 og inndelingen er kopi. Krevende å fokusere på Canon, da ingen indikasjon på fokuspunkter gis (Nikon mount gir vist), noe folk klager stygt over, men slik blir det når man kun har lært å fotografere med AF etc. For en som startet med 50/1,4 for 37 år siden går det greitt. Og noen fokusbom må man bare ta med i beregningen.

 

Skal jeg ha noe med lengre brennvidde må jeg nok over på IS objektiv.

 

I nedre område vurderer jeg Samyang 14/2,8 til kr 2 800, som photozone.de gir bra skussmål.

 

Har så vidt prøvd Zeiss Planar 50/1,4 - Distagon og Macro-Planar blir nok hakket for dyre for mitt budsjett. Så egentlig det jeg savner er at Samyang lager 35 og 50 mm med like gode egenskaper som de tre modellene de har levert til fornuftig pris.

Lenke til kommentar

Har du vurdert eldre brukt optikk? Olympus OM går på Canon EOS ved hjelp av et simpelt adapter (uten glass). Finnes vel både 50mm f/1.4 og 55(?mm) f/1.2. Nikon AIS 35mm f/1.4 og 50mm f/1.2 går også finfint på EOS med adapter.

 

God ide - har vel faktisk både et Mamiya-Sekor CS 50mm f/1.7 Lens og et M42-mount 50 mm objektiv (Pentacon 50mm f/1.8) liggende. Å finne adapter til den første er i realiten umulig, synd da dette faktisk er et meget godt objektiv selv etter dagens standard. Det andre objektivet har nok tidsånden forlat, ikke så rart når jeg tenker på prisen.

 

Men Mamyia-Sekoren kan muligens modifiseres om jeg får tak i en EF-fatning. Mener "flange to focal plane distance" på NC1000 som denne hørte til er 45,5 mm, dvs mer enn EOS sine 44 mm. Ser ellers at Nikkor AI-S 50/1,4 kan skaffes til litt over 1 000 kr.

 

PS! Vi begynner å komme et stykke utenfor trådens opprinnelige tema.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...