Gå til innhold

SSD-enheter som tåler en trøkk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vært kjekt med litt mer info.

Hvilken kontroller bruker den?

IOPS?

Hva slags Flash? (ONFI? nm produksjonsnode?)

 

Det kan også være greit å nevne at denne vil være siktet mot "embedded" markedet (pga. kombinasjon av grensesnitt og rugged), på samme måte som Silicon Drive (fra tidligere Silicon Systems, nå WD) har vært lenge. (ikke Silicon Edge, som er mot forbrukere)

 

Alle SSDer er robuste, men noe som skiller "consumer" fra "rugged" er påliteligheten av firmware, prevensjon av "silent errors", mye høyere toleranse for spenningssvingninger og temperaturer, og noe mer støtdemping internt i enheten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Alle SSDer er robuste, men noe som skiller "consumer" fra "rugged" er påliteligheten av firmware, prevensjon av "silent errors", mye høyere toleranse for spenningssvingninger og temperaturer, og noe mer støtdemping internt i enheten.

Joda, men siden enhver SSD er såpass mye mer robust enn en HDD allerede hvor er det da disse "spesielt robuste" egentlig har sitt marked ?

 

Edit;

Jeg noterer at GullLars nevner "Embedded" markedet, vil det si at disken f.eks ment for industrielle enheter etc. ?

(Altså noe vi antagelig ikke kommer til å se i nettbutkkene).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Alle SSDer bruker ECC og/eller EDC, forskjellen mellom de er styrken. Jeg ser ingenting om hvilken styrke på ECC enheten bruker, og mer interresant, hva BER og UBER er, samt estimert total skrivekapasitet (sykler * kapasitet, korrigert for write amplification og seq:random forhold)

 

Embedded markedet er alt fra biler, til industrielt maskineri, målestasjoner for forskning, etc. Det som er kjennetegnet er at det ønskes lang sikker driftstid med inget eller så lite vedlikehold som mulig (siden det ofte er dyrere enn selve enheten).

Lenke til kommentar

Skjønner det er endel folk her på forumet som har _veldig_ god peiling på SSD-enheter, men synes nesten hver eneste artikkel rundt emnet blir slaktet pga manglende info eller ikke grundig nok testing. Nå kan det kanskje være berettiget, men av en eller annen grunn forventes det ikke like stor detaljrikdom i artikler av andre type produkter? Føles til tider en smule.. elitistisk..?

 

Greit nok, det er lenge siden hw.no (tek.no) var førstesiden min men av og til kan det være greit å ta en lynvisitt. Og om hver artikkel blir tabeller med listing av "stats" som gir lite mening for oss vanlige dødelige..

Lenke til kommentar

Poenget er at en artikkel om en SSD bør inneholde info om:

Kontroller, Grensesnitt, Båndbredde, IOPS, Kapasiteter, og eventuelle spesielle særtrekk som skiller produktet ut fra konkurransen.

En artikkel som mangler dette vil være manglende i min bok, akkurat som en artikkel om CPU er manglende om den ikke nevner:

Sokkel, produksjonsnode, arkitektur (kodenavn), antall kjerner, frekvens punkter, cache størrelser, og eventuelle særtrekk (som f.eks. integrert GPU, turbofunksjon, ulåst multiplier, etc).

 

Dette er ikke for å være "elitist", men det er info som er høyst relevant for de av oss som er interresert i slikt, og vil ikke være til skade for "vanlige dødelige". Jeg kunne gjerne listet opp mer jeg har lyst til å vite som går mer detaljert inn i arkitektur og firmware, men det er urealistisk at vil komme fra andre enn produsentene eller eventuelt Anand.

 

Jeg har selv gjort en innsats de siste 2 årene for å informere folk om SSD, og tråden jeg har laget har vært ganske aktiv det siste året. Sjekk SSD-tråden på forumet. Jeg skal gå over og revidere førsteposten en av de kommende dagene, og sansynligvis legge til noen spoilere for å få det mer oversiktlig.

Lenke til kommentar

hvor mye tåler den ? en vanlig harddisk tåler en del ( og mye når den er av). det påståes at SSD i utgangspunktet tåler enda mere en en HDD.

http://www.youtube.com/results?search_query=ssd+endurance&aq=f

Det er bare å begynne å se i vei.

Et par hint (fra Samsung tror jeg):

kastet ut fra 3. etg. og landet på asfalt -> startet uten problemer

montert i malingrister og koblet til eksternt -> spilte av film uten problemer på max risting

brukt som baseball -> startet uten problemer

brukt flammen fra sveiseapparat til å brenne vekk etiketten på disken -> startet uten problemer

Kjørt over av en bil -> startet uten problemer

brukt som golfball -> dekselet åpnet seg og NAND brikkene løstnet fra PCB, ødelagt :p

 

EDIT: om du kjører i 100km/t og kaster en laptop med SSD i ut av bilvinduet vil laptoppen knuses i biter mens SSDen vil overleve og kunne startes opp (om ikke grensesnittet knekker der det er festet i laptoppen).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

hvor mye tåler den ? en vanlig harddisk tåler en del ( og mye når den er av). det påståes at SSD i utgangspunktet tåler enda mere en en HDD.

http://www.youtube.c...+endurance&aq=f

Det er bare å begynne å se i vei.

Et par hint (fra Samsung tror jeg):

kastet ut fra 3. etg. og landet på asfalt -> startet uten problemer

montert i malingrister og koblet til eksternt -> spilte av film uten problemer på max risting

brukt som baseball -> startet uten problemer

brukt flammen fra sveiseapparat til å brenne vekk etiketten på disken -> startet uten problemer

Kjørt over av en bil -> startet uten problemer

brukt som golfball -> dekselet åpnet seg og NAND brikkene løstnet fra PCB, ødelagt :p

 

EDIT: om du kjører i 100km/t og kaster en laptop med SSD i ut av bilvinduet vil laptoppen knuses i biter mens SSDen vil overleve og kunne startes opp (om ikke grensesnittet knekker der det er festet i laptoppen).

jeg hadde noen problemer med å få videoene til spille utten bufringsom ødelegger for gangen i avspillingen

Lenke til kommentar

Kort forklart:

En vanelig HD(magnetdisk) er noen roterende skiver av noe metal, som spinner rundt.

En SSD er noe mer lignende RAM brikker, altså ingen bevegbare deler.

HD er sårbar PGA platene, vis de såvidt flytter seg opp eller ned blir de omtrent ødelagt(? poenget er at det ikke er bra).

 

 

den informasjon sitter jeg inne med. derimot så virker det lit merkelig at dette plast materialet som minnebrikker for det meste består av ( med utakt av materialet som holder informasjon ) skal tåle så mye mere varme en metalldelen som en Harddisk består av. nå må det sies at metaller kan bli mykere og dermed deformert hvis det blir varmt. så ledes så viste ikke disse videoene noen brann i noen av diskene. en vanlig harddisk kan forsatt holde på informasjon selv om den har blir brent. det må likevel spesial utstyr til for å lese denne informasjonen. med tanke på at an SSd disk består av minnebrikker så er jeg litt skeptisk til at den har noen større sjanse til å bevare informasjonen ved an brann i forhold til vanlig HDD, heller tvert i mot .

Lenke til kommentar

Ved brann hvor disken blir utsatt for 500C++ i over en time vil nokk en HDD holde bedre på informasjonen, men fra mekanisk stress og slag tåler SSDer mange ganger mer.

 

For å ødelegge en SSD med slag må du slå så hardt at NAND brikkene løstner fra PCB, eller at dekselet blir deformert og knuser en av NAND pakkene. Dette skjer typisk ikke av å bruke SSDen som baseball, kaste den ut av 3. etg, bil kollisjon, etc. Men kan skje ved ekstreme impulser, som å bli slått som en golfball, skutt med pistol/gevær, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...