Gå til innhold

Vifteløst fra Thermalright


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HR-02 trenger ingen kjølevifte for å holde en Core i7-prosessor på anstendig temperatur.

Er det fakta eller bløff? Hvilke anstendige temperaturer kan man forvente uten kjølevifte? Gjelder det bare mobilversjonene av i7 eller mener Thermalright at man skal få anstendige temperaturer med desktop i7 uten vifte også?

 

Vifte i bakkant av kabinettet er selvsagt vifte det også.

Lenke til kommentar

Svært interessant dette. Da jeg oppgraderte to PCer for en tid tilbake fant jeg ingen "passive" kjølere i5 eller i7 som var tilgjengelig. Skjønt passiv og passiv, dette fungerer fint ved lav CPU load, men spill og tunge programmer kan gi problemer. Det kan sikkert også være en risk å la en passiv kjølt CPU stå på når den ikke brukes da programmer kan henge og bruke 100% CPU load, og gi overoppheting.

Derfor vil jeg anbefale en støysvak 120mm vifte rundt 7dB, som f. eks. Noctua NF-S12B ULN.

 

I PCene jeg oppgraderte valgte jeg AMD Phenom II X4 965 125W med Thermalright ULTRA120 Extreme kjøler. Dette gikk fint men temperaturen gikk mye opp og ned, ca. 30 grader ved lav CPU load og litt over 70 grader ved max. Siden temperaturen gikk mye opp og ned valgte jeg nevnte vifte (som ikke høres) og fikk da en temperatur som er mere stabil fra 26 til 40 grader.

Også støv og skitt som samler seg over tid gjør at det kjøles dårligere, merk alle som røyker inne at dette legger belegg på kjølere og vifte og reduserer kjølingen.

 

Merk at vedlagte kjølere både fra AMD og Intel er mye mer støysvake enn tidligere så prøv gjerne denne først (husk å sette opp viftestyring i bios) før du kjøper dyr kjøler og vifte !

Lenke til kommentar

At det er en kjøler laget spesielt egnet/tilpasset for bruk uten påmontert vifte er utenfor all tvil.

 

Den slår Thermalright Ultra 120 Extreme med over 36 grader under load med en QX9650 overklokket til 3.8ghz (begge testet uten vifte påmontert)

HR-02 57 grader

U120E 93 grader

 

http://en.expreview.com/2010/07/17/fanless-design-for-low-noise-operation—hr-02-review/8204.html/6

Lenke til kommentar
Er det fakta eller bløff? Hvilke anstendige temperaturer kan man forvente uten kjølevifte? Gjelder det bare mobilversjonene av i7 eller mener Thermalright at man skal få anstendige temperaturer med desktop i7 uten vifte også?

 

Kjører en 920 passivt nå med TRUE kjøler. 1 stk 14cm på ca 6-700 rpm inn og en ut, har passivt 5770 i samme kabinett.

 

grunnen til at dette går er at som vanlig får intel prosessorene alt for mye Vcore.

post-70872-1280915589,4589_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Er det fakta eller bløff? Hvilke anstendige temperaturer kan man forvente uten kjølevifte? Gjelder det bare mobilversjonene av i7 eller mener Thermalright at man skal få anstendige temperaturer med desktop i7 uten vifte også?
Kjører en 920 passivt nå med TRUE kjøler. 1 stk 14cm på ca 6-700 rpm inn og en ut, har passivt 5770 i samme kabinett.

Det står uten vifte og jeg tar de på ordet. Lurer på hvor anstendige temperaturene blir uten vifte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
HR-02 trenger ingen kjølevifte for å holde en Core i7-prosessor på anstendig temperatur.

Er det fakta eller bløff? Hvilke anstendige temperaturer kan man forvente uten kjølevifte? Gjelder det bare mobilversjonene av i7 eller mener Thermalright at man skal få anstendige temperaturer med desktop i7 uten vifte også?

 

Vifte i bakkant av kabinettet er selvsagt vifte det også.

De regner med å utnytte den ja. Har en scythe ninja kjøler selv hvor cpu vifta stoppet, merket det ikke da vifte bak og psu vifta ga nok luft.

Lenke til kommentar
Er det fakta eller bløff? Hvilke anstendige temperaturer kan man forvente uten kjølevifte? Gjelder det bare mobilversjonene av i7 eller mener Thermalright at man skal få anstendige temperaturer med desktop i7 uten vifte også?
Kjører en 920 passivt nå med TRUE kjøler. 1 stk 14cm på ca 6-700 rpm inn og en ut, har passivt 5770 i samme kabinett.

Det står uten vifte og jeg tar de på ordet. Lurer på hvor anstendige temperaturene blir uten vifte.

 

Ikke anstendige i det hele tatt. Sjekk testoppsettet her: http://en.expreview.com/2010/07/17/fanless-design-for-low-noise-operation—hr-02-review/8204.html/4

 

og sjekk den nederste grafen her:

http://en.expreview.com/2010/07/17/fanless-design-for-low-noise-operation—hr-02-review/8204.html/6

 

så blir det hele litt mer forståelig. "No fan" betyr altså at kjøleren er montert klin oppi en 120mm vifte i bakkant av kabinettet. Når kjøleren står 5 cm unna vifta passerer vi 90 grader.

 

-Krei

Lenke til kommentar

Har en PII 940 BE kjørende på en HR-02 (som for øvrig er en eldgammel kjøler), den går på 3300MHz med en Noctua-vifte kjørende på 700RPM. Dette er med åpent bZerk-kabinett (dvs. ingen kabinettvifter). Rimelig kjølige greier. Holder seg under 50 grader.

 

Har også kjørt samme prosessor og kjøler stock uten kabinett overhodet, helt uten vifter.

Lenke til kommentar
Er det fakta eller bløff? Hvilke anstendige temperaturer kan man forvente uten kjølevifte? Gjelder det bare mobilversjonene av i7 eller mener Thermalright at man skal få anstendige temperaturer med desktop i7 uten vifte også?
Kjører en 920 passivt nå med TRUE kjøler. 1 stk 14cm på ca 6-700 rpm inn og en ut, har passivt 5770 i samme kabinett.
Det står uten vifte og jeg tar de på ordet. Lurer på hvor anstendige temperaturene blir uten vifte.
Ikke anstendige i det hele tatt. Sjekk testoppsettet her: http://en.expreview.com/2010/07/17/fanless-design-for-low-noise-operation—hr-02-review/8204.html/4

 

og sjekk den nederste grafen her:

http://en.expreview.com/2010/07/17/fanless-design-for-low-noise-operation—hr-02-review/8204.html/6

 

så blir det hele litt mer forståelig. "No fan" betyr altså at kjøleren er montert klin oppi en 120mm vifte i bakkant av kabinettet. Når kjøleren står 5 cm unna vifta passerer vi 90 grader. -Krei

Takk! Det var det jeg hadde sett for meg og irritert meg over en rekke ganger tidligere. Å kalle det vifteløst blir som å taue en syklist etter en bil i 60 km/t og syklisten skryter at hvor raskt han sykler i oppoverbakke uten å svette. Med andre ord svada og misbruk av ordet vifteløst og "uten vifte".

Lenke til kommentar

Takk! Det var det jeg hadde sett for meg og irritert meg over en rekke ganger tidligere. Å kalle det vifteløst blir som å taue en syklist etter en bil i 60 km/t og syklisten skryter at hvor raskt han sykler i oppoverbakke uten å svette. Med andre ord svada og misbruk av ordet vifteløst og "uten vifte".

 

Er så enig!

Nå må folk og produsenter slutte med dette svadaet.

Vet om en fyr som fikk stekt cpu'en sin pga denne "svindelen".

Lenke til kommentar

Litt håpløs "sensasjons preget" konklusjon av dere to.

 

Varme i et kabinett vil bare akkumuleres uten utsug av omgivelses temperert luft inni der og cpu temperatur vil bare stige og stige.

Samme effekt får man også f.eks med passivt kjølte grafikk kort det , prøv grafikk kort uten vifte i et tower kabinett uten kabinett vifter.

Lenke til kommentar

Hele poenget med denne kjøleren er nøyaktig at den er vifteløs, men er konstruert slik at når den monteres legger den kjølefinnene i nærheten av vifter som allerede er på plass i de fleste kabinetter enten bak eller i topp.

 

Spennende synes nå jeg da spesielt vifter i toppen av kabinetter har en tendens til være 14/20cm som vil gi bra luftflyt selv på lavt turtall.

Lenke til kommentar

Enig med syar2003 og Locklear. I tillegg må det også nevnes at kabinettvifter faktisk lager langt mindre resonans enn cpu-vifter, siden cpu-vifter kan få hovedkortkortet til å resonnere. Det er i hvert fall min erfaring.

 

Og CAT-scan: Hva mener du med at HR-02 er en eldgammel kjøler? Det ser jo ikke ut til at den er satt i produksjon enda. Tror nok du har en annen kjøler i maskina di.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg ser jeg blandet den med HR-01 Plus, som var forgjengeren.

 

Samme størrelse på mellomrommet mellom finnene, men 02 er nok en hel del større.

 

Veldig fornøyd med 01-varianten, så om denne er enda bedre, så har man ikke mye å klage på. Har en Noctua NF-S12B såvidt putrende på den, og Phenom II-en min synes det er helt fint på 3,4GHz nå på sommeren. Hadde ikke serveren min hatt et så gammel hovedkort/CPU som den har hadde jeg nok vurdert å slenge inn en slik.

Lenke til kommentar
Hele poenget med denne kjøleren er nøyaktig at den er vifteløs, men er konstruert slik at når den monteres legger den kjølefinnene i nærheten av vifter som allerede er på plass i de fleste kabinetter enten bak eller i topp.

 

Det gjør den også fin til og bruke vifte på, passivt er vel og bra. men en noctua på 5-600rpm gjør underverker på temps

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...