Gå til innhold

SSD med både SATA og USB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ultradrive MX er basert på Jmicron 616

Jmicron's kontrollere heter JMF#, så dere mener vell JMF616?

 

Jeg var ikke klar over at det fantes en JMF616, men JMF612 og JMF618 er den nyeste JMicron generasjonen som er brukt av diverse produsenter (Western Digital, Kingston, med fler) der forskjellen mellom JMF612 og JMF618 er støtte for Toshiba flash.

Spesifikasjonene dere lister stemmer overens med JMF612/618. JMF616 kan kanskje være en mindre justering av kontrolleren?

 

Som alle JMicrons kontrollere (etter 1. gen) støtter denne native SATA 3Gbps og USB 2.0.

Lenke til kommentar

Poenget er å kunne koble den til eksternt uten noen form for adapter, dersom det skulle trengs. Du får da 30-40MB/s både les og skriv, som er greit nokk for de fleste formål du vil bruke SSDen eksternt til.

Jeg er enig i at USB3 ville vært bedre, men USB2 er fortsatt en god value-add på SSDen.

Lenke til kommentar

Poenget er å kunne koble den til eksternt uten noen form for adapter, dersom det skulle trengs. Du får da 30-40MB/s både les og skriv, som er greit nokk for de fleste formål du vil bruke SSDen eksternt til.

Jeg er enig i at USB3 ville vært bedre, men USB2 er fortsatt en god value-add på SSDen.

 

så vidt jeg vet så er det få som kobler en slik løst utenfor kabinettet.

da spørs det om ikke E-SATA hadde vært bedre ?

Lenke til kommentar

USB er genialt når man skal klone den gamle systemdisken (HDD) i den bærbare PCen over til SSDen før man bytter om disse. Det er en engangsoperasjon så det gjør ikke noe om det går litt tregt, bare det er enkelt og brukervennlig.

 

Kingston har levert SSD med SATA + USB + CD med klonewizard i over et år allerede.

Lenke til kommentar

USB er genialt når man skal klone den gamle systemdisken (HDD) i den bærbare PCen over til SSDen før man bytter om disse. Det er en engangsoperasjon så det gjør ikke noe om det går litt tregt, bare det er enkelt og brukervennlig.

 

Kingston har levert SSD med SATA + USB + CD med klonewizard i over et år allerede.

 

Så jeg kan bare kjøpe en SSD og få hele Windows partisjonen min over på SSD'en med OS, dokumenter, settings og alt mulig?

Lenke til kommentar
normalt kommer jo eksterne harddisker med eller i eget kabinett med de rette tilkoblingene .da er de også bedre beskyttet.da virker det lit merkelig at det ikke er slik til denne.

Det er ingen ekstern disk, det er en SSD ment for intern bruk. SSD tåler også veldig mye røffere behandling enn disker. Jeg kan ikke skjønne at det kan være noe problem å ikke ha noen boks rundt SSDen den ene gangen man kloner den.

 

Så jeg kan bare kjøpe en SSD og få hele Windows partisjonen min over på SSD'en med OS, dokumenter, settings og alt mulig?

Ja, så enkelt er det. Her er en av SSDene som kommer med SATA, USB og klone-CD.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

USB er genialt når man skal klone den gamle systemdisken (HDD) i den bærbare PCen over til SSDen før man bytter om disse. Det er en engangsoperasjon så det gjør ikke noe om det går litt tregt, bare det er enkelt og brukervennlig.

 

Kingston har levert SSD med SATA + USB + CD med klonewizard i over et år allerede.

 

Så jeg kan bare kjøpe en SSD og få hele Windows partisjonen min over på SSD'en med OS, dokumenter, settings og alt mulig?

Korrekt.

 

Man bør dog benytte anledningen til å rydde opp. Det kan også være lurt å foreta en repair installasjon av operativsystemet etterpå slik at det kjører optimalt mot SSD'en (Windows 7 med TRIM støtte og defragmentering samt noen andre funksjoner for normale disker deaktivert)

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

da spør jeg hvorfor det bare gjøres med SSd disker og ikke andre harddisker også ?

 

hvis man skal kone en harddisk eller overføre noen filer var det vanlig at man koblet strømmen og datakabelen til en vanlig harddisk.

denne disken ble heller ikke montert i noen kabinett siden det var bare den ene gangen man overførte filene.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

da spør jeg hvorfor det bare gjøres med SSd disker og ikke andre harddisker også ?

 

hvis man skal kone en harddisk eller overføre noen filer var det vanlig at man koblet strømmen og datakabelen til en vanlig harddisk.

denne disken ble heller ikke montert i noen kabinett siden det var bare den ene gangen man overfôrete feilene.

SSD'en trenger ingen ekstra beskyttelse da den er forseglet hele veien rundt (bortsett fra SATA kontaktene) i motsetning til de vanlige 2.5" diskene som har kretskortet i det fri. I tillegg så er nok dette et markedsføringsstunt for å få flere ikke datakyndige til å kaste seg på oppgraderingsbølgen.

Lenke til kommentar

da spør jeg hvorfor det bare gjøres med SSd disker og ikke andre harddisker også ?

 

hvis man skal kone en harddisk eller overføre noen filer var det vanlig at man koblet strømmen og datakabelen til en vanlig harddisk.

denne disken ble heller ikke montert i noen kabinett siden det var bare den ene gangen man overfôrete feilene.

SSD'en trenger ingen ekstra beskyttelse da den er forseglet hele veien rundt (bortsett fra SATA kontaktene) i motsetning til de vanlige 2.5" diskene som har kretskortet i det fri. I tillegg så er nok dette et markedsføringsstunt for å få flere ikke datakyndige til å kaste seg på oppgraderingsbølgen.

 

ja,det må være derfor.

 

normal trenger ingen datakyndige noen ekstern tilkobling for å overføre filer til en disk selv om disken er er ment til intern montering.

 

 

de gangen man trenger å flytte file bruker man nå en minnepenn eller ekstern disk ( i et eget kabinett).

 

du nevner ikke 3,5 '' disken ( sikker fordi SSD bare kommer i 2.5 '') . har de på 2,5 tommer dårligere beskyttelse av elektronikken ? så vid jeg vet så ingen intern disk beskyttelse av elektronikken

Lenke til kommentar

Bærbare PCer bruker bare 2,5" disker. Ved oppgradering fra HDD til SSD på bærbare maskiner er det ekstra kjekt å ha USB.

 

Men du har et poeng i det med enkelt oppgradering av systemdisken. Det er kanskje litt sent å starte nå med å selge oppgraderingspakker fra HDD til HDD (2,3" og 3,5"). Skulle man sette i gang noe slikt så vil man sannsynligvis gå med tap. Men fra HDD til SSD er det en mye tydeligere oppgraderingstrend.

Lenke til kommentar

Ok, folk som er litt mer interessert i data enn hvermansen, men ikke nok til at de kobler om disker, har ekstra SATA-kabler og strømkabler liggende, vet hvor man får tak i programvare for kloning og hvordan dette gjøres osv.

 

Oppgraderings-kit med USB er rett og slett en enkel og brukervennlig måte å oppgradere på for de som ikke gidder å reinstallere og koble så mye.

 

Jeg synes det er genialt, uten at jeg benytter meg av det selv. Jeg kunne godt ha anbefalt det til noen jeg kjenner som er middels datakyndige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...