Gå til innhold

Amazon rir på bølgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Northpower: OK, har ikke fulgt med nok. En kollega kjøpte nylig en kindle og den hadde visstnok ikke nettleser. Har søkt litt og ser at Kindle 2 har en meget primitiv leser, som ikke takler bilder, javascript og aktivt innhold godt. Du refererer til en webkit basert nettleser, har du testet den? I så fall hvor bra er den, hva kan den brukes til? Kanskje jeg skal vurdere en kindle likevel...

Lenke til kommentar

Hadde den bare fått nettleser, selv bare s/h, så kunne dette blitt noe. Hvis ikke er jeg redd Kindle forsvinner helt når nettbrettene kommer for fullt.

 

Som sagt, den har en simple webleser. Men det er jo ikke det den skal brukes til. Kindle er til for å lese bøker på, og den overgår alle "nettbrettene" jeg har testet på akkurat dette. Har absolutt ikke noe behov for å kunne surfe på nettet med den, utenom å kjøpe bøker. Hadde de klart å få det til like bra på et "nettbrett", så hadde jeg selvfølgelig kjøpt det, men jeg vet også at det ikke er mulig pr dags dato :) Derfor om du leser mye engelske bøker, er Kindle et meget godt valg.

Lenke til kommentar

Denne "pearl"-ordbruken (perle), får meg til å mimres en Motorola-telefon jeg brukte en gang i fortiden.

 

Den hadde ett slags reflekterende lag liggende under LCD-bokstavene. Det gjorde at det ble veldig godt å lese displayet i sollys.

Lenke til kommentar

Prisen er glimrende og etter min mening mer enn bra nok i forhold til maskinvaren man får. (Prisen kunne godt vært 200 USD). Problemet er programvaren. Den er alt for bundet på hender og føtter. Den dagen Kindle åpner opp for fritt valg av fri programvare så slår jeg til.

Lenke til kommentar

Prisen er glimrende og etter min mening mer enn bra nok i forhold til maskinvaren man får. (Prisen kunne godt vært 200 USD). Problemet er programvaren. Den er alt for bundet på hender og føtter. Den dagen Kindle åpner opp for fritt valg av fri programvare så slår jeg til.

 

Hvis ikke brettet hadde vært låst til amazon bøker hadde sikkert prisen vært en annen.

Lenke til kommentar
Hvis ikke brettet hadde vært låst til amazon bøker hadde sikkert prisen vært en annen.

Låst? Du kan legge inn pdf'er og txt filer på den om du vil. Native formatet er og kjent nok til at det er lett som bare det å konvertere til (sjekk f.eks. Calibre)

 

Jeg vil tro at hw er subsidiert, og at de skal ta inn kosten på salg av bøker via sin egen nettbutikk. Hvorfor har de f.eks ikke støtte for epub? Kjenner til Calibre. Har lagt inn bestilling på K3 selv :)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at hw er subsidiert, og at de skal ta inn kosten på salg av bøker via sin egen nettbutikk. Hvorfor har de f.eks ikke støtte for epub? Kjenner til Calibre. Har lagt inn bestilling på K3 selv :)

Spørsmålet er vel heller hvorfor de skulle bry seg med å lage støtte for format x eller y. Alt koster penger, og med mindre de vil selge flere enheter ved å støtte alskens formater har det ikke noe for seg. Det er veldig begrenset med muligheter for å kjøpe DRM frie ebøker, og mye av Kindle sin "sjarm" er akkurat den smertefrie tilgangen til bøker via Amazon. Så lenge de har støtte for et format det er enkelt å konvertere til, har vi valgfriheten dersom vi ønsker den (ironisk nok bruker jeg muligheten hovedsakelig til å legge inn bøker Amazon har, men som de ikke får lov til å selge til oss i Europa).

 

Hvorvidt de selger den til under kost vet neppe andre enn Amazon selv. De har jo solgt den for en ganske så høy pris helt siden lansering, og kun nylig kuttet prisen. Jeg ser ikke bort fra at de har tjent ganske godt på hardwaret frem til nå. Og muligens fremdeles, med tanke på at de garantert har klart å kutte produksjonskostnadene en del siden de startet opp.

 

Men, dette får jo ikke blitt annet enn spekulasjon. Selv har jeg en DX og har bestilt en K3, så får vi heller nyte å lese bøker og la investorer spekulere. For oss har det vel fint lite å si så lenge Amazon er fornøyd nok til å fortsette med Kindle og ebøker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...