Gå til innhold

Sniktitt: Panasonic LX5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende kamera.. Men jeg venter forysatt på en ordentlig test av Cananon S90. Har snart ventet et år! Sniktitten ble sluppet september 2009. Nå må Akam snart få ut fingern. Jeg skjønner at man ikke har tid til å teste alle kameraer som blir sluppet, men Akam henviser til Canon S90 rett som det er, uten at det foreligger noen ordentlig test. Kom igjen!

Lenke til kommentar

Nå er det også et verdig alternativ på markedet til LX3#; <b>Samsung EX1</b>, som i min erfaring er mye bedre å bruke/betjene enn LX3.

 

Så får vi håpe, for Panasonics del, og de som sikter på på LX5, at gapet er minsket på det punktet. Det kan se ut som om de i alle fall har gjort <i>noe</i> med deler av problemet ...

Lenke til kommentar

Hva er blendertallet på 60mm-ekvivalent brennvidde? Hvis det er f/2,8, så er det jo ikke akkurat noe tap at blendertall på 90mm-ekvivalent er f/3,3...

 

Og er bærevesken som er avbildet den samme som til LX3? I så fall kan det jo nesten være litt fristende å oppgradere, selv om jeg egentlig ikke føler noe stort behov for det.

 

EDIT: Tydeligvis ikke, de har i hvert fall forskjellige varenummer på Panasonic sin webside.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Hadde Samsung EX1 hatt litt bedre videooppløsning, hadde jeg nok kjøpt det, imponerende kvalitetsfølelse må jeg si, og den flippbar skjermen er også utmerket. Panasonicen har (i alle fall tidligere hatt) kjipe menyer og er overpriset etter min mening. Ellers så hadde det vært alle tiders om Canon hadde "tatt til fornuft" og gjenopplivet powershot A serien :love: eh, nok drømming nå

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag da jeg aldri har holdt Samsung EX1 i henda. Men jeg stusser litt når folk klager over tungvint meny i LX3. Kan dem ha satt seg inn i bruk av joystick'n?

 

Om jeg snurrer hjulet på AI, S, A, M eller P så foretar jeg resten av ønskede innstillinger med joystick'n og eventuelt en og annen knapp. For flytting av focus, eksponeringskompensasjon, tidsutløser etc er det egne knapper.

 

Tok akkurat en ringerunde til to bekjente som også har LX3, det vil si, han ene har Leica utgaven. Nei, de kunne heller ikke huske sist de var inne i hovedmenyen og rotet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Samsung EX1 i et par dager før jeg returnerte det. Klarte ikke bli helt venn med det kameraet dessverre. Brukervennligheten var noe av det jeg ikke likte, i tillegg til den litt for store størrelsen og den ræva jpg konverteringen.

 

Har tidligere hatt Canon S90 og var strålende fornøyd med det, noe lommetyven som stjal det sikkert også er.

 

Har testet LX3 et par ganger og likte det, så LX5 virker interessant og skal ikke se bort ifra at jeg må prøve ut den og. At størrelsen er mer lik S90 er veldig positivt!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

LX5 er omtalt som det ypperste blant kompaktkameraer akkurat nå. Den har i likehet med Canons S95 "bare" 10 Mpx, men "alle" sier at antall megapixler er ikke alt med hensyn til bildekvalitet. Mulig det. Min konklusjon etter å ha prøvd LX5 og sammenlignet med min IXUS 130 er at flott utseende, berømt navn på optikken, litt større CCD, og en høy pris i alle fall ikke har noen vesentlig betydning for bildekvaliteten. Skjønner ikke hvorfor dette og andre "high end" kompakter hauses så opp. De er faktisk ikke så veldig mye bedre enn billigere kompakter. Forskjellen er at de har mer imponerende spesifikasjoner og noen ekstra funksjoner som de fleste "knipse bilder"-fotografer sjelden eller aldri bruker likevel.

 

Derimot betyr faktisk antall pixler en hel del. Det gir en synlig forskjell med hensyn til oppløsning og detaljer i bildene. Det sies at jo flere pixler, dess mere støy blir det i bildene. Selv i svak belysning kan jeg ikke se at det er mindre støy i bilder (JPG-format) tatt med LX5 enn i bilder tatt med IXUS 130 på ISO 1600. Derimot greier IXUS'en å gjengi små detaljer som synes på max forstørring, mens disse detaljene ikke synes i bilder tatt med LX5 av samme motiv, i samme belysning og samme avstand og brennvidde. Eneste forklaringen jeg kan finne på det er at IXUSEN har flere pixler. Støy er egentlig ikke et så stort problem tross alt, antall pixler er viktigere for resultatet enn størrelsen på pixlene - når sensoren har omtrent samme størrelse. Bilder tatt med min SLR Nikon D60 gir riktig nok bedre bilder og oppløsning tross "bare" 10 Mpix, men den har til gjengjeld en vesentlig større CCD.

 

LX5 kan skryte på seg et objektiv med bedre lysstyrke (f 2.0) sammenlignet med IXUS 130 (f.2.8) på full åpning. Det trenger virkelig LX5, for optisk bildestabilisering på IXUS'en overgår den samme på LX5. Bilder tatt på frihånd i samme svake belysning og høy ISO blir alltid skarpe, mens bilder tatt med LX5 stadig viser litt uskarphet på grunn av bevegelse (jada, optisk stabilisator var aktivert).

 

LX5 har en irriterende treg og dessuten bråkete zoom, som gjør at selv om man kan bruke zoomen under filming, så er det bedre å la det være. Zoomen høres veldig bra på opptaket, men slik støy hører ikke hjemme der. Derfor er det ikke noe stort savn at zoom ikke kan benyttes under filming med IXUS 130 - eller Canon S95 for den del. Dette med den bråkete zoomen er en ergrelse også under opptak av bilder hvis man skal sjekke opptaket før neste bilde. Så snart man går over på bildevisning trekker zoomen seg tilbake til vivinkel. Så må man zoome på ny før neste bilde. På Ixusen blir objektivet stående i samme posisjon selv om man går over på bildevisning. Mindre støy, mindre stress, mindre bruk av strøm.

 

LX5 har dessuten et objektivdeksel som må tas av og på. Det er lett å miste, og om man fester det med snor til kamera, så henger det der og dinger. Irriterende. Med IXUS og S95 er objektiv beskyttelsen innebygd. Når strømmen slås av, dekkes objektivet til automatisk.

 

IXUS gir riktig nok bilder som synes å ha mindre kontrast i seg, men det fikses raskt og lett i et vanlig bildevisningsprogram med redigering. LX5 kan lagre bilder i RAW-format, men da må det behandles med dertil egnet programvare på PC. Hvor mange gidder egentlig det (?), for dette er tidkrevende. Opptak i RAW bør ikke være nødvendig annet enn for dem med profesjonelle krav til bildekvalitet, og som av den grunn bruker tid på bildebehandling i etterkant.

 

LX5 er større enn IXUS 130 og er dessuen klumpete med objektivet som stikker ut av kamerakassen, og den ligger tyngre i lommen. Også derfor er den ikke et kamera som jeg finner det fristende å ta med på tur. IXUS 130 vil fortsatt være kompakt nr. 1 i min lomme. Vil jeg ha bilder med bedre kvalitet, tar jeg heller med mitt SLR-kamera.

 

Min konklusjon: LX5 er en oppskrytt "kalkun" (for ikke å nevne Leica d-lux 5, som er samme kamera med annet navn og en rød flekk på, og som koster enda mer). Den har god batteritid, og litt bedre skarphet rundt hjørnene (som ikke synes på foto i vanlig størrelse), men det er også alt.

Endret av Sherlock125
Lenke til kommentar

IXUS gir riktig nok bilder som synes å ha mindre kontrast i seg, men det fikses raskt og lett i et vanlig bildevisningsprogram med redigering. LX5 kan lagre bilder i RAW-format, men da må det behandles med dertil egnet programvare på PC. Hvor mange gidder egentlig det (?)

Av målgruppen til LX-5, antageligvis rimelig mange.

 

Av folk som er entusiastiske nok til å faktisk henge på et fotoforum (altså dette) og gidder å svare på en poll, så var det vel sist gang noen gadd å sjekke over 50% som brukte rå eller rå+jpeg til stort sett alle bilder.

 

Og hvis du bare har sett på jpeg-bilder, så kan du ikke si at skarpere bilder skyldes flere piksler.

 

(Jeg kan ikke uttale meg om jpeg-motoren til Panas LX-kameraer, siden jeg aldri har tatt et jpeg-bilde med LX3-et mitt)

Lenke til kommentar

OK. Du har et poeng der. Jeg tar bilder bare i JPG, og siden kvaliteten på LX5 sine JPG'er så vidt jeg kan øyne IKKE er bedre enn dem jeg får med IXUS'en eller andre "amatør"-kompakter, så er den ikke prisen verdt bare av den grunn. I tillegg kommer det andre ved den som jeg ikke synes noe om. Men, små detaljer synes bedre i høy oppløsning på JPG tatt med IXUS 130, og om det ikke skyldes antallet pixler, hva er det da? Om JPG-motoren i IXUS 130 er bedre enn i LX5, så er jo det enda en ting i favør av IXUS 130 og et minus for LX5

Endret av Sherlock125
Lenke til kommentar

OK. Du har et poeng der. Jeg tar bilder bare i JPG, og siden kvaliteten på LX5 sine JPG'er så vidt jeg kan øyne IKKE er bedre enn dem jeg får med IXUS'en eller andre "amatør"-kompakter, så er den ikke prisen verdt bare av den grunn. I tillegg kommer det andre ved den som jeg ikke synes noe om. Men, små detaljer synes bedre i føy oppløsning på JPG tatt med IXUS 130, og om det ikke skyldes antallet pixler, hva er det da?

Varierende grad av oppskarping i jpeg-motoren. Optikken spiller også en rolle. Og da tenker jeg ikke bare på den optiske kvaliteten, men også at kameraene har forskjellig sensorstørrelse og derfor forskjellig reell brennvidde og fysisk blenderåpning. LX5 har 70% større sensor, og ett stopp større blenderåpning. Hvis du ikke tenker over det, så kan det gi ganske markant forskjell i skarphetsdybde. Du kan jo prøve å blende ned til f/3,5-f/4 som burde være omtrent ekvivalent med f/2,8 på ixusen (jeg gidder ikke å finregne akkurat nå) og se hva du synes om skarpheten da.

 

Om "motoren" i IXUS 130 er bedre enn i LX5, så er jo det enda en ting i favør av IXUS 130 og et minus for LX5
Hva er "bedre"? Mer oppskarping gir (tilsynelatende) skarpere og mer detaljrike bilder, men det kan også gi markante artifacts som "glorier" rundt områder med kraftige kontraster. Kameraprodusenter prioriterer forskjellig fra hverandre (og kameraer fra samme produsent innefor forskjellige segmenter kan også være designet ut fra forskjellige kriterier).

 

Og kameraet har jo også mulighet for å justere oppskarpingen av jpeg-bilder, så du kan øke den hvis du vil ha mer oppskarping. På LX-3 er det under "Film mode"-menyen, regner med at LX-5 ikke er så forskjellig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...