Gå til innhold

[Løst] Hjelp til hjemmekino komponenter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Per dags dato sitter jeg med et Logitech z-5450 anlegg som har fungert veldig bra for meg så langt. Har lenge vurdert å kjøpe et litt mer skikkelig anlegg, men økonomien har aldri vært enig. - Om den er det nå, vurderes..

 

Bruken er relativt enkel; PC (film/serier, 720p/1080p, og Spotify), XBOX (og kanskje PS3) samt vanlig TV (Viasat). Jeg er ikke noe kravstor (det kan vel nåværende anlegg reflektere) når det gjelder lyd, men ønsker å kunne høre dialogene i filmer uten at resten av byen også hører, samt at det avgir litt trykk ved action scener.

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å starte med en forsterker og et frontsett, men etter litt surfing har jeg funnet frem til denne pakken som virker som et godt tilbud. Bare en Onkyo SR-607 og Dynavoice M-65 frontsett koster 6450,- Det jeg ser på som minus med denne pakken er at 607 ikke har 1080p støtte, samt kun 2 HDMI (ut i fra min bruk iallefall) Jeg lurte derfor på om jeg skulle selge den og gå for SR-608. Da vil totalen bli ca 8000,- rundt regnet. Sub tar jeg ved en senere anledning.

 

Har jeg tatt veldig lett på lete aksjonen min, eller burde dette være en grei plass å begynne samt oppfylle mine "krav"?

 

På forhånd takk!

- bIsk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=806828&su=6D32E118-DC8D-432C-9490-C801FE09E32D

 

jeg ville ha gått for noe slikt sett fordi her har du ekstremt god lyd med fin bass og god kvalitet i lyden samt du har et hav av muligheter på forsterker så da når økonomien tilbyr seg igjen kan du utbygge med samme serie:

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=806832&su=E41FF9C1-A73C-473C-A659-0716C7C68525

 

 

Den øverste linken: Her er det da dobbel 8" høytalere som er valgt og en forsterker som er sterk og god som man kan bruke doble utganger på. det er veldig billig for et enormt bra oppsett. har det selv og spiller noe vanvittig bra. det får veldig god kritikk verden over og er noe du aldri kommer til å angre på ;)

 

Den nederste linken: Her er det da valgt dobbel 6.5" høytalere som bakhøytalere samt satelitt høytalere til veggen til side også 10" sub..

 

 

Du kan velge dette oppsettet som i øverste link med 6.5" høytalerne men da anbefales subben til da du ikke få i nærheten av den bassen som dobbel 8" gir...

 

 

 

Generelt sett så anbefaler ejg å starte med 2 store gode golvhøytalere og en sterk forsterker også kunne bygge ut senere eller kjøpe andre type anlegg for andre rom senere eller hva det måtte være. det oppsettet jeg har lagt fram her er midt i blinken for ditt bruk og det er til en veldig bra penge ;) anbefaler det veldig sterkt :)

Lenke til kommentar

@DrHawkins

Når du sier doble kanaler, snakker du om å bruke side kanalene på fronten? Forstår ikke hvorfor du kaller det en kraftig forsterker når du må bro koble for å kunne drive høyttalerne tilfredsstillende. SR-608 har 160W per kanal (dog med 6ohm) mot Yamaha som har 90 ved 8. Hvorfor er Yamaha'en kraftigere?

 

Når det gjelder høyttalerne, så er det nok bedre bass i de du foreslår, men jeg planlegger separat sub senere, og da vil det kanskje bli litt mye for naboer og slik..

 

Det må da være mye enklere å velge pakken som inneholder SR-608.

 

Frode

 

Det har du helt rett i!! =) Så ikke den.. Takk

Lenke til kommentar

man har Bi-Amp i forsterkeren

 

44205d1232306891-yamaha-rx-v663-problemer-lyden-pv_rxv663_rear.jpg

 

 

Her ser du utgangene (dette er da den jeg har men omtrent samme på den som ligger i linken jeg ga ut her) man koble inn i front A også i sorround back/Bi Amp... dette vil doble utgangseffekten

 

90 watt - 8 ohm

 

høytalerne er 6 ohm og du vil da få ca 97.5w x2 = 195Watt til hver høytaler istedenfor kun 97watt.. skjønner litt bedre nå?

 

du kan fint dra høytalerne uten dobbel kobling men du får mye bedre lydkvalitet og mye bedre lyd generelt sett ved å ta i bruk Bi-Amping..

 

du kan godt velge anna forsterker om du vil det men bi-amping er veldig kjekt da du dobler utgangs effekten til hver høytaler (97.5watt per kanal x2 = 195watt til hver høytaler..... rettere sakt = 97.5 watt til basselementer og 97.5watt til mellomtone og diskant)

 

så om du skulle velge noe anna forsterker men de høytalerne så få med bi-amping (dette finnes på de fleste yamaha forsterkere)

 

med dobbel 8" bass elementer i hver høytaler så kan du spille langt ned i nabolaget og bassen slår i magen. når jeg legger hodet ned på sofaen så dirrer synet mitt villt. heile sofaen bare dirrer og kan lett få bilder til å dette ned om man vil

 

med 6.5" eller dobbel 6.5" så vil du ikke komme i nærheten av dette. du vil høre en viss bass ja men ikke i nærheten av noe du kan føle og høre skikkelig som ved dobbel 8".... selvsagt vil dobbel10" være overlegen der igjen men de er dobbel så dyre igjen au da (sånn cirkus)

 

du får ekstremt mye lyd for pengene ved det oppsettet jeg ga...

 

jeg vet veldig godt jeg støtter og gir denne infoen til mange og er ganske gal etter disse men det er en grunn til det og. og det er nettopp fordi det er så mye for pengene og det er så bra at man vil aldri angre på det valget...

 

med sub vil 6.5" være passelig ja men du må være nøye på subben da mange gir fæl lyd (syns nå jeg)

 

du kan få sub au som jeg viste i utbyggings linken og det vil nok ikke bli mye. det spørs litt hvordan du bor og hvordan du spiller selvsagt men er du slik som drar skikkelig på volumet så bør du skifte ut forsterkeren med noe sterkere

 

da henviser jeg deg til å lese blant anna: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1235614&st=40

 

SR-608 er sikkert en bra pakke men dobbel 6.5" koster like mye som dobbel 8" anlegg. det må vel si deg at du får veldig mye for pengene ved det oppsettet jeg har linka til (og nå skjønner du vel au litt hvorfor det er en kraftig forsterker)

http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-amp

http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-wiring

det er doble utganger.. en ledning/kanal til høytalerne oppe (mellomtone og diskant) og en ledning/kanal til høytalerne nede (bass)

Lenke til kommentar

@DrHawkins

Når du sier doble kanaler, snakker du om å bruke side kanalene på fronten? Forstår ikke hvorfor du kaller det en kraftig forsterker når du må bro koble for å kunne drive høyttalerne tilfredsstillende. SR-608 har 160W per kanal (dog med 6ohm) mot Yamaha som har 90 ved 8. Hvorfor er Yamaha'en kraftigere?

 

TX-SR608 har mulighet for biamping akkurat som Yamahaen, så utifra de oppgitte effektene, er det ikke noe grunnlag for å påstå at den er svakere.

 

Frode

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det blir SR608. Den er kraftigere og etter hva jeg klarer å se dette bildet så ser det ut til at den har samme egenskapene som DrHawkins sier fordelen med Yamaha forsterkeren har.

 

Eneste da, er at prisen vil gå opp ganske godt. 4k for forsterker og over 4k for høyttalere. Dette er noe over budsjettet jeg håpte var behøvd.. Skal sende mail til komplett å se om de har noe å gå på når det gjelder prisen. Slik det er nå så blir det for dyrt og det hjelper lite å kjøpe en av komponentene.. :ermm:

 

EDIT: Mens jeg skriver, ser jeg at NetOnNet har bedre pris (selvfølgelig etter jeg har registret meg hos Komplett..) Sender mail til disse heller og ser om jeg klarer å få prisen langt nok ned. Banal logikk tilsier at 8000,- for 5 høyttalere er bedre enn 2... Skal ikke være lett. Jeg ser at Elkjøp har Yamaha høyttalerne, skal innom der i dag. Håper de står i utstilling..

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

tenker du da sammen med yamaha høytalerne? (dobbel 8")

 

hvis det så er det kroner vel verdt. du vil få et knall anlegg :) (ikke at de andre er dårlige men de yamaha høytalerne er bedre)

 

jeg betalte 10lapper for anlegget

 

Har spurt NetOnNet hvilken pris inkl frakt de kan gi meg på NS-777 og TX-SR608. Det er en combo jeg kan se for meg at blir veldig bra, men synes det blir for dyrt (dvs jeg tar meg ikke råd, sikkert verd det..) når prisen er rett under 9000,- hjemme hos meg..

 

Ser at komplett skal ha 700,- i frakt (på toppen av 8.500,-)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

700 i frakt var vell dyrt ja. har du sjekka prisguide.hardware.no?

https://prisguiden.no/produkt/28670

ser netonnet var de billigste... jeg anbefaler å gå på elkjøp hvis de har de på din lokale butikk for det er lettere å få rabatt på fysiske butikker enn nettbutikker (syns nå jeg)

 

det er er ordentlig kraftig pakke ja og det er verdt kronene :) du vil ikke angre...

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewStoreLocator-ProductStore?ProductUUID=TfcKeQuvxXwAAAEoVbMNoQGG&CatalogCategoryID=HwYKeQuv6oIAAAEn6TZ94OGk

sjekk lagerstatus ved din butikk ;)

 

slikt kan du gjøre ved mange plasser

 

jeg kjøpte mitt på Siba kvadrat

Lenke til kommentar

700 i frakt var vell dyrt ja. har du sjekka prisguide.hardware.no?

https://prisguiden.no/produkt/28670

ser netonnet var de billigste... jeg anbefaler å gå på elkjøp hvis de har de på din lokale butikk for det er lettere å få rabatt på fysiske butikker enn nettbutikker (syns nå jeg)

 

det er er ordentlig kraftig pakke ja og det er verdt kronene :) du vil ikke angre...

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewStoreLocator-ProductStore?ProductUUID=TfcKeQuvxXwAAAEoVbMNoQGG&CatalogCategoryID=HwYKeQuv6oIAAAEn6TZ94OGk

sjekk lagerstatus ved din butikk ;)

 

slikt kan du gjøre ved mange plasser

 

jeg kjøpte mitt på Siba kvadrat

 

De hadde ikke på Forus iallefall, men skal innom og se om de står i butikken (skal levere inn en TV uansett) Vet det er lettere å få rabatt i butikken, men som regel blir den ganske fort spist opp av differansen mellom fysisk og nettbutikk. Kan spørre hva de klarer å gjøre med prisen, har jobbet der, kanskje jeg enda har noen venner :w00t:

 

EDIT: Ser at Elkjøp tar 10 500,- for pakken, minst 1.500,- mer enn nettbutikkene, spørs om de klarer/vil å barbere bort den differansen ;)

 

 

EDIT2: Var innom Elkjøp nå nettopp og hørte på NS-777 på en pioneer forsterker, var ikke imponert over bassen men det kan kanskje ha noe med at Bi-amp ikke ble benyttet. Skal få høre høyttalerne på en SR508 i morgen, de hadde ikke SR608 på lager. Klarte å presse prisen ned til 8.800,- (da hadde de fremdeles 17% fortjeneste) Så det kan vurderes, skal se hva netonnet svarer.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

trolig bi-amp ikke benyttet også må du tenke på at det er svæææært rom som man skuklle hatt dobbel 15" for å høre ordentlig. er du med?

 

du har ikke slike svære rom i et hus vettu. det er ingen gjenklang i veggene eller noe slike effekter som utgjør hele bassen.

 

hør forskjell på 8" og 6.5" da ;)

 

nice du klarer å få ned prisene. bare å fortelle du har fått tilbud fra der om den prisen. hvis dere klarer å gå under det så handler jeg på stedet ;) (eller noe i den duren)

Lenke til kommentar

trolig bi-amp ikke benyttet også må du tenke på at det er svæææært rom som man skuklle hatt dobbel 15" for å høre ordentlig. er du med?

 

du har ikke slike svære rom i et hus vettu. det er ingen gjenklang i veggene eller noe slike effekter som utgjør hele bassen.

 

hør forskjell på 8" og 6.5" da ;)

 

nice du klarer å få ned prisene. bare å fortelle du har fått tilbud fra der om den prisen. hvis dere klarer å gå under det så handler jeg på stedet ;) (eller noe i den duren)

 

Jeg spurte om Bi-Amp var benyttet, og overraskende nok så virket det som at 12 åringen som jobbet der faktisk viste hva det var. Skal se om han kan koble det og opp i morgen. At det blir litt feil å sammenligne det 400kvm store rommet med min stue på 15+ forstår jeg. Kjedelig å ikke få skikkelig lydbilde..

 

Prisen skal selvsagt ned! Betaler ikke 10k for dette (som sagt, tar meg ikke råd til det) Synes at 9k5 (hans andre tilbud..) var mye. 8k8, er greit. Tror nok jeg kunne presset til 8k5, men jeg var dum.. :( Har snakket med Dustin for å se om de tar inn + sendt mail til NetOnNet for å se hva de tilbyr..

Lenke til kommentar

Banal logikk tilsier at 8000,- for 5 høyttalere er bedre enn 2... Skal ikke være lett.

 

Det er jo avhengig av om du er ute etter kvantitet eller kvalitet. Jeg hadde sagt at 8000,- for to høyttalere, er bedre enn 5 for samme pris.

 

Frode

Lenke til kommentar

bIsk0p: Hva er str på lytterommet ditt? Viktig å tilpasse høyttalernes str etter det.

 

Jeg vil tro at stuen er 15-25kvm. Det er en 75kvm leilighet med 2 soverom.. Som jeg startet tråden med, så har jeg et relativt enkelt Logitech anlegg som fyller rommet og spiller godt nok. Grunnen til at jeg ser etter nye, er at økonomien tåler det.

 

Banal logikk tilsier at 8000,- for 5 høyttalere er bedre enn 2... Skal ikke være lett.

 

Det er jo avhengig av om du er ute etter kvantitet eller kvalitet. Jeg hadde sagt at 8000,- for to høyttalere, er bedre enn 5 for samme pris.

 

Frode

 

Snakker om banal, "u-sertifisert" logikk ;) Etter hva jeg har lest, har M-65 høyttalerne fått veldig god kritikk. Hadde vært greit å fått hørt de, men det blir litt vanskelig.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil tro at stuen er 15-25kvm. Det er en 75kvm leilighet med 2 soverom.. Som jeg startet tråden med, så har jeg et relativt enkelt Logitech anlegg som fyller rommet og spiller godt nok. Grunnen til at jeg ser etter nye, er at økonomien tåler det.

 

 

Jeg vil tippe at stuen er større en 15kvm. Min leilighet er omtrent samme størrelse, og stuen min er 30kvm. I utgangspunktet ser jeg ikke de store problemene ved å velge store høyttalere til din stue. Hvis du står relativt fritt med tanke på plassering, burde det fungere bra. Siden du holder til i nærheten av Stavanger, har du kanskje mulighet til å stikke innom Resonans for å lytte på diverse kombinasjoner.

 

Frode

Lenke til kommentar

Mulig det er jeg som leser litt fort, men hva er det deres diskuterer sånn egentlig og har det noe betydning for mitt utgangspunkt? Er det noen som mener at NS-777 drevet av en SR608 er en dårlig kombinasjon eller vil dere bare motsi DrHawkins begrunnelse til hvorfor?

 

@fhl

Jeg tenker å ta turen innom Resonans og høre, men stort sett ligger prisene litt høyere enn hva jeg tenker å begynne med. Har sett på Klipsch Reference RB-61 (evt RB-81) eller Kef C3, som jeg senere vil sette som bak-høyttalere. Får se om Elkjøp klarer å imponere meg i dag :) (har alltids returretten..)

 

Når det gjelder stuen er det mulig du har rett, men TV-stuen er relativt liten i forhold til soverom og kjøkken/spise stue.

 

 

EDIT2: Fikk svar fra NetOnNet, de var ikke villig til å gjøre noe med prisen. Venter enda på svar fra Surround.no ang hva de mener i forhold til de to pakkene jeg står mellom.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Mulig det er jeg som leser litt fort, men hva er det deres diskuterer sånn egentlig og har det noe betydning for mitt utgangspunkt? Er det noen som mener at NS-777 drevet av en SR608 er en dårlig kombinasjon eller vil dere bare motsi DrHawkins begrunnelse til hvorfor?

 

@fhl

Jeg tenker å ta turen innom Resonans og høre, men stort sett ligger prisene litt høyere enn hva jeg tenker å begynne med. Har sett på Klipsch Reference RB-61 (evt RB-81) eller Kef C3, som jeg senere vil sette som bak-høyttalere. Får se om Elkjøp klarer å imponere meg i dag :) (har alltids returretten..)

 

Når det gjelder stuen er det mulig du har rett, men TV-stuen er relativt liten i forhold til soverom og kjøkken/spise stue.

 

 

 

Beklager avsporingen, jeg har ikke noe grunnlag for å si at Yamaha/Onkyo vil fungere dårlig.

 

Såvidt jeg kan se, har Elkjøp Kef C7 på lager. Den ligger i samme prisklasse som NS-777, og kan kanskje være verdt en lytt når du likevel er der. Ellers har Elkjøp hatt meget gode priser på både Kef og Yamaha på superweekend-tilbudene sine. Så hvis du ikke har det travelt, kan kanskje plukke opp noe en av de nærmeste helgene.

 

Med egen TV-stue skjønner jeg at det kan bli trangt om plassen. Jeg ser at Resonans kjører 30% på RB-61/81, så de kan vel absolutt være et alternativ.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...