Gå til innhold

Test: Siljes fotoeksperimenter, del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker bildet av CD'ene. Herlige abstrakte former. Den brune streken (hylla?) som går opp gjennom toppen av bildet midt på forstyrrer litt, men ellers er det ett likandes bilde.

 

Tips: i stedet for å tenke på nærgrense/fokusavstand med mellomringer, kan du tenke på forstørrelse. Forstørrelsen angir hvor stort ett motiv blir på brikken, dvs med 1:1-forstørring er motivet like stort som brikken. Forstørrelsen er lik lengden av mellomringene delt på brennvidden, slik at med 12mm mellomring får du 12/50 = ca 1:5, og med din fullformatsbrikke vil utsnittet (i fokusplanet) være roughly 120x180mm.

Lenke til kommentar

I stedet for å kjøpe optikk, så ville jeg eksperimentert med å holde objektivet rett vei eller bak fram, håndholdt foran kameraet, såkalt Freelensing.

 

http://flickriver.com/search/freelensing/interesting/

 

Du vil kunne få til både tilt/shift, makro og lysutblødninger som kan være verdt en kveld med eksperimenter. Og det koster ingenting.

 

Det var utrolig kult! Urdeilig bokeh! :D

 

Er forresten ikke dette omtrent det samme som lens baby gjør?

 

 

Fine makro bilder Silje! Mellomringer ble plutselig et interessant alternativ til å kjøpe et selvstendig makro objektiv.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se, skriver du ingenting om hvilke hjelpemidler du har og eventuelt brukte. Macro/nærfotografering håndholt er i beste fall en utfordring. Et stativ gjør jobben betydelig enklere, det samme gjør fokusskinner og noen klemmer/klyper til å holde blomstene i ro med. Ellers kan det også være en idé å ta med seg noen blomster innendørs for å slippe vindproblematikken.

Lenke til kommentar

Interessant. Men du må da ikke være så redd for å kjøre på med klisjeer i begynnelsen. Det handler jo om å lære seg hvordan man gjør ting, og det som er med klisjeer er at det er mange, MANGE bilder som har blitt tatt av disse, og du har derfor et mye bredere utvalg av bilder å sammenligne med, noe som kan gi deg tips i den retningen.

 

Ellers, fine konklusjoner ;)

Lenke til kommentar
Det er etter hva jeg forstår beskrevet i detalj hva som er brukt og hva som er gjort i hvert bilde, leste du i det hele tatt igjennom noe av artikkelen?

Takk for kommentar.

 

Det kan være vi både missforstår hverandre og snakker forbi hverandre, men jeg kan fortsatt ikke se hvor det jeg etterlyser er beskrevet i detalj.

 

Muligens du regner mellomringer som hjelpemidler, og det kan jeg til en viss grad være enig i, men hvis du leser resten av mitt forrige innlegg vil du se at jeg anbefaler stativ, fokusskinner og eventuelt noen klemmer til sette fast blomster i vinden. Og det var disse tingene jeg mener er hjelpemidler som vil gjøre jobben lettere, og etter nok en gjennomlesning kan jeg ikke se at noe av dette er nevnt. Og hvis det ikke er brukt, er det ikke rart at frustrasjonsnivået var høyt hvis man ikke har prøvd makro/nærfotografering før.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Anså de linjene over bildeserien som nok detaljer for å forstå hvordan bildene ble tatt, men dette kan jeg nå forstå hvorfor ikke du anså som godt nok.

 

Var ei meningen å være nesevis, skjønte bare ei hva som manglet, det var helt klart jeg som skulle ha lest igjennom en gang til =)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Anså de linjene over bildeserien som nok detaljer for å forstå hvordan bildene ble tatt, men dette kan jeg nå forstå hvorfor ikke du anså som godt nok.

 

Var ei meningen å være nesevis, skjønte bare ei hva som manglet, det var helt klart jeg som skulle ha lest igjennom en gang til =)

Joda, det kan være at dette var alt.

 

Bare det at å eksperimenter med makro/nærfoto håndholdt er uhyre vanskelig, ikke minst hvis det er første gang. Dermed antok jeg nesten at det i det minste var brukt stativ i tillegg. Og derfor jeg etterlyste opplysninger om det. :)

Lenke til kommentar

triks til blomsterbilder:

 

nøytral (mørk?) bakgrunn med 1m+ avstand fra blomsten, sidelys fra vindu, gjerne med lyse gardiner foran for å få et "mykere" lys, og en sprayflaske med vann. spray vannet over blomsten (yeah, stating the obvious) og triks deg fram med macrobilder. annet triks er å fotografere de fra andre vinkler en de vi ser dem fra til vanlig, nedenifra og opp eller i samme høyde som blomsten.

 

hva stativ angår er det bare å bli kompis med det og en form for fjernutløser med en gang

Lenke til kommentar

Jeg liker bildet av CD'ene. Herlige abstrakte former. Den brune streken (hylla?) som går opp gjennom toppen av bildet midt på forstyrrer litt, men ellers er det ett likandes bilde.

 

Tips: i stedet for å tenke på nærgrense/fokusavstand med mellomringer, kan du tenke på forstørrelse. Forstørrelsen angir hvor stort ett motiv blir på brikken, dvs med 1:1-forstørring er motivet like stort som brikken. Forstørrelsen er lik lengden av mellomringene delt på brennvidden, slik at med 12mm mellomring får du 12/50 = ca 1:5, og med din fullformatsbrikke vil utsnittet (i fokusplanet) være roughly 120x180mm.

 

Hvorfor regner du kun med mellomringen? Hvordan kan man da regne forstørrelsen på et objektiv som MP-E 65mm fra canon. Den er som nevnt 65mm men har alt fra 1x til 5x forstørrelse avhengig av fokusavstand.

Lenke til kommentar

triks til blomsterbilder:

 

nøytral (mørk?) bakgrunn med 1m+ avstand fra blomsten, sidelys fra vindu, gjerne med lyse gardiner foran for å få et "mykere" lys, og en sprayflaske med vann. spray vannet over blomsten (yeah, stating the obvious) og triks deg fram med macrobilder. annet triks er å fotografere de fra andre vinkler en de vi ser dem fra til vanlig, nedenifra og opp eller i samme høyde som blomsten.

 

hva stativ angår er det bare å bli kompis med det og en form for fjernutløser med en gang

 

Hvorfor mørk bakgrunn?

Personlig så liker jeg bakgrunn som kan gi bildet litt ekstra liv og hvis man absolutt skal ha en ensfarget bakgrunn så kan man tenke komplementærfarger istedenfor å bare tenke mørkt.

Lenke til kommentar

Hvorfor regner du kun med mellomringen? Hvordan kan man da regne forstørrelsen på et objektiv som MP-E 65mm fra canon. Den er som nevnt 65mm men har alt fra 1x til 5x forstørrelse avhengig av fokusavstand.

 

Regnestykket er gyldig ved bruk av mellomringer (og for den del makrobelg), i hvertfall med vanlige ikke-makro-objektiver. Bare prøv selv, og se...

Lenke til kommentar

Veldig morro og følge med på utviklingen Silje. Vurderer å kaste meg ut i et liknende prosjekt bare jeg får spart litt penger til nytt kamera.

 

Det er noen små feil i artikkelen:

- Søkelengen til Flikr for macro gir meg bare en feilmelding på siden dems. Vet ikke om man må være logget inn for at den skal fungere, men dersom jeg søker selv så får jeg opp mange treff.

- Bilde 7 undertekst: "Bilde i set selv ..."

 

Stå på videre :thumbup: Likte bilde av katten og cd'ene veldig godt!

Lenke til kommentar

Tips: i stedet for å tenke på nærgrense/fokusavstand med mellomringer, kan du tenke på forstørrelse. Forstørrelsen angir hvor stort ett motiv blir på brikken, dvs med 1:1-forstørring er motivet like stort som brikken.

Jeg føler behov for å presisere litt i denne anledning.

Ved 1:1-forstørring blir avbildningen av motivet, på brikken, like stort som motivet selv. Dvs. en 5mm stor flue blir også 5mm på brikken. (Jeg regner med alle forsto at ikke både en 1mm flue og en 5mm flue kan bli like stor som brikken.)

For f.eks. Canons 100mm macro f/2.8, vil forstørringen være 1:1 ved nærgrensen (ca. 30cm fra brikken), og den vil avta for lengre fokusavstander.

 

 

Forøvrig vil jeg bare bemerke at god belysning er utrolig viktig ved makrofotografering (spes. når korte lukketider er påkrevd, når motivet beveger seg).Som Silje påpekte blir dybdeskarpheten svært liten når man er svært nær motivet sitt (dette gjelder også for dedikerte makro-objektiver, ikke abre for mellomringer), og en løsning er å blende ned til f/11 eller mindre, og da trenger man ofte kunstig belysning (blitz).

Endret av sverregu
Lenke til kommentar
Som Silje påpekte blir dybdeskarpheten svært liten når man er svært nær motivet sitt (dette gjelder også for dedikerte makro-objektiver, ikke abre for mellomringer), og en løsning er å blende ned til f/11 eller mindre, og da trenger man ofte kunstig belysning (blitz).

Da er det også kjekt å påpeke at det optiske detaljnivået i bildet blir dramatisk redusert pga. diffraksjon, slik at man på et visst stadium ikke vil tjene noe mer på å bruke mindre blender.

 

Her er et gammelt forsøk på å illustrere dette:

 

http://jani.at.ifi.uio.no/tmp/IMG_4603.jpg (f/22, snaut 1 MB)

http://jani.at.ifi.uio.no/tmp/IMG_4604.jpg (f/32, snaut 1 MB)

 

En annen sak angående dette med nærgrensen er at bildeutsnittet (field of view, FOV) endrer seg.

 

Jeg laget en liten illustrasjonswebside om dette i forifjor.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...