Gå til innhold

Test: Zotac Geforce GTX460


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meh. Det ligger for nært 5850 både i pris, ytelse og effektforbruk. Helt greit for folk som må ha nVidia eller *n*x-brukere (ATi-driverstøtten for Linux er forsatt ynkelig SVJV), men ikke noe å hoppe i taket over. Jeg håper krymping av Fermi til 32nm kommer til å gi menigsfulle resultater (særlig da mye lavere temperaturer og strømforbruk).

 

Omformuleringsedit: Hvorfor er det ikke minimumsverdier for samtlige spill i testen?

Endret av lch
Lenke til kommentar

Ser nvidia har tatt grep hvor nettop det trengtes.

Nå er i alle fall kortene langt mer spennende enn hårfønerne som ble lansert.

 

Antar at det er nå vi får se en priskorrigering fra Amd så at det blir tøft for Nvidia å fortsette å konkurrere.

 

En relativ liten leif som ødelegger en hel settning, siste side :

 

nå er rette topp.
Antar det skal være nå er rettet opp ;)
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å se om viften kan byttes ut like enkelt her som på 470 GTX kortene, og forsøkt temperatur/støy målinger med en bedre brakett. Den Zotac bruker er jo _meget_ tett. Folk ser 4-5 grader i forskjell mellom standard brakett og modifisert brakett på f.eks. 480 GTX. Og opp mot 6 grader forskjell med en helt åpen 1-slot brakett (vannkjølingsbrakett på luftkjølt kort). Braketten på dette er jo mye mer restriktiv, og jeg vil derfor tro at en 1-slot brakett på dette kortet ville gjort underverker.

Lenke til kommentar

Fin test, men jeg savner noen småting:

- Minnebåndbredden i spesifikasjonstabellen (GB/s).

Effektiv minnefrekvens og minnebussbredde i bit er egentlig bare bakenforliggende detaljer.

 

1300 MHz effektivt * 256 bit / 8 bit/byte = 41 600 MByte/s = 41,6 GB/s. Men siden det ikke stemmer over ens med Wikipedia så regner jeg med at den effektive frekvensen skal være dobbelt så høy slik at minnebåndbredden blir 83,2 GB/s.

 

CrysisWarhead1920x1200_Hyereerbedre.png

 

Fant dere ut hvorfor de 6 nederste kortene her ikke klarte å kjøre dette spillet på den oppløsningen?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan dere kan mene at GTX 460 1 GB med referansekjøler er stille, når mange andre tester jeg leste hos Guru3D og Techpowerup mente at den støyet VELDIG mye i forhold til referansekjølern som brukes på 768MB versjonen. Kan dere ikke prøve å ta en test av den også? :)

Lenke til kommentar

Dette ser veldig lovende ut, hvis prisen holder seg lavere enn 5850! Jeg skulle finne en 5850 til en venn men der er det utrolig mye variasjoner. De fleste nye 5850 kommer med en ny kjøler som ikke blåser varmluft ut fra kabinetten. De få som har en "riktig" kjøler er fort oppe i 2600-3000kr klasse. Jeg håper det kommer en raskere versjon av denne kjøligere/stillegående fermi. Noe som ligger over GTX470 men under 5870 til rundt 3000kr. Da oppgraderer jeg min GTX280. Foretrekker nvidia pga physx (folding@home, photoshop cs5 mm) og har lyst å kjøpe 3D vision + samsung 2233rz :D

Lenke til kommentar

Simen1: Det er GDDR5 så den effektive frekvensen er QDR: info

 

For meg ser det ut som ytelsen til dette kortet(GTX 460 1024 MB) er omtrent ekvivalent med GTX 465, så da lurer jeg på om GTX 465 vil forsvinne eller endres på. Forøvrig ser det ut til at ytelseforskjellen mellom GTX 460 768 MB og GTX 460 1024 MB kan bli nesten større, ivertfall overraskende med tanke på at de har samme navn.

 

Det kan bli interessant om det etter hvert dukker opp en variant med alle 8 SM (384 SP) aktivert, GTX 460 har 7 SM (336 SP).

 

Som vanlig kan vi nok forvente at prisene vil synke et par hundrelapper når tilgjengeligheten blir god, og da blir dette et veldig godt kort for pengene.

 

Jeg tror dette kommer til å bli et populært kort blant mange spillere.

 

Edit: Det ser faktisk ut til at GTX 460 1024 MB har litt kraftigere GPU, muligens flere TU(56 mot 44) og bedre minnebåndbredde enn GTX 465.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Gainward har to overklokkede varianter:

GS (Golden Sample) 700 MHz GPU / 1400 MHz shader / 1800 MHz DDR

GS-GLH 800 MHz / 1600 MHz / 2000 MHz

Til sammenligning er referansen 675 MHz / 1350 MHz / 1800 MHz

 

Med 18.5% høyere GPU-klokk, så tror jeg GS-GLH vil plassere seg rett over HD 5850 og kanskje nesten opp mot GTX 470.

Lenke til kommentar

Bussbredden mot minnet er en viktig forskjell. 1024 MB har 256 bits buss [3.6 GHz * (256/8)B ~= 115 GB/s minnebåndbredde], 768 MB med 192 bits buss [3.6 GHz * (192/8)B ~= 86 GB/s minnebåndbredde]. Ellers er det kun 8 rasterenheter som skiller dem (32 vs 24).

 

Kilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...