Gå til innhold

Fikk ukjent toll-gebyr fra DHL


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har bestilt en pakke fra sverige som kostet meg 478 kr + 150 kr i frakt. Totalt: 628 kr. Dette ble sendt med DHL, pakken ankommer, 1 uke etterpå kommer faktura i posten fra dhl.

 

Importfortolling: 469 NOK

Innførsel mva: 99 NOK

Eksp.gebyr toll/moms 114 NOK.

TOTALT: 682 kr.

 

Er dette rett? For meg virker dette fullstending feil, importfortolling på 469kr?

moms 25% og eksp. gebyr er vel normalt, men den importfortollingsdelen....????

 

Aldri opplevd dette før, men er første gang jeg bruker DHL. Jeg betaler jo 50 kr mere for fakturan fra DHL enn det jeg gjorde i nettbutikken jeg bestilte produktet fra.

 

Noen som har synspunkter, eller skjønner logikken i dette?

 

mvh. kim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

synst dette var merkelig selv.

Har sendt mail til dem så får vel svar i løpet av uka..

Har også søkt litt på google og fant ut at DHL "importfortolling: 469kr" er en sum DHL tar for å fortolle en vare. Men så står det jo Eksp. gebyr 114kr på regningen, hva er forskjellen på importfortolling og eksp. gebyr da tru..?

 

Men er jo voldsomt lell at dhl skal ha 469kr for å fortolle en vare, når man allerede har betalt frakt på 150kr også.

Lenke til kommentar

1. Mva ser merkelig ut (dvs for liten) men det kan skyldes at du oppgir prisen i NOK, for å kontrollere om mva er riktig regnet ut, trenger du total sum (vare+frakt) i SEK, og datoen denne pakken ankom Norge, sjekk så på toll.no for den aktuele kursen SEK mot NOK, for så å regne ut korrekt mva. Det er verdien på innførselstidspunktet som gjelder for mva beregning, ikke hva du faktisk har betalt.

 

2. Det er ikke snakk om toll, men mva.

 

3. DHL og endel andre speditører står fritt til å ta betalt det de ønsker (spesifisert i avtale med kunde) for sine tjenester, iogmed at avsender er deres kunde, og ikke du , er det kun avsender og DHL som kan svare på om gebyrene er korrekte.

Det er kjent at privat fortolling hos mange speditører er en dyr tjeneste, posten feks har i konsesjonskravene sine å drive privatfortolling til tilnærmet kostpris. ikke for å skryte av Posten Norge AS, men man kan jo ikke skyte et firma som tar kostpris (synes forøvrig alle gebyrene er høye, men det er OT)

 

4. Forskjell på "import behandling" og "eks. gebyr" er interessant, håper du poster svar på hva de mener forskjellen er.

Logisk sett ville jeg anta at et eks gebyr er noe du får uansett (for hva ?,eller evt fordi du ikke har en tollkreditt de kan belaste og må kreve det opp) men importfortollings gebyr er når de må legge ut MVA til tollvesenet.

Hvis det stemmer viser de igrunn en motvilje mot å ha private som mottaker, og det virker litt søkt..

 

5. Gitt at mva er korrekt beregnet ref (1), og gebyrerne i henhold til avtale/leveringsvilkår med avsender (3), er fakturaen å anse som korrekt og du må betale, surt, men dog.

 

6.Neste gang, prøv å få avsender til å bruke posten i avsender landet, og ikke et kurer firma.

 

det ble ganske langt, men håper det er litt hjelp ? :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke uten videre akseptert dette kravet. Din avtale er med selger. Det er selger som har kjøpt en tjeneste av DHL. Du har heller ikke fått opplyst disse kostnadene ved bestilling.

 

Disse gebyrene er tydeligvis blitt en slags vanlig praksis hos transportselskapene. Det er noe forbrukermyndighetene burde se nærmere på.

 

Er det forresten noen som faktisk finner ut hvor disse prisene er angitt hos DHL? Jeg ser dem ikke.

Lenke til kommentar

Fått svar fra dhl, men ble ikke noe klokere.

 

Hei

 

Denne er fortollet etter papirene, men på faktura er det også gebyrer til DHL for fortollings jobben 469,-NOK som er gebyret for fortolling uansett verdi på varene også er det utleggsgebyr til DHL fordi DHL må legge ut momsen til tollvesenet for kunder som ikke har tollkreditt hos tollvesenet dette gebyret varierer utifra hvor mye DHL må legge ut og begynner på 114,-NOK.

 

Mvh DHL Express

 

v/ Jørn

 

I følge toll.no så er elektronisk vare tollfritt. Har sendt ny Mail til dhl, så får se hva skriver da.

Lenke til kommentar

Fått svar fra dhl, men ble ikke noe klokere.

 

Hei

 

Denne er fortollet etter papirene, men på faktura er det også gebyrer til DHL for fortollings jobben 469,-NOK som er gebyret for fortolling uansett verdi på varene også er det utleggsgebyr til DHL fordi DHL må legge ut momsen til tollvesenet for kunder som ikke har tollkreditt hos tollvesenet dette gebyret varierer utifra hvor mye DHL må legge ut og begynner på 114,-NOK.

 

Mvh DHL Express

 

v/ Jørn

 

I følge toll.no så er elektronisk vare tollfritt. Har sendt ny Mail til dhl, så får se hva skriver da.

Det betyr vel bare at de tar 469,- for samme jobb som Posten tar en hundrelapp for?

 

Hva med å argumentere med at du aldri har bestilt noen tjeneste fra DHL (det er det avsender som har gjort), og ihvertfall aldri akseptert denne prisen?

Lenke til kommentar

Har sendt mail til butikken i sverige.

 

etter de gebyrene så ble jo denne plutselig 400kr dyrere enn om jeg hadde kjøpt den i Norge.

Var klar over moms og event. eksp. gebyr. Men importfortolling av et produkt som er tollfritt var ikke i tankene mine engang.

 

Har ennå ikke betalt regningen, skal se hva de svarer i nettbutikk og DHL. Forfall på fakturaen er "OMGÅENDE". Men uansett etter norsk lov 14 dager.. så har litt tid.

 

Bestilte fra sverige grunnet utsolgt fra eneste selger i norge og lang leveringstid.

Lenke til kommentar

De har ikke beregnet toll, så jeg tror "fortollingsgebyr" bare er et begrep/navn på en tjeneste, uavhenging om det er mva og/eller toll på varen(e) , så ikke tillegg ordlyden der noe vekt, du ser jo selv fra første posten din at det ikke er snakk om toll.

 

Finner det forøvrig vanskelig å oppdrive en prisliste fra DHL, men utifra svaret du fikk fra DHL tolker jeg fakturaen slik :

 

Importfortolling: 469 NOK (som killeng sier, gebyret for papirarbeid/fortolling, samme som Posten tar ca 100 kr for )

Innførsel mva: 99 NOK (Mva på varen + frakt)

Eksp.gebyr toll/moms 114 NOK. (gebyr for at DHL legger ut mva til norske tollmyndigheter da de ikke har noen tollkreditt å belaste)

Lenke til kommentar

Har sett på DHL sine sider jeg også, men finner ikke prisliste.

De har vel sikkert krav på dette siden de fakturerer det, men vil gjerne få dette godt forklart av DHL før jeg betaler. Men synst alt virker litt merkelig. Først betaler man

Frakt: 150 kr så

Importfortolling 469 kr

Innførsel mva: 99 kr

Eksp. gebyr toll/moms: 114 kr

Totalt: 832 kr i fraktkostnader for en pakk jeg betale 478 kr fra sverige.

Totalt for denne pakket kom på 1310 kr, så kan man kjøpe den i norge for 650 kr inkl. frakt hadde jeg hatt tålmodighet til å vente på leveringstid. Ble dyr vente tid:P

 

Har brukt Fedex, usps, tnt, posten ++ flere ganger, men første gang jeg opplever dette. Så er det første gang jeg bruker DHL, og garantert siste gang..

Lenke til kommentar

Hvertfall tidligere hadde DHL forskjellige priser på fly- og landfrakt.

Dvs. flyfrakt har et standardgebyr på 100-200 kr, mens landfrakt koster nærmere 500 kr. nesten uansett.

 

Litt spesielt av avsender og benytte denne metoden da de må ha visst om dette (hvis de da er en butikk som selger vanligvis til utlandet).

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Jeg er i samme situasjon, kjøpte noen deler til mopeden, og fikk følgende faktura fra DHL:

 

 

Importfortolling 469 NOK

Innførsel MVA 363 NOK

Eksp.gebyr toll/moms 111 NOK

 

 

Skal ta dette med butikken jeg kjøpte dette fra, men prisen er jo helt sinnsvak. Det står jo både et ekspedisjonsgebyr for toll/moms på 111kr, som er helt fornuftig, men importfortolling 469?

 

:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...