Gå til innhold

Bærbar lyskaster og blitz i ett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som lyskaster kan lysstyrken dimmes mellom 0 og 100 prosent. Siden det er en LED-pære(50W) som sitter i Micropro’en, vil den nesten ikke generere noe varme, i motsetning til mer vanlige halogenlamper, som burde håndteres med vernehansker rett etter bruk.

Det at LED ikke skal produsere noe særlig varme sammenlignet med halogen er en myte. Myten har nok oppstått av flere grunner, men først og fremst fordi LED tradisjonelt har hatt liten lysstyrke. Og med liten lysstyrke følger det med lite effektforbruk. Sammenligner man halogen og LED med samme lysstyrke så bruker LED bare litt mindre Watt en halogen. Fra helt likt til ca 30% lavere avhengig av temperatur, om man regner med driverkretsen, type driverkrets og hvordan fargen i lyset behandles. Det er vanlig å ha et fargefilter som gir gulhvit farge fremfor den kalde og skarpe blåhvite. Dette filteret fjerner 10-20% av lysstyrken. Driverkretsen har et varmetap på ca 20% av den effekten den leverer til LEDen. Retningsstyring med reflektorer tar også litt av lyset. Alt dette bidrar til at LED faktisk ikke gir så mye mer lysutbytte per Watt enn halogen. LED med mange Watt og gulhvitt lys er svindyrt og mange velger derfor de billige løsningene med få watt og blåhvitt lys og får mye mindre lys enn det billige halogenpærer gir.

 

Nå skal jeg prøve å spore tilbake til temaet. 50 Watt LED er veldig mye. Det gir også et varmetap på rundt 40-45 Watt (resten av energien avgis som lys). Varmen må man bli kvitt for LED tåler ikke høye temperaturer særlig bra. Blir det for varmt så mister de lysstyrke og levetid. Jeg kan ikke se noen skikkelig kjøleløsning på bildet så jeg antar at 50 Watt kun gjelder blitsmodus og at videomodusen produserer mye mindre varme.

 

6 NiMH-batterier a 1,2 volt og 2700 mAh gir 19,4 Wh som igjen gir 13 Watt i 1,5 time. I videomodus gir den altså ikke mer en ca 13 Watt fra seg kontinuerlig.

 

Med litt tap i driverkrets, fargefilter (5600K) så regner jeg med at den tilsvarer lysstyrken til 1 stk halogenpære på ca 10-12 Watt. Ikke mye med andre ord.

 

Redigert:

Output 50W (tungsten equivalent)

Power Consumption 9W

Aha, dette her forklarer de altså at den gir fra seg like mye lys som en 50 Watt vanlig glødetrådpære. Det er altså ikke snakk om 50 Watt LED, men 9 Watt LED. Det gjør faktisk saken ennå dårligere. Det er ikke akkurat noen lyssterk løsning.

Lenke til kommentar

Dette ser ut som leketøy og ikke noe seriøst.

Den er laget med 5mm hvite LED (0.1W), disse har en levetid på alt fra 100-2000 timer pga ingen mulighet for seriøs kjøling.

Dersom det var power LED (1W eller mer hver) og en skikkelig kjøleløsning (vifte) kunne man øket lysstyrken og hatt levetid fra 10000-50000 timer.

 

De beste (CREE, Lumileds, Seoul, Osram, Luminus) power LED kan ha en effektivitet på over 100lm/W, og de konkurrerer med lysrør i effektivitet, ikke halogen som kun har en effektivitet på 30lm/W. Dårlige LED er dårligere enn halogen både på lysstyrke og levetid.

 

Fosfor blir brukt i alle hvite LED for å få hvitt lys fra blå halvleder, og kvaliteten bestemmer både lysstyrke, farvetemperatur og CRI (fargekvalitet).

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

For noen år siden laget jeg meg en hodelykt til grotting med 3x Cree Q5 dioder i serie (3.7V x 3), som kjøres ved 700mA. Av P = U * I ser vi at dette gir en effekt på 7.7W.

 

Hver diode gir 171.2~182.4lm ved 700mA slik at totalen blir ca 500lm.

 

Halogenpærer gir ifølge wikipedia i beste fall 30lm/W, som gir 231lm ved 7.7W, altså under halvparten av det diodene presterer.

 

Jeg har ikke regnet inn tapet i driveren, men det ligger kun på ca 10%.

 

Francis

Lenke til kommentar

Er dette også leketøy? ....

 

www.litepanels.com/lp/products/sola_led_fresnel.html

 

 

The Sola12 draws just 250 watts yet produces output equivalent to a 2000W tungsten and weighs only 14 lbs. (6.4kg).
Tilsvarende 2000w i forhold til tilsvarende 50 som det er snakk om her i artikkelen. Eeeeeh.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...