Gå til innhold

– Trojanerne er tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart at den åpne plattformen Android vil bli favoritten til virus-makere. Det kommer til å flomme over siden det absolutt null kontroll eller sjekk på Android Marked. Det er bare å legge ut. Altså et paradis for virus-makere.

 

Men det er prisen å betale for et helt åpent system, og jeg skjønner at mange sverger til iPhone der man i mye mindre grad vil ha dette problemet. Men der må man igjen leve med restriksjoner.

 

Personlig heller jeg mot iPhone etter å ha brukt Desire siden den kom. Google åpner ikke godsakene (betalingsapps) og jeg tror ikke det vil skje på leeeeenge ennå. I tillegg er virusfaren overhengende. Fra mine år med iPhone husker jeg vel ikke at jeg savnet så mye, da det finnes applikasjoner for det meste, men noe må man leve med der også.

 

Men slik det ser ut nå, vil jeg nok velge bort et fremtidig virushelvete mot et mer restriktivt system. Så får jeg heller åpne appen for å se været da..

Lenke til kommentar

Ikke mer enn noen få dager siden Google trakk skadelig programvare fra telefonene til de som hadde det installert. Fatter ikke hva dere snakker om. Det tror jeg forøvrig ikke dere gjør heller.

 

 

edit: og by the way, hvorfor whine over hvor mye virus det er på Android før det første viruset er oppdaget? Hva med å vente til .... etter - og se hvordan det blir håndtert?

 

 

*shrug*

Endret av Zappy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart at den åpne plattformen Android vil bli favoritten til virus-makere. Det kommer til å flomme over siden det absolutt null kontroll eller sjekk på Android Marked. Det er bare å legge ut. Altså et paradis for virus-makere.

 

Aye, Linux generelt, med sin idiotiske åpenhet, har det med å bli oversvømt av virus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke mer enn noen få dager siden Google trakk skadelig programvare fra telefonene til de som hadde det installert. Fatter ikke hva dere snakker om. Det tror jeg forøvrig ikke dere gjør heller.

 

 

edit: og by the way, hvorfor whine over hvor mye virus det er på Android før det første viruset er oppdaget? Hva med å vente til .... etter - og se hvordan det blir håndtert?

 

*shrug*

 

Virus er vel en ting, hva som er spyware forkledd som nyttige apps er noe annet. Gleder meg til å motta sms fra kina der de linker til de idiotiske nettstedene sine.

 

Internett trenger grenser og en grensepatrulje.

Lenke til kommentar

Helt klart at den åpne plattformen Android vil bli favoritten til virus-makere. Det kommer til å flomme over siden det absolutt null kontroll eller sjekk på Android Marked. Det er bare å legge ut. Altså et paradis for virus-makere.

 

Aye, Linux generelt, med sin idiotiske åpenhet, har det med å bli oversvømt av virus.

I motsetning til de fleste store distribusjoners pakkebrønner, ser det ikke ut til å være stort med kontroll over hva som legges til i Android Market. Synes det ville vært veldig rart om ikke Google har tenkt på dette.

 

Hvem som helst kan skrive skadelig kode uavhengig av hvilken plattform det er rettet mot. Hvor vanskelig/lett det er å få dette ut til plattformen er en annen sak.

 

Om vi ser på Linux vs. Windows her, så vil disse (om det hadde vært slik at alle kunne legge inn det de ønsket i andre distribusjoner sine pakkebrønner) vært likestilt. I Windows kan hvem som helst legge ut programvare på nettet, og alle kan laste ned og installere dette. Det er Windows sin primære metode for å installere programvare. Med pakkebrønner i Linux derimot som er den primære metoden å installere programvare på i Linux er det vanskeligere å snike inn skadelig kode i noe som er overvåket av flere der kodene også er åpne.

 

Det største problemet er at mange ser på alle distribusjoner som en fellesbetegnelse for Linux. Om jeg hadde utviklet en distribusjon og hadde en server der alle kunne gjøre de endringene de selv ønsket hadde ikke det gjort Ubuntu eller Linux Mint mindre sikkert.

 

Skal ikke si at det vil være flere som vil prøve seg på dette i fremtiden, men Linux er veldig fragmentert. Både med tanke på medfølgende programvare som har hull som kan utnyttes, og at mange har egne pakkebrønner som også vil begrense omfanget til deres brukere pakkebrønner.

Lenke til kommentar

Det er jo antall brukere av et system som bestemmer om det er attraktivt å lage virus. Mac har jo vært skånet noe, men det tar seg opp mer og mer. Iphone er jo strengt bevoktet og voksende, slik at her vil det komme mer. Android er helt åpen og rask voksende. Ergo blir det flere virus fremover. Så får vi se hva google gjør. Å dra inn Linux er jo svada siden brukerdatabasen er meget liten og består av spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Og så var det jo noe med hvem som sitter og advarer mot dette og som helt tilfeldig hadde en sikkerhetspakke og tilby.....

Vil heller ha åpenheten enn og bli fengslet av Jobs sine menn, mener og huske Symantec drev og advarte mot virus på Symbian også for noen år siden, da hadde de også tilfeldigvis noen produkter og selge, dog ble virusproblemet til og leve med den gangen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo antall brukere av et system som bestemmer om det er attraktivt å lage virus. Mac har jo vært skånet noe, men det tar seg opp mer og mer. Iphone er jo strengt bevoktet og voksende, slik at her vil det komme mer. Android er helt åpen og rask voksende. Ergo blir det flere virus fremover. Så får vi se hva google gjør. Å dra inn Linux er jo svada siden brukerdatabasen er meget liten og består av spesielt interesserte.

Android ER Linux, og blir også brukt på andre elektriske artikler enn mobiler også.

 

Her er det allikevel ikke en feil i selve systemet som gjør det usikkert, men Google sin policy på hva de slipper inn av programvare til Android Market.

 

At markedsandeler har en parallell linje med antallet som prøver å lure brukere på gitte plattformer er jo en selvfølge, et større spørsmål vil bli hvor vanskeligere det vil bli å spre slike kode på frie operativsystemer.

Lenke til kommentar

Her ser man hva vi iPhone brukere slipper! Takk, Steve Jobs!

 

Hva er det å slippe?

 

Google kan fjerne skadelig programmer fra alle android telefoner om de vil. I tillegg står det før du installerer hvert program fra market hvilke deler av telefonen det har tilgang til.

 

Som vanlig kommer det til å være noen få idioter som går på en eller annen scam, men man kommer fryktelig langt med litt god gammel fornuft. Hvis dette er "prisen" jeg må betale for å kunne installere akkurat det jeg vil på telefonen, så gjør jeg det med glede.

Lenke til kommentar

Her ser man hva vi iPhone brukere slipper! Takk, Steve Jobs!

Haha, du bør virkelig lese artikkelen det ble linket til lenger oppe. Merk særlig 2a. Svært mange iPhone-brukere har fått nummerert sitt og en g del andre data "stjålet" av en hag av ulike programmer som brukte samme statistikkverktøy. (Det var gratis å implementere - prisen var brukernes data, men de kostet jo heller ikke noe for utviklerne...)
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...