Gå til innhold

Hvert fjerde kamera uten speil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det e berre lekkert!

 

Liten størrelse, god kvalitet og ikke alt for høy pris er vel

noe mange ønsker seg. Samt muligheten til å utvide med flere objektiver

senere hvis man ønsker.

 

Personlig vil jeg bare bruke slike kamera med objektiv av liten størrelse.

Slik at man får det med seg i "lomma" eller en liten ryggsekk uten at det tar opp

for mye plass og veier for mye.

Lenke til kommentar

... "Desverre" kan ikke EVIL-kameraer måle seg med speilrefleks på bildekvalitet og hastighet på autofokus. ...

Rent teknisk ser jeg ingen grunn til at speilløse systemer ikke skal kunne måle seg med speilrefleks på bildekvalitet. Olympus satser riktignok på mindre sensorareal, men de har klart vist at de er i stand til å få mye ut av 4/3 pga godt tilpassa optikk.

 

Det som bekymrer meg er selve søkeren. Har inntrykk av at det fortsatt mangler litt før den er god nok.

Lenke til kommentar

Sony sitt NEX-3 og NEX-5 får gode kritikker for bildekvalitet, helt på høyde

med det beste av speilrefleks med samme sensorstørrelse, APS-C.

Optikken betyr såklart mye for resultatet og Sony har ikke så mye "kvalitetsoptikk"

foreløpig med den nye E-mount/kobling som disse kamera bruker. Men det kommer nok

vil jeg tro. Små fastobjektiver er det som interesserer meg mest, for nettopp

å holde størrelsen liten.

 

Poenget med disse nye relativt små speilløse systemkamera er nettopp mindre

størrelse men med like god eller nesten like god bildekvalitet som "ekte speilreflekskamera".

 

Glem ting som fokushastighet, direkte tilgang/knapper for nesten alle instillinger etc.

Det er ikke meningen at disse nye type kamera skal erstatte "ekte speilrefleks".

Man må selv finne ut hva man har behov for og hva som er best å ha med seg.

Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg er selve søkeren. Har inntrykk av at det fortsatt mangler litt før den er god nok.

Der er det en del forbedringspotensiale. Olympus sin EVF er ganske OK, det samme gjelder vel også den som er i Panasonic GH1/G2. Men den eksterne søkeren til GF1 er rimelig basic. Den er allikevel nyttig.

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke poenget med elektroniske søkere...

Den eneste grunnen til at jeg gikk for DSLR var at jeg fikk en søker hvor jeg så tvers igjennom optikken, uten å bare stirre på pixler.

Jeg vurderer selv et Sony NEX 5 (når de kommer litt ned i pris, evt. brukt), med en 16mm pancake, for bare å ha i lomma overalt

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke poenget med elektroniske søkere...

Jeg for min del ser poenget, nemlig at det er en forutsetting for at kamerahuset skal kunne bli mer kompakt.

 

Men så lenge de elektroniske søkeren ikke er like gode som en virkelig god optisk søker, føler jeg at prisen blir for høy. Det å fotografere handler for meg om å se.

 

Dette er forøvrig og viktigste grunn til at jeg drømmer litt om fullformat, at det gir bedre søker. Oppløsning og støy og sånt kommer klart i andre rekke for meg.

Lenke til kommentar

Ser mere på dette som en tilleggsløsning til speilrefleks, altså et kamera en har med dær en ikke kan eller orker dra med seg speilreflekskamera :hmm:

Enig.

 

I hvert fall der teknologien står i dag.

 

Problemet er bare at det blir kostbart med to systemer.

 

Håper at Pentax kommer med en løsning hvor pannekakene deres kan brukes fullt ut på EVIL. Men tviler egentlig på at det vil skje.

Lenke til kommentar

Hvis Nikon og Canon kommer med tilsvarende modeller så tviler jeg på

at de beholder "flange" distansen, distansen mellom sensoren og bakerste linseelement.

Den er rundt 40mm og da blir tykkelsen på kameraet unødvendig stor.

Størrelse er jo litt av hovedpoenget med disse, så man ønsker en kortere "flange" avstand.

 

Så jeg er ganske sikker på at både Canon og Nikon hvis de kommer med tilsvarende modeller

vil også da introdusere nye koblinger/mount for disse. Og adapter slik at man

kan bruke "gammel optikk" også.

 

Det gjorde f.eks Sony nå, NEX-3 og NEX-5 bruker den nye E-mount/koblingen, som har

en veldig kort flange avstand på 18mm hvis jeg husker korrekt.

Dette gjør disse kamera også veldig grei å bruke med det meste av all annen optikk, man

trenger bare å lage adapter som "bygger ut" slik at flange avstanden blir som den skal.

Altså man kan bruke Nikon F, Canon FD, Canon EF og EF-S, Leica M etc objektiver

bare man bruker disse sammen med et passende adapter.

Men typisk mister man all kommunikasjon mellom objektiv og kamerahus, så kun manuell

fokus etc.

 

Sony har et "A-mount til E-mount" adapter slik at man kan bruke optikk som man kanskje

alt har med A-mount. Sony har sagt at man kanskje skal kunne autofokusere med

slikt adapter, de holder hvis på å jobbe med det. Men virker som de ikke er helt

fornøyd ennå så lar vente på seg.

 

Personlig ønsker jeg at et slikt type kamera med objektiv å være minst mulig.

Så da bør man unngå å bruke noe adapter da disse "bygger ut".

Så f.eks for et Sony NEX kamera så får man vel minst mulig størrelse hvis man bruker

det sammen med et E-mount objektiv. Og gjerne fastoptikk og av "pannekake" typen.

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar

Hvis Nikon og Canon kommer med tilsvarende modeller så tviler jeg på

at de beholder "flange" distansen, distansen mellom sensoren og bakerste linseelement.

Den er rundt 40mm og da blir tykkelsen på kameraet unødvendig stor.

Størrelse er jo litt av hovedpoenget med disse, så man ønsker en kortere "flange" avstand.

 

Godt poeng. dette er grunnen til at jeg tviler på at et slikt kamera vil komme.

 

Men det er lov å håpe, for det finnes en mulighet for en praktisk løsning på problemet. Nemlig en teleskopisk bajonett.

Lenke til kommentar
Tror ikke dette er kroken på døra for speilrefleksen helt enda.

På ingen måte. Økningen vi ser i artikkelen tror jeg går lite på bekostning av speilrefleks. Dvs. speilrefleks tipper jeg ligger ganske stabilt i omsetning (og kanskje en liten nedgang i antall), mens de speilløse systemkameraene i hovedsak kommer i tillegg til DSLR-markedet.

 

Ser mere på dette som en tilleggsløsning til speilrefleks, altså et kamera en har med dær en ikke kan eller orker dra med seg speilreflekskamera :hmm:

Jeg ser på de speilløse systemkameraene litt som "konekameraer" og lette turkamera til begge kjønn med større krav og ambisjoner enn kompaktkamera-brukerne.

 

Jeg kunne godt tenkt meg et speilløst kamera til turbruk, som kona kan få låne når jeg bruker speilrefleksen.

 

Ambisjonsnivå føler jeg avhenger av brikkestørrelse. Jeg ser ikke bort i fra at Canon, Nikon, Pentax eller flere av de kommer med to ulike brikkestørrelser til sine speilløse systemer. F.eks APS-C som største format og noe vesentlig mindre som f.eks 3x crop-faktor.

Lenke til kommentar
Ambisjonsnivå føler jeg avhenger av brikkestørrelse. Jeg ser ikke bort i fra at Canon, Nikon, Pentax eller flere av de kommer med to ulike brikkestørrelser til sine speilløse systemer. F.eks APS-C som største format og noe vesentlig mindre som f.eks 3x crop-faktor.
Vesentlig mindre brikke, men større enn de bittesmå point-and-shoot brikkene, hadde vært veldig interessant, hvis det innebar enda mindre kameraer & objektiver. Sony sine første kameraer har jo gedigne linser i forhold til huset.

 

En ting som jeg lurer på er om folk som kjøper de speilløse for tiden ikke irriterer seg over de støyende lukkerne de kameraene har.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...