Gå til innhold

Test: Fujfilm FinePix HS10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte dette fra en nettbutikk forrige uke. Fikk veldig mørke bilder. Brukte angrefristen på det og kjøpte et til fra en annen nettbutikk, og det var mye bedre.

 

Det var interessant, vi tester nesten aldri mer enn ett kamera av en type. Vårt testeksemplar hadde ikke noe problem med mørke bilder, selv om det ga litt mørkere enn for Nikon P100 som jeg testet samtidig. I de tilfellene det var forskjell var det stort sett HS10 som ga best resultat.

Lenke til kommentar

Hvilken nettbutikk bør jeg kjøpe av/ikke kjøpe av ut i fra det du opplevde nor50?

Og i tillegg til at Panasonic FZ38 har "bare" 18xzoom så mener jeg å ha lest at den ikke har zoom under filming???!! Det ser jeg på som en ulempe selv om billedkvaliteten er bedre.

Lenke til kommentar

Hvilken nettbutikk bør jeg kjøpe av/ikke kjøpe av ut i fra det du opplevde nor50?

Og i tillegg til at Panasonic FZ38 har "bare" 18xzoom så mener jeg å ha lest at den ikke har zoom under filming???!! Det ser jeg på som en ulempe selv om billedkvaliteten er bedre.

 

Hvilken nettbutikk du handler fra spiller nok ingen rolle i denne sammenheng...

Lenke til kommentar

Hvilken nettbutikk bør jeg kjøpe av/ikke kjøpe av ut i fra det du opplevde nor50?

Og i tillegg til at Panasonic FZ38 har "bare" 18xzoom så mener jeg å ha lest at den ikke har zoom under filming???!! Det ser jeg på som en ulempe selv om billedkvaliteten er bedre.

 

Hvilken nettbutikk du handler fra spiller nok ingen rolle i denne sammenheng...

 

Spiller kanskje ingen rolle, men hvordan "vet" man at bildene er for mørke? Når man kjøper et kamera så går man jo ut i fra at alle er like uavhengig av hvilken butikk man kjøper på? Man kan jo også risikere å bruke angrefristen for så å handle av en annen butikk, men så oppdage at de bildene blir enda mørkere...!!??

Lenke til kommentar

Hvilken nettbutikk bør jeg kjøpe av/ikke kjøpe av ut i fra det du opplevde nor50?

Og i tillegg til at Panasonic FZ38 har "bare" 18xzoom så mener jeg å ha lest at den ikke har zoom under filming???!! Det ser jeg på som en ulempe selv om billedkvaliteten er bedre.

 

Hvilken nettbutikk du handler fra spiller nok ingen rolle i denne sammenheng...

 

Spiller kanskje ingen rolle, men hvordan "vet" man at bildene er for mørke? Når man kjøper et kamera så går man jo ut i fra at alle er like uavhengig av hvilken butikk man kjøper på? Man kan jo også risikere å bruke angrefristen for så å handle av en annen butikk, men så oppdage at de bildene blir enda mørkere...!!??

Var vel et mandagsprodukt jeg fikk, så du behøver sikkert ikke være redd for det.

Lenke til kommentar

Hvilken nettbutikk bør jeg kjøpe av/ikke kjøpe av ut i fra det du opplevde nor50?

Og i tillegg til at Panasonic FZ38 har "bare" 18xzoom så mener jeg å ha lest at den ikke har zoom under filming???!! Det ser jeg på som en ulempe selv om billedkvaliteten er bedre.

 

Hvilken nettbutikk du handler fra spiller nok ingen rolle i denne sammenheng...

 

Spiller kanskje ingen rolle, men hvordan "vet" man at bildene er for mørke? Når man kjøper et kamera så går man jo ut i fra at alle er like uavhengig av hvilken butikk man kjøper på? Man kan jo også risikere å bruke angrefristen for så å handle av en annen butikk, men så oppdage at de bildene blir enda mørkere...!!??

Var vel et mandagsprodukt jeg fikk, så du behøver sikkert ikke være redd for det.

 

Bra!! :D Da får jeg håpe at ikke jeg også får et mandagsprodukt.... Har veldig lyst på HS10! Er du fornøyd med kameraet så langt??

Lenke til kommentar

Litt smått om HS10. Det har ingen kamera i samme er klasse med hensyn til spesifikationer eller funksjoner. Du kan filme og zoome samtidig. Det lille hjulet til høyre er for endring av lukker blender, men også for endring av ISO, AF, AE ++++++++++++++ (1 knott inn, vri på det lille hjulet). Solblender sier Fuji at kommer i august (Varenr. er 5-33-036), det er samme som er på S9500/S9600 +++ !!

Kamera virker bra, men med så mange muligheter som det har er det lett å velge letteste utvei. IKKE GJØR DET, LES, PRØV OG BRUK!! Kameraet veier ca 750 gram med batterier, BRUK OPPLADBARE BATTERIER, 4 stk 2700mAh 179,00 kr hos Clas :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

RAW-formatet til HS10 støttes nå av Adobe, både i Lightroom 3 og Photoshop CS5/ACR. Med default innstillinger blir det mye mer støy i bildene (dette er normalt, standard støyfjerning er alltid ganske lav hos Adobe).

 

Støyfjerningen må altså justeres opp litt etter smak og behag, og bildene må også skarpes opp en del ekstra i forhold til JPGer med default innstillinger, dette er også som forventet.

 

Jeg har bare testet på et par bilder foreløpig, men bildekvaliteten blir bedre fra RAW og bildene ser mindre prosesserte ut. Det er de også, for Adobe gjør ikke automatisk korrigering av fortegning og feilbrytning slik som Fuji gjør på JPGene. Desverre er HS10 heller ikke støttet linsekorreksjonsfunksjonen til Adobe, det hadde vært fint å kunne skru det på som en opsjon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...