Gå til innhold

Hva var mest populært av komponenter i prisguiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vi er inne på temaet prisguiden: Hvorfor i all verden går det ikke ann i den nye prisguiden å sortere søket etter modell på skjermkort (eks Radeon 5970)? Dette gjør det veldig vanskelig når jeg vet at jeg skal ha en bestemt modell, og ønsker å bla gjennom ulike fabrikanter av den modellen.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på temaet prisguiden: Hvorfor i all verden går det ikke ann i den nye prisguiden å sortere søket etter modell på skjermkort (eks Radeon 5970)? Dette gjør det veldig vanskelig når jeg vet at jeg skal ha en bestemt modell, og ønsker å bla gjennom ulike fabrikanter av den modellen.

 

Jevnt over vil både filtreringsoppsettet og kategorioversikt få seg et realt overhal nå i sommer. Også søkemotor blir optimalisert.

 

Vil komme tråder om dette i tilbakemeldingsforumet for Prisguide (en tråd er der alt), slik at vi sammen kan itere frem en enda bedre guide :)

Lenke til kommentar

Sier kanskje litt om den nye prisguden, når artikler på hw linker til den gamle. 

 

Vet dette ikke er rette tråd for slikt, men du er virkelig inne på noe der. Jeg har sendt inn to-tre forslag på endringer i den nye prisguiden og alle har blitt effektuert. Vel og bra, men det var basisting som burde vært på plass måneder før betaslipp. Eneste måten å finne noe på er å bruke den gamle, mye mer oversiktlig både mht søkekriterier og resultat. Tidenes fadese, har resultert i at jeg søker vesentlig mindre enn tidligere. Får håpe de snart innser realiteten og lager en prisguide som er bra. Ideen er jo genial tross alt.

Lenke til kommentar
Vil komme tråder om dette i tilbakemeldingsforumet for Prisguide (en tråd er der alt), slik at vi sammen kan itere frem en enda bedre guide :)

Tja, si det. Det blir ofte mye støy og lite ull av slike demokratiske tråder, der kreti og pleti kan få sagt sine meninger. Dog kan man få så mange tilbakemeldinger at man kan trekke ut likhetspunkter som mange nevner, og dermed få en viss anelse om hvilken vei man bør gå, men det blir ofte mer tilfeldigheter enn kvalifiserte valg som gjøres.

 

Et eksempel på dette, er at man inntil nylig måtte lete seg gjennom tre-fire skjermbilder for å finne hovedkort i den nye Prisguiden. Nå ser jeg at dere har fått på plass en lenke til "Interne komponenter" ganske høyt plassert, men slik var det vel ikke når Prisguiden kom i versjon 2.0. Og det er ganske utrolig! Som vi alle vet, og som dere selv rapporterer i denne artikkelen, så er det interne komponenter folk søker mest etter. "Klær og mote", "Skjønnhet og velvære" og "Barnerom" er nok folk her mindre opptatt av ...

 

Filtreringskriteriene er et annet kapittel - mange produkter, også helt nye, vises ikke i søkeresultatet når man bruker filter. Det gjør Prisguiden lite brukervennlig, når man tvinges til å bla seg gjennom side etter side med lignende produkter som man ikke er interessert i.

 

Det er mange, mange, mange andre ting også. Så jeg synes den nye Prisguiden bærer preg av å være et resultat av fingeren-i-lufta-metoden. Det er rett og slett dårlig arbeid!

 

Spør heller noen som har greie på slikt før dere lanserer noe nytt (og nei, jeg mener ikke meg selv). Det er lov å kalle prisguiden beta.prisguide.no og la den gamle være, f.eks.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på temaet prisguiden: Hvorfor i all verden går det ikke ann i den nye prisguiden å sortere søket etter modell på skjermkort (eks Radeon 5970)? Dette gjør det veldig vanskelig når jeg vet at jeg skal ha en bestemt modell, og ønsker å bla gjennom ulike fabrikanter av den modellen.

Sånn mener du?

Stilig! Bare synd at "laveste pris" ikke stemmer bare stemmer for én (!!!) av de første 5 når man klikker på "butikker"-linken... Hva skjer med det??? :dontgetit:

 

Prisguide har virkelig en jobb å gjøre hvis ikke prisjakt.no skal ta over helt!

Lenke til kommentar

Det mest overraskende er jo at noen faktisk fortsatt bruker prisguiden!

 

Hw.no har bevisst valgt å la denne forfalle og ikke høre på brukernes ønsker. Forsøket på å få den til å se moderne ut, aka. prisguide 2.0, er bare flaut for alle som måtte ha vert med på det.

 

Synd at det virker å være så vanskelig for hw.no og innrømme at prisguide 2.0 har blitt en katastrofe. Tror det kunne vært lærerikt for mange og fått en kort utredning over hva som gikk galt og evt. tanker om hva som kunne vært gjort annerledes.

 

 

Håper hw.no igjen kan få en moderne og brukervennlig prisguide, men frykter at toget går nå som prisjakt etablerer seg i Norge.

Lenke til kommentar

prisjakt.no så interessant ut, ja! Den må undersøkes nærmere. :thumbup:

 

Tror det kunne vært lærerikt for mange og fått en kort utredning over hva som gikk galt og evt. tanker om hva som kunne vært gjort annerledes.

 

Min mening er at slike ting går galt når de som skal lage det ikke er kompetente nok til jobben. Enkelt og greit. Og det gjelder ikke bare programmererne, men også de som bestemmer hvordan ting skal se ut og virke til slutt.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Tja, si det. Det blir ofte mye støy og lite ull av slike demokratiske tråder, der kreti og pleti kan få sagt sine meninger. Dog kan man få så mange tilbakemeldinger at man kan trekke ut likhetspunkter som mange nevner, og dermed få en viss anelse om hvilken vei man bør gå, men det blir ofte mer tilfeldigheter enn kvalifiserte valg som gjøres.

 

Det er viktig for oss å utvikle produktet sammen med brukerne og ikke over hodet på dem, derfor inviteres det til tilbakemeldinger. Hovedvekten av hvordan strukturen vil bli seende ut er nå uansett basert på hva folk klikker og søker på.

 

Et eksempel på dette, er at man inntil nylig måtte lete seg gjennom tre-fire skjermbilder for å finne hovedkort i den nye Prisguiden. Nå ser jeg at dere har fått på plass en lenke til "Interne komponenter" ganske høyt plassert, men slik var det vel ikke når Prisguiden kom i versjon 2.0. Og det er ganske utrolig! Som vi alle vet, og som dere selv rapporterer i denne artikkelen, så er det interne komponenter folk søker mest etter. "Klær og mote", "Skjønnhet og velvære" og "Barnerom" er nok folk her mindre opptatt av ...

 

Er helt enig i at interne komponenter ble for mye gjemt, noe som det nå er gjort grep for å forbedre. Og det arbeidet er ikke ferdig. Den strukturen som fulgte med lansering var ikke god nok, og den som er nå vil fortsatt bli forbedret, for den er fortsatt ikke god nok.

 

Mye kan også løses med en A-Å. Enkelt grep som gjør kategorier enklere å finne. Man kan også bruke søkefeltet til å søke på en kategori, men det er litt slike ting som ikke er helt intuitivt og derfor klikker folk seg heller vill. Usability må opp.

 

Filtreringskriteriene er et annet kapittel - mange produkter, også helt nye, vises ikke i søkeresultatet når man bruker filter. Det gjør Prisguiden lite brukervennlig, når man tvinges til å bla seg gjennom side etter side med lignende produkter som man ikke er interessert i.

 

Fikses opp her også, men mer om det kommer i egen tråd i tilbkameldingsforumet. Klare forbedringer bør være synlig alt denne uken, om alt går som planlagt. :)

 

Tror det kunne vært lærerikt for mange og fått en kort utredning over hva som gikk galt og evt. tanker om hva som kunne vært gjort annerledes.

 

Vanskelig for meg å svare på akkurat hva som fungerte/ikke fungerte i prosessen, jeg kom til senere og de som hovedsakelig jobbet med dette har beveget seg videre til andre steder. Vi som jobber med Prisguide har fokus på å utvikle det videre og fikse og forbedre, vi har rett og slett ikke tid og anledning til å bruke så mye tid til å se bakover. Beklager at det ikke kommer noen stor analyse her, men jeg tror det viktigste er å få til en Prisguide vi alle kan være fornøyd med. Håper på forståelse for det :)

Lenke til kommentar
Det er viktig for oss å utvikle produktet sammen med brukerne og ikke over hodet på dem, derfor inviteres det til tilbakemeldinger.

Selvsagt skal brukerne også få være med på å si hva de mener, men det er ikke noen motsetning mellom det og å utforme prisguiden på en faglig god måte. Det gjør man enkelt ved først å få fagfolk (les: folk som vet hvordan slikt skal gjøres, ikke folk som bare tror de vet) til å lage en betaversjon, og deretter inviterer man brukerne til å si sitt.

 

I dette prosjektet sviktet den første delen, etter min mening, ved at man satt folk som er amatører på design og brukevennlighet til å lage betaversjonen.

 

Dessuten ble det gjort enda en svær feil, ved at man slapp fri en uferdig og utilstrekkelig testet betaversjon (som egentlig burde hett alfaversjon).

 

Er helt enig i at interne komponenter ble for mye gjemt, noe som det nå er gjort grep for å forbedre.

Hvilket viser mitt poeng veldig tydelig: en fagmann hadde ikke gjort denne feilen! Han/hun hadde visst fra dag én at dette måtte høyt opp i søkehierarkiet. Selv vi som er legmenn på området skjønner intuitivt at på et sted som Hardware.no der vanker det mange teknisk interesserte som bygger enge PC-er. At de som lagde Prisguide v. 2.0 ikke skjønte dette, er utrolig. Hvis noen hadde spurt meg på forhånd, hadde jeg sagt at jeg ikke trodde det var mulig å gjøre noe slikt med vilje.

 

Jeg er med deg i at vi skal se fremover og ikke dvele for mye ved fortiden, men det må være lov å se på hva som er gjort feil, slik at man lærer av det og ikke gjør de samme feilene om igjen.

 

Usability må opp.

Du sa det ... :yes:

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...