Gå til innhold

Superlyssterke objektiver fra Noktor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skeptisk. Optikk basert på sikkerhetskamera mangler typisk detaljoppløsning og annet - er optimalisert for en sensor med mye mindre krav..

 

Men - det er litt interessant da. Lager de en 50/0.7 til 4/3*) vil du kunne få dybdeskarphet og utsnitt tilsvarende en 24/1.4 på fullframe..

 

Edit: Ahem - Tilsvarende 100/1.4, tenker jeg vi sier. En 50/0.95 på 43 vil være tilsvarende en 100/1.9 på fullframe - med identisk dybdeskarphet og tilsvarende støy.

 

 

 

*) Micro four thirds, geddit?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Skeptisk. Optikk basert på sikkerhetskamera mangler typisk detaljoppløsning og annet - er optimalisert for en sensor med mye mindre krav..

 

Men - det er litt interessant da. Lager de en 50/0.7 til 4/3*) vil du kunne få dybdeskarphet og utsnitt tilsvarende en 24/1.4 på fullframe..

 

 

 

*) Micro four thirds, geddit?

Kom over en flickr link med bilder tatt med 50mm f 0.95 konvertert til leica M Mount. Ser ikke så ille ut --> YAKUMO 50mm F0.95 TV LENS

Lenke til kommentar

Hmm, det var ikke håpløst det heller :) Som en kuriositet kan det vel også nevnes at Canon har en 50mm 0.95 som ble produsert med LTM-feste (Leica skrufeste/L39), som også ble gitt ut i TV-versjon. Denne har vært under 10.000 i pris på bruktmarkedet og dekker altså 36x24mm.

Lenke til kommentar

Har sett bilder av Yakumo på M8 mange ganger - innbiller meg at den er bedre enn Noktor og de andre kanskje?

 

Ellers synes jeg ikke Noktor har gjort så mye "stort" egentlig. Micro Four Thirds adapter for CCTV objektivene fantes jo før Noktor og.

 

Og den prisen, $750. Da hadde jeg heller kjøpt noe Leica, Voigtländer e.l. av flere grunner. Kvalitet, liten størrelse på adapteret fra Leica M til Micro Four Thirds, lettere å få videresolgt og slik.

Lenke til kommentar

Skeptisk. Optikk basert på sikkerhetskamera mangler typisk detaljoppløsning og annet - er optimalisert for en sensor med mye mindre krav..

 

Jeg og, det der har laget hittil har som forventet vært en skuffelse. Spesielt hvis det skal koste det samme som dem de allerede har tror jeg ikke på det beste.

 

Men - det er litt interessant da. Lager de en 50/0.7 til 4/3*) vil du kunne få dybdeskarphet og utsnitt tilsvarende en 24/1.4 på fullframe..

 

"Wow"!

Lenke til kommentar

Vel - det er jo enkelte som mener at mulighet for tynn dybdeskarphet ikke betyr noe, fordi man kan endre blender på zoomen sin på crophus..., ;)

 

Ooog - det var rør det jeg skrev. En 50/0.7 (det tror jeg ikke de klarer - det finnes en kjent sånn en) tilsvarer en 100/1.4 på fullframe. Vil nok være like stor optikk som en 85/1.2.

 

Edit: Det jeg blandet sammen med - en 50/1.4 tilsvarer en 25/0.7 på 2x crop. :blush:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er alltids kompromisser å ta. Skarphet, kontrast og en del andre egenskaper må man regne med å gi slipp på for å klare 50/0,7. Men noen vil selvsagt foretrekke dette fremfor et kamera som veier en kilo mer og koster 2-3 ganger mer for å oppnå samme lave dybdeskarphet og samme lavtlysegenskaper.

 

Skjønt jeg tror heller på den litt mer pessimistiske tolkningen av "ennå større blenderåpning enn f/0,95": f/0,90.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...