Gå til innhold

Lightroom 3 er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukte Lightroom 2 til Aperture 3 kom, men siden LR nå støtter tethered shooting med mitt 5D Mark II vurderer jeg å bytte tilbake med mindre Apple oppgraderer Aperture snart med tetheringstøtte for nye Canon-kameraer...

Er det ikke billigere å bruke Canon sin egen programvare til tethering - den er tross alt gratis.

Lenke til kommentar

Brukte Lightroom 2 til Aperture 3 kom, men siden LR nå støtter tethered shooting med mitt 5D Mark II vurderer jeg å bytte tilbake med mindre Apple oppgraderer Aperture snart med tetheringstøtte for nye Canon-kameraer...

 

Hoppe frem og tilbake mellom ulike programmer avhengig av hva den ene har kontra hva den andre ikke har akkurat på et gitt tidspunkt tror jeg blir en ganske slitsom øvelse.

 

Slapp av, det programmet du ikke har installert vil få det som det andre har om litt tid.

 

Lightroom er på alle mulige måter et fantastisk verktøy for fotografer så du kan for all del hoppe over til det. Men ikke på grunn av at Aperture mangler noe akkurat nå. Det kommer sikkert om litt.

 

Selv har jeg blitt frelst av LR sin arbeidsflyt og funksjonalitet på alt fra oppbevaring/gjenfinning, fremkalling og fremvisning, så jeg velger å holde meg på det sporet fremover (versjon 2, 3, 4, 5 osv) og antar at det bare blir bedre og bedre... :-)

Lenke til kommentar

Brukte Lightroom 2 til Aperture 3 kom, men siden LR nå støtter tethered shooting med mitt 5D Mark II vurderer jeg å bytte tilbake med mindre Apple oppgraderer Aperture snart med tetheringstøtte for nye Canon-kameraer...

Er det ikke billigere å bruke Canon sin egen programvare til tethering - den er tross alt gratis.

Joda, men det er så utrolig stress å få bildene inn i billedbiblioteket etterpå. Og når jeg kan tethre rett inn i LR kan jeg og utføre presets fort.

 

Har lisens på Aperture 3, og det er egentlig det jeg helst vil bruke, pga integreringen i OS X og hastigheten. Men skal prøve trialversjonen av LR3. Om den er vesentlig raskere, går det nok noen lisenskroner til Adobe over sommeren. Jeg må si jeg liker Lightroom sin billedimportering og sortering bedre enn Apertures...

Lenke til kommentar

En fotograf jeg var på kurs hos mente den aller største forbedringen som kommer med LR3 er ny RAW-convertering ACR 6 (?). Dette bl.a. fordi de største kameraprodusentene har nå gitt kildekode for RAW-fil/dataene til Adobe slik at de slipper å "gjette" så mye i tolkningen av RAW filene. Det betyr bl.a. skarpere bilder (synlig forskjell).

 

Et par spørsmål om foldervalg ved import:

Ved import - hvordan får jeg LR3 til å velge samme folder hver gang, i stedet for at den lager en mappe 2010 rett på C-disken? (vil jo ha den under bilder). Og hvordan kan jeg navngi de nye mappene manuelt? I LR2 kunne jeg dobbeltklikke på mappenavnet (som jeg valgte at LR lagde ut i fra dato - men jeg pleier å legge til beskrivelse i tillegg).

Lenke til kommentar

En fotograf jeg var på kurs hos mente den aller største forbedringen som kommer med LR3 er ny RAW-convertering ACR 6 (?). Dette bl.a. fordi de største kameraprodusentene har nå gitt kildekode for RAW-fil/dataene til Adobe slik at de slipper å "gjette" så mye i tolkningen av RAW filene. Det betyr bl.a. skarpere bilder (synlig forskjell).

 

Et par spørsmål om foldervalg ved import:

Ved import - hvordan får jeg LR3 til å velge samme folder hver gang, i stedet for at den lager en mappe 2010 rett på C-disken? (vil jo ha den under bilder). Og hvordan kan jeg navngi de nye mappene manuelt? I LR2 kunne jeg dobbeltklikke på mappenavnet (som jeg valgte at LR lagde ut i fra dato - men jeg pleier å legge til beskrivelse i tillegg).

Uten at jeg har importert noe i LR3, man har noe preset saker vil sette default folder (midt på nederst i import-vinduet). Husker ikke igjen fra når jeg testet LR3 beta2 og importerte der.

 

Edit:

Ser ikke noe til tidligere minnelekasjer i LR3 lengre, heldigvis. Synes beta2 var bra, men dette virkelig på generelt grunnlag ekstremt lovende.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

hva er den største forskjellen på Lightroom og photoshop Elements egentlig?

I bunn og grunn så er Lightroom for de som bruker RAW, mens Elements er for de som bruker JPEG. Begge programmene lar deg katalogisere dine bilder, og foreta diverse justeringer på de. Du kan lage webalbum, slideshows og fotobøker.

 

Men måten tingene gjøres på er dog forskjellig. I Lightroom, så har du et program som du joober i, ikke to som i Elements. Endringene du gjør på bildene i Lightroom lagres i en seperat fil, slik at RAW filen din beholdes uendret. I Elements, så bruker du primært editoren for å justere bildene slik at du ender opp med en ny fil med endringene, eller at du overskriver originalen.

Lenke til kommentar

Blir nok oppgradering til L3 ja, uten tvil.

 

Det som har irritert meg mest med Lightroom er autokonverteringen av råfiler, den har jeg aldri vært spesielt fornøyd med. NX gjør en langt bedre jobb etter min mening, så her håper jeg på forbedringer.

 

Et annet problem er manglende støtte for "kamerainnstillinger", alstå de ulike modusene/innstillingen man gjør direkte på kamera og som går på behandlig av råfilene. I mitt Nikon D700 har jeg satt opp en del ulike modus, slik som landskap, "walk-around", nøytralt, etc, og for å få med dette må jeg konvertere alle bildene i Nikon NX2 før jeg tar dem videre inn i Lightroom, noe som blir ganske irriterende i lengden.

Lenke til kommentar

Blir nok oppgradering til L3 ja, uten tvil.

 

Det som har irritert meg mest med Lightroom er autokonverteringen av råfiler, den har jeg aldri vært spesielt fornøyd med. NX gjør en langt bedre jobb etter min mening, så her håper jeg på forbedringer.

 

Et annet problem er manglende støtte for "kamerainnstillinger", alstå de ulike modusene/innstillingen man gjør direkte på kamera og som går på behandlig av råfilene. I mitt Nikon D700 har jeg satt opp en del ulike modus, slik som landskap, "walk-around", nøytralt, etc, og for å få med dette må jeg konvertere alle bildene i Nikon NX2 før jeg tar dem videre inn i Lightroom, noe som blir ganske irriterende i lengden.

 

 

Dette kan du da fikse. Enten lage deg noen preset av de Camera Calibration du kan velge i Develop-modulen. Disse Preset velger du som fremkallingspreset ved Import.

 

Eller du kan gjøre det litt mer manuelt ved å velge den kalibreringen du syns kler bildet ditt best som steg 1 i den fremkalling etter import.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...