Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan måle ren nettverkshastighet? (på LAN/gigabit)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hvilken app kan annbefales for å måle ren nettverkshastighet på et LAN? I motsetning til når man tester internetthastighet så er det ikke så enkelt om å overføre en fil og se hvor fort det går - for på et gigabit nettverk er det sansynligvis harddisken som blir flaskehalsen og ikke nettverket selv.

 

Det trengs altså noe slags program som genererer random data når den sender og ikke tar var på dataene som mottas slik at ikke flaskehalser i andre subsystemer vil påvirke resultatene.

 

Kan noen peke meg i riktig retning? Ja, jeg har googlet selvfølgelig, og jeg fannt noen programmer som hevdet å måle hatigher på LAN, men enten kjørte de ikke i det hele tatt eller så målte de helt tullball resultater og spurte ikke en gang om HVOR i nettverket de skulle måle til...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aabLQt

Hvis du er på lan så er det jo router som begrenser, tipper den har 100mbit internt noe som vil si 10-11MB/s i teorien.

Hvis du har gigabit switch så kan du få opp mot 100MB/s internt men da må du også ha gigabit inn på hovedkort (noe de fleste nyere har)

En helt standard hdd kan vel skrive 60MB/s ca :)

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt gigabit LAN. Dvs:

1 PC med gigabit ethernet kort

koblet sammen med gigabit switch

til en annen PC med gigabit ethernet.

 

Ruteren min (til internet) er vel og merke 100mbit, men den blir jo aldri involvert i trafikken mellom 2 maskiner som er begge koblet på switchen.

 

network traffic generator er en 16 bit app og er dermed en pain in the ass å bruke på alle litt nyere OS. Jeg har forøvrig allerede søkt og bare funnet rimelig ubrukelige programmer. Det er derfor jeg spør etter navn på noe spesifikk software som noen kan annbefale fra erfaring.

 

hardware-utstyr til et par hundre tusen er nok ikke aktuellt for å måle hastigheten på et privat LAN ... burde vel forøvrig også være helt unødvendig siden software burde kunne gjøre det enkelt nok.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...