Gå til innhold

Iphone-applikasjon for forumet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde denne bare sørget for et skikkelig iPhonetilpasset forum så hadde det faktisk vært genialt. Men kan ikke si jeg hopper i taket over brukeropplevelsen her.. Knøttliten skrift og man er nødt til å zoome seg inn og ut for å kunne navigere eller lese. Man får i korte trekk akkurat samme grensesnitt som ved å bruke nettleseren. Og da faller hele poengt bort spørr du meg..

 

post-16510-1275464266,6412_thumb.jpg post-16510-1275464272,8324_thumb.jpg

 

post-16510-1275464278,111_thumb.jpg post-16510-1275464284,0069_thumb.jpg

Endret av phax
Lenke til kommentar

@Moskus:

 

Man kan bruke nettleser, men det er flere fordeler ved å bruke en applikasjon på smart phones i stedet for at man går på nettsiden med samme tjeneste:

 


  •  
  • Benytter mindre datatrafikk = raskere og billigere
  • Grensesnittet kan tilpasses en mobilskjermstørrelse bedre enn det en nettside lagd for vanlig skjerm er (f.eks. foreldrene mine benytter seg nå av tjenester de aldri i livet hadde brukt på en telefon om de måtte bruke en nettleser på telefonen).
  • Applikasjonen kan i større grad muliggjøre seg av hardwaren i telefonen enn en nettside kan. F.eks trafikanten sin applikasjon som benytter seg av GPS for å finne nærmeste holdeplass.

 

Jeg ser på applikasjoner jeg laster ned som bokmerker til de nettjenestene jeg liker best - bare at grensesnittet ofte er bedre og regningen min blir billigere.

 

Og gitt populariteten til denne måten å bruke tjenester på er det nok å forvente at utviklingen fortsetter slik en stund til. Liker man det derimot ikke, kan fortsatt den orginale nettsiden benyttes :)

Endret av Ungankable
Lenke til kommentar

... og der nådde vi vel grensen for hva man egentlig trenger applikasjoner for å kunne gjøre. Finnes det ikke nettleser på iPhone? ;)

vel ja og nei....

 

Du har et interessant poeng - hvorfor ikke bruke browseren.

 

Om man ser på forumet, og så ser på iPhone skjermen, så skjønner man at her trenger man litt endringer om dette skal bli bra.

Det er mye luft, mye dill, og strengt tatt kan flere elementer skjules.

 

Css burde være vår beste venn her - men problemet er desverre at det tar oss bare et lite stykke, samt at kompatibiliteten på tvers av mobil-browsere får NN3 vs IE3 til å fremstå som en drøm i forhold.

 

Javascript det samme - her kan man gjøre mye gøy, men siden man må forholde seg til flere telefoner, ulike skjermer, ulike skjermformater, farge/svart-hvitt, +++, så er man like langt som med css.

 

Man kunne forsøkt å lage en webapp(html/css/js) kun for iPhone - men vi vet at det ville gjort mange sure siden DE VET at dette burde funke på andre plattformer.

 

Noen ganger er det enkle ofte det beste. Man lager en egen iPhone native app.

 

Det er tross alt et blodkommers selskap som står bak forumsoftwaren. For dem så er iPhone app'en en mulighet for "mersalg" eller lokketilbud for å selge "proff/enterprise/premium/gold edition" versjoner.

Dette vil vi se mye mer av etterhvert - fordi privatpersoner desverre ikke er et stabilt marked å selge software til. Mye enklere å tjene penger mot bedrifter.

 

Jeg er enig med deg - men det er ikke et lite spørsmål du stiller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Fullstendig ubrukelig i båværende status. Innloggingsfunksjonen fungerer ikke og siden diskusjon ikke har en iPhone tilpasset layout er det like tungvint som en nettleser

Lenke til kommentar

Do'h. Er dere trege alle sammen eller?

 

Denne appen fungerer IKKE til dette forumet.

 

Det dere alle sitter og ser på er Safariversjon av forumet, ikke appversjonen. Artikkelbildet viser jo det samme. Legg merke til hvordan "Ny post"-knappen er grået ut, som viser at han ikke er innlogget med appen.

 

På facern står det: "Diskusjon.no - Vi har planer om å oppgradere til 3.1"

På invisionpower forumet: "Please note that the app will require IP.Board 3.1"

 

Artikkelen er veldig misvisende. Løgn og bedrag.

 

Prøv å legg til forumet community.invisionpower.com så ser dere hvordan det skal se ut.

 

Ha en fin dag ;)

Endret av troløs
Lenke til kommentar

Og gitt populariteten til denne måten å bruke tjenester på er det nok å forvente at utviklingen fortsetter slik en stund til.

Ja, det er nok riktig, selv om det er trist. Jeg forstår det ikke, men jeg er blant dem som heller ikke forstår at det er mulig å "holde liv" i en bransje som lever av å selge ringelyder og bakgrunnsbilder til fjortisser. "There is an app for that"-mentaliteten er stort sett det samme...

 

Misforstå meg rett, jeg er absolutt for innovative applikasjoner, uansett hvilken plattform de er laget for. :)

Men det er langt mellom de innovative programmene. Det er jo dette programmet nok et hint om...

 

 

 

Noen ganger er det enkle ofte det beste. Man lager en egen iPhone native app.

Personlig vil jeg si at det er en skremmende verden vi lever i når dette er løsningen. Men man vil vel alltid lete etter "the quick fix" før man løser det egentlige problemet.

Lenke til kommentar

Ser ut som amobil var litt kjappe i svingene her. iPhone Appen skal fungere når vi oppgradere forumet til IPB 3.1 (som vil skje veeeldig snart).

Med den nye versjonen vil flere features komme til. Det vil også være et mobil-skin som vil bli brukt som standard på de fleste mobilnettlesere.

 

Flere nyheter om den nye versjonen av IPB: http://community.invisionpower.com/topic/311959-ipboard-310-and-applications-released/

 

 

Mvh,

Mads

Lenke til kommentar

... og der nådde vi vel grensen for hva man egentlig trenger applikasjoner for å kunne gjøre. Finnes det ikke nettleser på iPhone? ;)

Ja, det finnes nettleser på iPhone.

 

Nådde grensen? Nei, jeg har faktisk opprettet en tråd på et annet forum med ønske om en slik app. Det må da være genialt å legge inn en bruker for alle forumene og ha oversikten via én app. I tillegg mulighet for push-meldinger. Og så er det mye kjappere med en applikasjon. Man slipper f.eks. å laste ned en side hver gang man skal svare på en tråd fordi interfacet for å utforme en melding er i applikasjonen og ikke på nettet.

 

Og forresten, prøv å surfe på dette forumet med en iPhone eller hvilken som helst mobil for den saks skyld. Du kommer til å merke fort at det er vanskelig å treffe knappene og linkene. De er ikke lagd for 3-4 tommers skjermer, men snarere 15-20 tommere.

Lenke til kommentar

Noen ganger er det enkle ofte det beste. Man lager en egen iPhone native app.

Personlig vil jeg si at det er en skremmende verden vi lever i når dette er løsningen. Men man vil vel alltid lete etter "the quick fix" før man løser det egentlige problemet.

Første hint i at dette er et steg i feil retning er når det står «app for iPhone, enda ikke for Android».

 

Som nevnt av flere er korrekt måte å løse problemene på å endre HTML. Her skriver jeg HTML og ikke CSS da det ikke er nok.

Lenke til kommentar

[quote name='JohndoeMAKT' date=' 2. juni 2010 - 11:29' timestamp='1275470979'

Første hint i at dette er et steg i feil retning er når det står «app for iPhone, enda ikke for Android».

Har du lyst å utdype om hvorfor?

 

Selv synes jeg egentlig det er bra, jeg savner å kunne bruke forumet på mobilen min. Og web apps har aldri slått an for min del, jeg syns det er greit å slippe å laste ned info fra nettet for hvert klikk.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Har du lyst å utdype om hvorfor?

Grunnen er at det er lite og ingenting av det den appen her løser som du ikke kan gjøre i nettleseren dersom de som lager siden er kompetente og har ressurser til å lage den. Og da vil de med veldig lite ressursbruk, både i konstruksjon og support, støtte et stort antall reduserte enheter (Nintendo DS, Samsung LCD-TV, Nokia N97 er et lite utvalg enheter som kan nyte godt av dette), ikke bare én enhet i dagens versjon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...