Gå til innhold

OCZ viser frem nye SSD-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For å brife litt hadde OCZ satt opp 8 Deneva-SSDer i Raid0 på hotellrommet sitt. Med en LSI 9860-8i kontroller oppnådde de en leseytelse på rundt 950 MBps. Deneva er basert på Sandforce og er beregnet på "enterprise" markedet i følge OCZ.

Ja og med ræva random ytelse. :thumbdown:

Lenke til kommentar

En enda raskere disk... uff.. etter at jeg gikk over til Intel SSD, så har jeg vært plaget gang på gang at disken er for rask...

 

what?! ja, stemmer.. problemer er i spill, så pleier det komme tips, historie, sammendrag, fortellinger, osv osv når en laster opp ett brett. når bretter er ferdig opplastet, så starter spiller (noen få ganger står det "push anybutton to countinue e.l), og da får jeg ikke lest eller hørt informasjonen..

 

plagsomt..

 

men men, kan vel ikke få i pose og sekk, og alltid lett å klage på ett eller annet.. :p

 

Denne PCI-E disken kan kanskje løse dette problemet, ved å laste brettet så kjapt at du ikke får tid til å registrere at det finnes noe "while we are loading info".

Out of sight, out of mind

Lenke til kommentar

Jeg har noen kommentarer her.

 

Den sekvensielle ytelsen som oppgis på SandForce SSDer er med kompressjon. For filer som ikke kan komprimeres (f.eks. filmer, musikk og komprimerte filer) er ytelsen ca 200-220MB/s les og 130MB/s skriv.

 

IOPS for SandForce SSDer er ca 30-35.000 IOPS 4KB random read, ca 30-40.000 4KB random write for SF-1500 serien, og 10.000 4KB random write for SF-1200 serien.

 

Jeg er også overrasket over den elendige skaleringen OCZ hadde med 8 SSDer på LSI 9xxx kort, brukere har målt 1600MB/s+ og 2200MB/s med 8 SSDer fra hhv. Intel og Micron (C300). 8 C300 ga også 1600MB/s skriv.

Brukeren Tiltevros på xtremesystems har målt over 250.000 4KB random read IOPS med LSI 9260-8i og 8x Intel x25-M.

 

Jeg vil også nevne, hva tenker OCZ på når de benchmarker SSDer i 2010 med CrystalDiskMark 2.2??? CDM 3.0 er laget for å virke bedre med SSDer, og gir mer info. De kunne med fordel også vist AS SSD resultater.

 

PCIe kortet med 2x SandForce kontrollere i RAID-0 er et greit nokk produkt om det kan bootes, men man kan få mer ytelse med RAID fra ICH10R (og muligens SB850 med kommende drivere).

For at det skal være noe særlig vits med PCIe burde hatt 4 SandForce kontrollere (eller mer).

Lenke til kommentar
Den sekvensielle ytelsen som oppgis på SandForce SSDer er med kompressjon. For filer som ikke kan komprimeres (f.eks. filmer, musikk og komprimerte filer) er ytelsen ca 200-220MB/s les og 130MB/s skriv.

Med to stk i Raid0 burde det være mulig med 400-440 og 260 MB/s ukomprimert. Når de skryter dette opp til 540 og 530 MB/s så må det bety at den multipliserte skrytefaktoren for les er 1,23-1,35 og 2,0 på skriv.

 

Med 75 000 IOPS 4k random skriv oppgitt og 2*10 000 IOPS 4k random skriv er altså skrytefaktoren her på hele 3,75.

 

Men selv med de skrytefaktoren trukket fra synes jeg det er verd 15% ekstra for en dobling av ytelsen selv om man mister TRIM.

Lenke til kommentar

Med 75 000 IOPS 4k random skriv oppgitt og 2*10 000 IOPS 4k random skriv er altså skrytefaktoren her på hele 3,75.

 

Men selv med de skrytefaktoren trukket fra synes jeg det er verd 15% ekstra for en dobling av ytelsen selv om man mister TRIM.

Om det faktisk er 75K IOPS 4KB random write så har OCZ brukt firmware versjonen uten begrensning som er beregnet på SF-1500. Det er ingen skryte-faktor (kompressjon) for dette, SandForce SSDene har random write omtrent like høy som sekvensiell.

 

Les IOPS bør være i område 65-75K IOPS.

 

Skrytefaktoren du snakker om her vil spille inn i praktisk bruk, og det er ikke bare teoretiske tall. Anvil har gjort noe testing på sin Vertex LE, mer spesifike tall fra det ligger en plass i SSD benchmark tråden.

SandForce fant selv at installering av Windows 7 + MS office har en gjennomsnittlig kompressjons faktor på over 2:1.

Lenke til kommentar

Nei, de eneste harddisk formfaktor SSDene på markedet hittil som bruker kompressjon er SandForce baserte. Det finnes muligens rack-mount løsninger som også har kompressjon, men det er enterprise produkter.

 

Om SandForce gjør det godt kan det hende vi ser fler SSDer med kompressjon i kommende generasjoner. For typisk klient bruk vil gjennomsnittlig kompressjon for OS + programmer være 1,5-2,5x, så det kan ha en del for seg både ang. levetid og ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...