Gå til innhold

Test: MSI Geforce GTX 470 SLI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Paris i forkant av GF100-lanseringen fortalte teknisk produktsjef i Nvidia, Tom Petersen, at de anbefalte vannkjøling når man begynte å snakke om SLI. La oss bare håpe at et par slike kort med ferdig monterte vannkjølingsblokker, i det minste blokker for seg selv, kommer på markedet innen respektabel tid.

 

Når de selv anbefaller vannkjøling evnt passe på god plass mellom pci portene, burdet det sette en demper på alle diskusjonene rundt nettop dette på forumet.

Lenke til kommentar

"En støvsuger på 10 meters avstand gir deg omtrent samme opplevelse som to slike skjermkort i maskinen din stående på pulten."

 

Rofl, her snakker vi støy altså. :p

 

 

Men jeg er litt nyskjerring på effektforbruket og hvordan dere testet kortene for å få de tallene? både NVIDIAs opgitte TDP og de tallene man ser i virkeligheten er jo en del høyere? Hvert fall når vi så på en SLI rigg med to stk. 480 så var 850W PSU på en moderat overklokket i7 akkurat på grensen.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenker når jeg ser denne testen og som jeg har lurt på i lengere tid... 3DMark og Nvidia flørter litt vel mye med hverandre, en liten sommerromanse som har pågått i litt lengere tid.. Mark er kanskje ikke like objektiv mot Vidias kvinnelige former? :)

Lenke til kommentar

Effektforbruket kan umulig stemme. Hvordan kan GTX 470 i SLI bare bruke 92 Watt mer under load enn ett GTX 470, når ett GTX 470 bruker 219 Watt mer enn HD 5470, ergo nærmere 250 Watt totalt. Forskjellen på et og to GTX 470 i idle er også 90 Watt, så kan det være at bare det ene kortet idlet under loadtesten? Ellers fin test. Jeg vil si GTX 470 gir mer ytelse for pengene enn HD 5870 CF eller HD 5970, men med tanke på effektforbruk og støy ville jeg fortsatt foretrekke ATI.

Lenke til kommentar

Jeg etterlyser nok en gang test av Radeon HD5xxx kort med Furmark hvor navnet på furmark.exe er endret til noe annet.

 

Dette kan ha innvirkning på både temperatur/strømforbruk og støy. Det spekuleres mye om HD5xxx-kortene yter dårligere når en fil med navn furmark.exe kjøres, enn de gjør ellers. Da vil tallene for HD5xxx bli feil mot Geforce kortene som faktisk kjører full load.

 

Når vi allerede ser at f.eks. HD5870 har nærmere 84 grader på load, og GTX kortene ligger ca 10 grader over, kunne dette fort blitt likt om ikke HD5xxx-kortene "jukser".

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg at dere tester med det dere kaller "beta" driveren til nVidia, 257.xx. Samme innvending som i testen av det ene kortet altså. Ellers er det interessant at SLI skalerer bedre enn Crossfire... Optimalisering, chipset, drivere? Who knows...

Lenke til kommentar

Bra sært at en må over på vannkjøling for å bruke 4xx kortene. Sitter å klør meg i hue hver gang jeg ser en review. Her må nvidia tilbake i tenkeboksen.

 

Personlig sitter jeg å venter på et mirakel.

 

Alt av fermi burde vært tilbakekalt til den dagen de klarer å oppdrive en kjøleløsning som ikke går på hørselen løs.

Lenke til kommentar

Bra sært at en må over på vannkjøling for å bruke 4xx kortene. Sitter å klør meg i hue hver gang jeg ser en review. Her må nvidia tilbake i tenkeboksen.

 

Personlig sitter jeg å venter på et mirakel.

 

Alt av fermi burde vært tilbakekalt til den dagen de klarer å oppdrive en kjøleløsning som ikke går på hørselen løs.

 

Tror du på dette selv?

Lenke til kommentar

Bra sært at en må over på vannkjøling for å bruke 4xx kortene. Sitter å klør meg i hue hver gang jeg ser en review. Her må nvidia tilbake i tenkeboksen.

 

Personlig sitter jeg å venter på et mirakel.

 

Alt av fermi burde vært tilbakekalt til den dagen de klarer å oppdrive en kjøleløsning som ikke går på hørselen løs.

 

Tror du på dette selv?

 

Selvfølgelig kommer ikke det til å skje. Men fermi er et mandagsprodukt og burde aldri ha vært lansert så tidlig. Nvidia hadde ikke noe annet valg enn å fortsette med det for så å håpe på det beste.

 

Nvidia har gjort dette før de. FX 5### serien var også en ny arkitektur og en flopp for Nvidia. Men neste generasjon sparket godt fra seg. Dvs la nvidia jobbe med fermi og vi vil nok se de kommer kraftig tilbake med neste generasjon.

Pr dags dato er nok AMD det eneste logiske valget med annet man vil bruke mer penger enn nødvendig samtidig som maskinen står i vedskjulet.

Lenke til kommentar

Bra sært at en må over på vannkjøling for å bruke 4xx kortene. Sitter å klør meg i hue hver gang jeg ser en review. Her må nvidia tilbake i tenkeboksen.

 

Personlig sitter jeg å venter på et mirakel.

 

Alt av fermi burde vært tilbakekalt til den dagen de klarer å oppdrive en kjøleløsning som ikke går på hørselen løs.

 

Tror du på dette selv?

 

Man skal ikke tro, en skal vite. 4xx uten vannkjøling er uaktuelt. Første gangen jeg hørte kortet lo jeg, noe som ettervert gikk over til en form for melankoli og mistro. Det har alltid vært nvidia for min del, men jeg vil helst slippe vannkjøling right of the bat.

 

edit: Nei jeg har ingen illusjoner om noe form for tilbakekalling eller en hel serie med kun vannkjøling. Jeg mener fast og bestemt Fermi gtx 4xx aldri skulle blitt sluppet slik som det opererer i dag.

Lenke til kommentar

Jeg etterlyser nok en gang test av Radeon HD5xxx kort med Furmark hvor navnet på furmark.exe er endret til noe annet.

 

Dette kan ha innvirkning på både temperatur/strømforbruk og støy. Det spekuleres mye om HD5xxx-kortene yter dårligere når en fil med navn furmark.exe kjøres, enn de gjør ellers. Da vil tallene for HD5xxx bli feil mot Geforce kortene som faktisk kjører full load.

 

Når vi allerede ser at f.eks. HD5870 har nærmere 84 grader på load, og GTX kortene ligger ca 10 grader over, kunne dette fort blitt likt om ikke HD5xxx-kortene "jukser".

 

Testa dette, Strømforbruk er 1W høyere, kan være andre årsaker.

samme temp

HD5850 kort som går stillegående i min pc :)

Angrer ikke, 1800 kroner STK! for fabrikk klokka kort, dog 15 mhz core :p

Lenke til kommentar

Bra sært at en må over på vannkjøling for å bruke 4xx kortene. Sitter å klør meg i hue hver gang jeg ser en review. Her må nvidia tilbake i tenkeboksen.

 

Personlig sitter jeg å venter på et mirakel.

 

Alt av fermi burde vært tilbakekalt til den dagen de klarer å oppdrive en kjøleløsning som ikke går på hørselen løs.

 

Tror du på dette selv?

 

Man skal ikke tro, en skal vite. 4xx uten vannkjøling er uaktuelt. Første gangen jeg hørte kortet lo jeg, noe som ettervert gikk over til en form for melankoli og mistro. Det har alltid vært nvidia for min del, men jeg vil helst slippe vannkjøling right of the bat.

 

edit: Nei jeg har ingen illusjoner om noe form for tilbakekalling eller en hel serie med kun vannkjøling. Jeg mener fast og bestemt Fermi gtx 4xx aldri skulle blitt sluppet slik som det opererer i dag.

 

Hvis det er nok å vite har jeg sett veldig mange som klokker både GTX470 og 480 på vanlig stockkjøling helt fint.

Lenke til kommentar

Alt av fermi burde vært tilbakekalt til den dagen de klarer å oppdrive en kjøleløsning som ikke går på hørselen løs.

 

Man skal ikke tro, en skal vite. 4xx uten vannkjøling er uaktuelt. Første gangen jeg hørte kortet lo jeg, noe som ettervert gikk over til en form for melankoli og mistro. Det har alltid vært nvidia for min del, men jeg vil helst slippe vannkjøling right of the bat.

 

edit: Nei jeg har ingen illusjoner om noe form for tilbakekalling eller en hel serie med kun vannkjøling. Jeg mener fast og bestemt Fermi gtx 4xx aldri skulle blitt sluppet slik som det opererer i dag.

Innlegget er også tiltenkt diskusjonen angående vannkjøling; Det er egentlig ikke noe unormalt ved at referansekjølere bråker ganske mye, selv om Fermi kortene har et litt mer høylytt kjølesystem. Det finnes alltid tredjepartskjølere og for Fermi er det ei et unntak. Med en annen kjøler med større og bedre vifter kan Fermi bli så godt som lydløst. At vannkjøling er å foretrekke skal jeg ikke nekte for, men det vil ikke si at det ikke finnes en luftkjøler som kan holde kortet på lave temperaturer med veldig lavt støynivå uten at det er et eiffeltårn av en kjøler. Ergo, GTX 400-serien uten vannkjøling er aktuellt. Du får lavere temperaturer osv, men støyen kan være på nivå med vannkjøling. Er viftene stillegående nok, hører du dem ikke med mindre du kryper inn i PC-en og setter hode inntil kjøleren.

 

Jeg er dog enig i at Fermi lanseringen godt skulle vært litt annerledes og at Fermi kanskje burde blitt lansert litt senere, selv om jeg er usikker på om det hadde vært det rette å gjort.

 

Fermi var og er egentlig en skuffelse og jeg er selv skuffet, men det er ikke galent.

 

 

I den nye driveren til nVIDIA hevder de å ha økt SLI ytelsen med 40 og 110 FPS i henholdsvis Metro 2033 og Stone Giant. Selv om SLI ytelse kanskje øker litt i neste driver, synes jeg ikke det er veldig verdt å kjøpe to kort, og det er heller ikke aktuelt for meg å sette opp to kort i SLI eller Crossfire for den saks skyld. Men det var kjekt å se en test på det ivertfall. Håper bare dere oppdaterer også SLI testen når dere tester alle kortene på ny.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...