Gå til innhold

Test: Nokia X6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avspilling for så mange filformater men ikke FLAC og det skal liksom være en musikktelefon?

Kall med rar men en telefon som ikke støtter FLAC avspilling er ikke en 100% musikktelefon i mine øyne da de fleste som er glad i musikk har det meste av sin i FLAC format.

Lenke til kommentar
Det oppleves også som bakstreversk å måtte velge oppkobling i et kjør. Android og Iphone OS løser dette utmerket ved at telefonen automatisk velger trådløst nettverk der det er tilgjengelig. Nokia X6 lurer alltid på hva slags tilkobling man skal bruke.

 

Under instillinger på nettleseren kan du sette opp at telefonen skal velge automatisk, og ikke spørre?

 

For øvrig er det der noe jeg personlig foretrekker at en telefon gjør. Hvis min android mister Wifi av en eller annen grunn så plutselig ser jeg datatrafikken løpe avgårde. Ikke spesielt kult siden Telenor enda ikke har ordnet fastpris på datatrafikk for bedriftskunder. Her mener jeg symbian er bedre, for du kan ikke unngå å vite hva du surfer med i motsetning til android som surfer gladelig avgårde helt til du ordner en widget som slår det av.

Lenke til kommentar

Nokia har falt av smarttelefon-lasset, men jeg forstår fortsatt ikke hvordan de har kunnet la det skje. Det virker nesten som den skaddeskutte gamle kjempen bare har gitt opp og lagt seg ned for å dø. Mens Apple stadig lanserer nye versjoner av iPhone og iPhone OS, og Google fortsetter med utviklingen av Android, som omfavnes av nesten alle av Nokias største konkurrenter og kaprer stadig større markedsandeler, driver Nokia fortsatt og slipper S60-telefoner.. wtf? :shrug:

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Nokia har falt av smarttelefon-lasset, men jeg forstår fortsatt ikke hvordan de har kunnet la det skje. Det virker nesten som den skaddeskutte gamle kjempen bare har gitt opp og lagt seg ned for å dø. Mens Apple stadig lanserer nye versjoner av iPhone og iPhone OS, og Google fortsetter med utviklingen av Android, som omfavnes av nesten alle av Nokias største konkurrenter og kaprer stadig større markedsandeler, driver Nokia fortsatt og slipper S60-telefoner.. wtf? :shrug:

 

Har faktisk vært trofast mot Nokia siden jeg kjøpte min første mobil i 98 eller 99, men det ble vanskelig når de ble hengende så til de grader etter. En lang rekke fra 5110 til N97 er nå brutt (5110, 3210, 6150, 6210, 6600, N73, N73ME, N82 og til slutt N97), og når jeg nå for første gang har kjøpt et annet merke er det litt trist å si at jeg aldri har vært så fornøyd.

 

RIP Nokia, HTC/Android ftw!

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Her var det plutselig mye dommedagsprat om Nokia. Jeg skal forsøke å forklare litt av problemstillingen til Nokia slik jeg ser det! (ståsted: Forhandler.)

 

Nevnte Apple og Google sitter uten kundedatabase på mobil som må tilfredstilles. Dette tillater dem å tenke eget/nytt, og sånn sett "raskere" revolusjonere med sine menysystem. Hvordan skulle dere reagert dersom neste softwareoppdatering til iPhone forandrer brukerlogikken til det omvendte? Eller bedre, - hvordan tror dere Ola Nordmann generelt hadde reagert?

 

Verdens største mobilprodusent har da selvfølgelig denne problemstillingen: Skal vi kaste alle kundene på dør og revolusjonere, eller skal vi drasse dem gjennom en gradvis evolusjon? Smertefullt, javel. Men det er noe deilig over å se hvordan den litt eldre dama/gubben som kjøper en Nokia med touch, som arvtager til sin Nokia N95, senker skuldrene og slappe litt mer av når hun blir fortalt at menylogikken er den samme, - men at hun nå må trykke rett på skjermen, ikke på taster. Mobilgeeks som meg selv syns selvsagt det hørtes gørrkjedelig ut, men for mange brukere, medfører det en trygghet.

 

Og nettopp denne tryggheten er det noe å tenke litt på. Teknologisultne markedsfrontsoldater vurderer kanskje ikke N8, men gjør det nødvendigvis vondt for Nokia salgsmessig? Symbian eller ei, 5800 solgte som hakka møkk i nesten ett år, tross alt.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med RMNZR, er ikke gjort på en dag å gjøre store forandringer på systemet som er så innarbeidet.

 

Kan ikke si at jeg plages nevneverdig med rotete meny..

 

men en av hovedgrunnene til at jeg nå skal handle N8 er at jeg har utstyr til Nokia telefoner, og at de har ett helt genialt opplegg med navigering med Ovi Maps, hvor man kan planlegge ruten på pc`en og synkronisere den via telefon.

Lenke til kommentar

Avspilling for så mange filformater men ikke FLAC og det skal liksom være en musikktelefon?

Kall med rar men en telefon som ikke støtter FLAC avspilling er ikke en 100% musikktelefon i mine øyne da de fleste som er glad i musikk har det meste av sin i FLAC format.

Jeg tviler. Uten å ha noe kilder å vise til vil jeg tro at ca. 99% av musikkbibliotekene til folk som anser seg selv som glad i musikk er .mp3. Jeg bruker flac selv og det er et flott kodek, men det ikke til å stikke under en stol at det er særinger. Det er også enkelt å ha automatisk konvertering til f.eks. V2 mp3 ved overføring av musikk til mobil avspiller. Flac på mobil enhet er uansett litt overkill.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Avspilling for så mange filformater men ikke FLAC og det skal liksom være en musikktelefon?

Kall med rar men en telefon som ikke støtter FLAC avspilling er ikke en 100% musikktelefon i mine øyne da de fleste som er glad i musikk har det meste av sin i FLAC format.

Jeg tviler. Uten å ha noe kilder å vise til vil jeg tro at ca. 99% av musikkbibliotekene til folk som anser seg selv som glad i musikk er .mp3. Jeg bruker flac selv og det er et flott kodek, men det ikke til å stikke under en stol at det er særinger. Det er også enkelt å ha automatisk konvertering til f.eks. V2 mp3 ved overføring av musikk til mobil avspiller. Flac på mobil enhet er uansett litt overkill.

 

Spiller vell rimelig liten rolle om det er flac eller ikke på mobilen.. 3,5 jackplugg gir såpass mye "støy" og lydkortet er som oftest ganske dårlig i forhold til mye annet. Så den helt store lytteopplevelsen blir det ikke.. mener jeg.. Får de til en optisk utgang på mobilen så ville jeg brydd meg mer om støtte for Flac eller ikke.. Så jeg kunne koblet den til anlegget elns..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...