Gå til innhold

Test: Asus Crosshair IV Formula


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra Hardware.no! :)

Må si meg helt enig. Kjøpte dette for en stund tilbake, og den kombinasjonen er bare fantastisk. 4.1GHz kjører jeg min X6 BE på. Og det er dønn solid. Med min gamle (men greie) CM V8.

- Også blir det bare ikke varmt, maks 52C ved en lang periode gaming (fra morgen til kveld :innocent: ).

 

:love::love::love:

Lenke til kommentar

Utrolig bra pris på toppkort!tisvarende kort for intel,500+?? :innocent:

 

https://prisguiden.no/produkt/119853

 

Tja.....

 

Dette er ikke markedsført som et toppkort (heller som et bunnkort!) men har allikevel omtrent alt det asus-AMD kortet har. USB3, SATA 6Gbps, 3-way SLI, gode overklokkingsmuligheter osv.

 

Intel kort trenger ikke være dyre, det er mye hva man gjør det til selv. ;)

Lenke til kommentar

Kjøpte et av disse, sammen med en X6 1090, første uken de begge var ute.

 

Det eneste negative jeg kan komme på med dette kortet, er at Asus har fomla kjølingen på North- og Southbridge. Montasjene er dårlig tilpasset (for lange) og i tillegg ofte sleivete montert. På mitt kort hadde jeg ikke kontakt mellom SB og kjøleribbe i det hele tatt; har nå remontert det og sikkert ødelagt garantien min.

Lenke til kommentar

Det eneste negative jeg kan komme på med dette kortet, er at Asus har fomla kjølingen på North- og Southbridge. Montasjene er dårlig tilpasset (for lange) og i tillegg ofte sleivete montert. På mitt kort hadde jeg ikke kontakt mellom SB og kjøleribbe i det hele tatt; har nå remontert det og sikkert ødelagt garantien min.

 

Merkelig, på eksemplaret som var levert inn til test hadde jeg motsatt oppfatning. Kjølingen satt som støpt på hovedkortet. Demonterte også kjøleren nå, og kunne ikke se noe som virket feil med selve konstruksjonen. Du sier monteringen ofte er dårlig tilpasset, er dette et kjent problem med flere kort? Uansett, om kjøleribben ikke hadde kontakt med sørbroen vil jeg kalle det produksjonsfeil, som burde gi rett til reklamasjon om noe gikk i stykker.

 

 

 

Lenke til kommentar

Utrolig bra pris på toppkort!tisvarende kort for intel,500+?? :innocent:

 

https://prisguiden.no/produkt/119853

 

Tja.....

 

Dette er ikke markedsført som et toppkort (heller som et bunnkort!) men har allikevel omtrent alt det asus-AMD kortet har. USB3, SATA 6Gbps, 3-way SLI, gode overklokkingsmuligheter osv.

 

Intel kort trenger ikke være dyre, det er mye hva man gjør det til selv. ;)

 

Det her illusterer vel kanskje bedre hvor overpriset toppkortene er enn prisforskjellen mellom AMD- og Intelplattformene. Jeg er helt klart enig i at kortet du linker til gir veldig mye funksjonalitet for pengene sammenliknet med andre X58-kort og kortet i denne testen, men jeg mener samtidig at sammenlikningen blir litt urettferdig. Intel X58 vært på markedet betydelig lengre enn AMD890FX, hvilket har hatt en stor effekt på prisnivået på X58. Ny teknologi er som kjent dyr, og prisnivået på de første X58-kortene var noe helt annet enn på kortet du linker til. En annen ting er at det foreløbig er lansert veldig få AMD890FX-kort, hvorav stort sett alle er high-end. Mer gunstigere prisede modeller vil derfor helt sikkert komme, noe som vil føre til en klarer prisforskjell mellom X58- og AMD890FX-plattformene. Det er med andre ord litt tidlig å sikkert slå fast hvordan AMD890FX-plattformen vil plassere seg prismessig ift. X58, men det både er og vil bli lavere. Spørsmålet er om de plasserer seg lavt nok, men erfaringen med AMD tilsier at svaret er ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig, på eksemplaret som var levert inn til test hadde jeg motsatt oppfatning. Kjølingen satt som støpt på hovedkortet. Demonterte også kjøleren nå, og kunne ikke se noe som virket feil med selve konstruksjonen. Du sier monteringen ofte er dårlig tilpasset, er dette et kjent problem med flere kort? Uansett, om kjøleribben ikke hadde kontakt med sørbroen vil jeg kalle det produksjonsfeil, som burde gi rett til reklamasjon om noe gikk i stykker.

Vel, det er skrevet mye om det både på Asus' egne supportforum og i Crosshair IV-tråden på Overclock.net.

 

Kjøleribben er montert med sånne standoffs som hovedkortet er montert i kabinettet med (men selvfølgelig med annen gjengedimensjon). Disse er i to forskjellige lengder, der de lengste sitter på NB og litt kortere på SB. På mitt kort skulle alle vært litt kortere.

Endret av kevral
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...